sir-karlsson
New member
Är det någon som har haft ett case med Austrian har ett på G sedan två veckor utan svar.
Inställt flyg >4h försening
Inställt flyg >4h försening
Jo, inställt flyg ger alltid ersättning såvida det inte är pga "extraordinary circumstances"ZZZebra skrev:Att ett flyg är inställt innebär inte med automatik att man har rätt till ersättning. Vilken grund baserar du dina ersättningskrav på?Jag antar att SAS menar att du kom fram inom 2 timmar efter ordinarie ankomsttid. Då har man ju inte rätt till ersättning oavsett om det är inställt eller försenat flyg.Klicka för att utvidga...
gjohansson skrev:Jo, inställt flyg ger alltid ersättning såvida det inte är pga "extraordinary circumstances"Klicka för att utvidga...
AndersSt skrev:Det stämmer.Inställt flyg(inte pga extraordinära omständigheter) ger 50% ersättning om man kommer fram <2h efter ursprunglig ankomsttid i det här fallet eftersom det är <1500km, dvs du kan komma fram på ursprunglig tid eller t o m tidigare och ändå ha rätt till ersättning. Var och en gör som den vill, jag hade nog inte krävt ersättning om jag hade kommit fram i tid eller tidigare, oavsett inställt flyg.Reducering med 50% av ersättning:<2h om sträckan är <1500km<3h om sträckan är >1500km inom EU eller 1500 - 3500km<4h om sträckan är >3500kmKlicka för att utvidga...
(sorry för sent svar på denna, läser tråden i efterhand).clarkkent skrev:Det var inga problem för mig min sista resa till hong kong där de ställde in hemresan och bokade om med Air China via peking. Sitter och filar på svaret till Sas och väntar med spänning på vad du får för svar.Klicka för att utvidga...
Om du inte har rätt till ersättningen (om det verkligen är så) ser jag inte något konstigt med att SAS har avslutat ärende. Är det något fel där?Once56 skrev:Jag kom ju fram 1h25 senare och begärde ersättning. Kan absolut acceptera om jag inte har rätt till det, men stör mig på det hårda sättet man meddelar att "ärendet är avslutat för SAS del".Klicka för att utvidga...
Säg så här.nollbit skrev:(sorry för sent svar på denna, läser tråden i efterhand).Detta att bli ombokad med Air China. Själv skulle jag nog vilja tacka nej till en sån ombokning. Men vad har man för rättigheter att säga nej egentligen?Klicka för att utvidga...
Ganska standard för flygbolag att göra så. Det är ju inte direkt jurister utan folk på kundtjänst som svarar med allt vad det innebär.Once56 skrev:Jag kom ju fram 1h25 senare och begärde ersättning. Kan absolut acceptera om jag inte har rätt till det, men stör mig på det hårda sättet man meddelar att "ärendet är avslutat för SAS del". Sedan tycker jag att det är svårt att tolka reglerna, har jag rätt eller inte, uppfattade att jag har rätt när jag läste informationen som SAS bifogade sms:et om canceleringen, men antagligen har jag missuppfattat när de är så kategoriska och hänvisar till Arn och domstol. #mankännersiglitenKlicka för att utvidga...
Hade ett i våras, har för mig att det tog lite tid att få återkoppling men sen inga problem att få kompensation.Sir Karlsson skrev:Är det någon som har haft ett case med Austrian har ett på G sedan två veckor utan svar.Inställt flyg >4h förseningKlicka för att utvidga...
Once56 skrev:Jag kom ju fram 1h25 senare och begärde ersättningKlicka för att utvidga...
AndersSt skrev:Den springande punkten är alltså inte hur sent du kom fram utanvarfördin flight blev inställd. Om SAS hävdar "extraordinära omständigheter" så kan du ifrågasätta vad dessa omständigheter bestod av. Var det ett tekniskt fel så omfattas det normalt inte av undantaget. Jag fick ersättning en gång när flighten ställdes in pga läckande noshjulsstyrning. Om det däremot beror på väder, flygsäkerhet eller strejk så är det en annan femma. Med flygsäkerhet menas alltså inte tekniska fel utan snarare bombhot eller liknande.Jag fick ersättning en gång när vi blev så sena iväg från CPH att jag missade min connection i USA, det är ju ankomst till slutdestination som räknas. Den gången sa man faktiskt redan i gate på CPH att förseningen berodde på planerat tekniskt underhåll som dragit ut på tiden, tack för 600 Euro SAS!Klicka för att utvidga...
Det är nog rätt. Man kan tycka att de bör räkna in bränsletillägget åtminstone men det gör de inte.Mikael skrev:SAS har accepterat att betala mig 75% av biljettpriset för en nedgradering HKG-ARN (PLUS till ekonomi) för några veckor sedan. Dock räknar de biljettpriset exkl skatter och avgifter vilket gör att det hamnar på mindre än hälften av vad jag faktiskt betalade för detta segment. Är detta verkligen rätt?Klicka för att utvidga...
Det stämmer inte, det finns en rad undantag se nedan från Wikipedia.gjohansson skrev:Jo, inställt flyg ger alltid ersättning såvida det inte är pga "extraordinary circumstances"Klicka för att utvidga...
anjak skrev:Det stämmer inte, det finns en rad undantag se nedan från Wikipedia.The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departurethe airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can:depart no more than two hours earlier than scheduled, andarrive no more than four hours later than scheduledthe airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:depart no more than one hour earlier than scheduled, andarrive no more than two hours later than scheduledthe cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure.Klicka för att utvidga...
Reglerna säger att det är en viss procentsats av "the price of the ticket".Dr. Miles skrev:Det är nog rätt. Man kan tycka att de bör räkna in bränsletillägget åtminstone men det gör de inte.Klicka för att utvidga...
De specificerar inte "total price of the ticket", det är därför en tolkningsfråga.fcx skrev:Reglerna säger att det är en viss procentsats av "the price of the ticket".Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:De specificerar inte "totalprice of the ticket", det är därför en tolkningsfråga.Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:De specificerar inte "totalprice of the ticket", det är därför en tolkningsfråga.Klicka för att utvidga...