Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

DRG

Medlem
Hej

Är det någon som vet vad det var för väder i Frankfurt Fredag 1 dec på förmiddagen (dvs var där). Jag fick en flight Zürich-FRA inställd 22h innan avgång (alltså redan vid lunch 30 november). Nu hävdar LH att detta är väderrelaterat. Vädret i Zürich var utmärkt för jag flög därifrån samma dag ca 1,5 timme innan den inställda flighten skulle avgått. Vad jag kan se så ser det ut att ha startat och landat flyg i Frankfurt som normalt, även om just LH verkar ha en del cancelleringar framförallt på inrikes rutterna. Blir också misstänksam eftersom LH vägrar att dela rapporten om varför flyget var inställt utan bara kommer med en massa svammel i fri text.
 
Hej

Är det någon som vet vad det var för väder i Frankfurt Fredag 1 dec på förmiddagen (dvs var där). Jag fick en flight Zürich-FRA inställd 22h innan avgång (alltså redan vid lunch 30 november). Nu hävdar LH att detta är väderrelaterat. Vädret i Zürich var utmärkt för jag flög därifrån samma dag ca 1,5 timme innan den inställda flighten skulle avgått. Vad jag kan se så ser det ut att ha startat och landat flyg i Frankfurt som normalt, även om just LH verkar ha en del cancelleringar framförallt på inrikes rutterna. Blir också misstänksam eftersom LH vägrar att dela rapporten om varför flyget var inställt utan bara kommer med en massa svammel i fri text.
Svara bara att det inte var pga väder. De hittar på för att slippa undan.
 

rsimon

Medlem
Hej

Är det någon som vet vad det var för väder i Frankfurt Fredag 1 dec på förmiddagen (dvs var där).
Småkyligt och molnigt men ingen nederbörd. Ingen info om vindar.


IMG_3659.jpeg
 

palmen

Moderator
Hej

Är det någon som vet vad det var för väder i Frankfurt Fredag 1 dec på förmiddagen (dvs var där). Jag fick en flight Zürich-FRA inställd 22h innan avgång (alltså redan vid lunch 30 november). Nu hävdar LH att detta är väderrelaterat. Vädret i Zürich var utmärkt för jag flög därifrån samma dag ca 1,5 timme innan den inställda flighten skulle avgått. Vad jag kan se så ser det ut att ha startat och landat flyg i Frankfurt som normalt, även om just LH verkar ha en del cancelleringar framförallt på inrikes rutterna. Blir också misstänksam eftersom LH vägrar att dela rapporten om varför flyget var inställt utan bara kommer med en massa svammel i fri text.
Gissar att det var väder i Munchen som ställde till det med massor av plan och besättning som är på fel ställe mm. Men det är inte skäl för att flighter från FRA ska vara befriade från EU261/2004
 

RhinoG

Medlem
Ledsen för fråga som säkert ställts, men jag har lite bråttom. Morgondagens flygning från USA till GOT (via FRA) med LH är inställd. Om jag via LH har möjligheten att gratis välja ett flyg som tar mig hem mindre än tre timmar sent, är jag automatiskt diskvalificerad från ersättning (dvs ingen idé för mig att "vara taktisk" med valet av flight)?
 

Hachans

Medlem
Ledsen för fråga som säkert ställts, men jag har lite bråttom. Morgondagens flygning från USA till GOT (via FRA) med LH är inställd. Om jag via LH har möjligheten att gratis välja ett flyg som tar mig hem mindre än tre timmar sent, är jag automatiskt diskvalificerad från ersättning (dvs ingen idé för mig att "vara taktisk" med valet av flight)?

Om det finns ett alternativ som tar dig hem så snabbt och du tackar nej till det så är du ändå diskvalificerad.
 

RhinoG

Medlem
Om det finns ett alternativ som tar dig hem så snabbt och du tackar nej till det så är du ändå diskvalificerad.

Tack! Dock lite fundersam över hur lätt detta att bevisa i slutänden. Igår nöp jag exempelvis den sista biljetten i samma klass som håller mig inom tillåtet spann, såg flera andra avgångar som hade fungerat som hann sälja slut innan jag fick tag på en starkt.

Är det enkelt för bolagen att se historisk tillgänglighet per klass och klockslag?
 

Rickard_O

Medlem
Hur länge kan man skylla på vädret egentligen när det kommer till detta?
Som i München just nu så är ju vad jag kan se väderförhållandena bra, men flighter imorgon ställs in just nu.
Nu vet jag inte exakt hur vädret varit dom senaste dagarna, men om det är bra idag borde ska bli plusgrader och regn framöver känns det lite hårt att dom ställer in flighter nu och skyller på vädret.
Men det kanske finns någon skrivelse som säger att "efterskalv" är helt rimligt för att inte ersätta resenärerna när vädret varit ok i x-antal dygn.
 

Resenären

Medlem

Heavy Snow In Munich, Germany Halts Travel​


December 5, 2023
The Bavarian capital city of Munich saw more than a foot of snow, grounding all flights and halting train, bus and vehicle traffic across the region.
 
Besökte Dresden i helgen med planerad hemresa i söndags via MUC. Båda flighterna ställdes in på lördag kväll pga väder och vi fick nya biljetter med hemresa igår. Jag vet jag kan claima x-kost för hotel. Men kan main claima enligt 261/2004. Väntar föresten fortfarande på ersättning för resten av familjen 3xEUR 600:- från TAP från Novemberlovet 2022 samt EUR 600:- från Lufthansa från Februari 2023.
 
Toppen