Senaste nytt

Refundstrul hos KLM

Har någon annan haft problem att få refund hos KLM?
Satt fast i Amsterdam i 4 dagar förra Februari pga stormen som var då. Alla andra flög till Sverige utan just KLM, men jag lär bara få tillbaka för vad jag la ut på mat och hotell ändå.

Men!
Det har gått ett år, och jag har fortfarande inte fått något.
Dom ber om något över mejl, jag skickar det, och får efter ett tag tillbaka att "Den här informationen räcker inte vi behöver x, y och z", jag skickar det och får tillbaka ännu mer, eller att jag måste ändra något. Formatet på mejlet jag skickade var inte rätt.

Nu senast fick jag faktiskt att dom bad mig skicka över mitt kontonummer hos Swedbank. Så det gjorde jag glatt.

Idag fick jag då svar på det mejlet att nej, du skickade inte med IBAN (det bad dom inte om, bara kontonumret till den lokala banken specifikt) och ett bankcertifikat (vad är detta ens?).
Det känns som att KLM bara strular för att dom inte vill betala ut pengar...
Har någon en mall jag kan använda för att få precis allt dom kan tänkas fråga om? Eller vet vad ett bankcertifikat är?
 

Jannes

Medlem
Att skicka IBAN kan jag själv tycka är normen när det gäller internationella betalningar, så den kanske du får ta på hakan.
Men vad gäller bankcertifikat kanske det är ett intyg att kontot faktiskt är ditt?

Länkens info gäller visum, så är väl ovanligt att de frågar om det i detta sammanhang. Kanske det ligger nåt i att de förhalar processen, eller sen kanske de vill säkerställa att kontonumret är rätt. Förhindra pengatvätt?
 

oneM

Medlem
Ja IBAN brukar ju alltid behövas då det är en internationell betalning.

Certifikatet dom frågar efter är relativt vanligt I EU (Spanien, Italian åtminstone) det är ett "Proof of Account Ownership" man brukar kunna ta ut I internetbanken som visar Konto & Konto innehavare.
 
Toppen