DrGold
Medlem
För ett tag sedan bad jag om tips på hur jag skulle resonera i valet mellan Lufthansa resp. Thai business på långresa med familjen till Bangkok. Se tråden Thai eller Lufthansa business? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor .
Stort tack till alla er som bidragit med synpunkter och tips! Till slut blev det alltså bokat GOT-ARN-BKK med SAS plus resp. Thai business för 4 personer (2 vuxna, 2 barn). Tänkte som tack för er input återrapportera från resan med denna recension, som kanske kan vara till nytta för kommande resenärer!
Landvetter:
Vi hade mycket bagage att checka in, men proceduren gick snabbt och smidigt och bagaget märktes prydligt med priotaggar. I säkerhetskontrollen konfiskerades myggsprejen - vi hade ingen koll på att detta tydligen klassificeras som potentiellt vapen inte bara mot myggor utan även mot människor. Jaja, alltid lär man sig nåt!
Efter trekvart i loungen gick vi till gate där prioboardingen till SK142 GOT-ARN redan påbörjats - priopax hade fått gå igenom fållorna, men fastnade i området bakom där vi snällt fick vänta på att dörren till bryggan skulle öppnas. Så fort den dörren öppnades kom utrop om att övriga passagerare var välkomna att passera fållorna. Exemplariskt skött, så långt vi var med i processen.
Själva flygningen var helt utan överraskningar. Drygt halvfullt plan med seat block på de flesta mittstäten i plus. Vi ankom till terminal 5 eftersom maskinen skulle vidare till Alicante - praktiskt för oss som ändå skulle till terminal 5. Värre för passagerare med inrikes anslutning, som fick vänta på busstransport till terminal 4.
Visa bifogad bild 96017
Avfärd från Göttlaborg-Landvetter (helt lyckats missa denna ordvits vid tidigare besök)
Visa bifogad bild 96018
SAS plus inrikes, ungefär så här spännande.
Arlanda:
Vi hade ett par timmar på oss inför flygningen till Bangkok, som vi tillbringade på SAS lounge i terminal 5. Jag tänker inte grotta ner mig i denna upplevelse som ändå är bekant för de flesta på forumet, och som i vart fall finns resencerad många gånger tidigare.
TG961 ARN-BKK:
Flygplanet:
Flygningen utfördes med HS-TKQ, en Boeing 777-300ER. Planet var utrustat med den äldre versionen av businesstolar (ping @Brandten - jag läste ditt inlägg lite för fort, vi åkte ju den 13 augusti och inte den 14).
Boarding:
Prioboarding med tydliga fållor och utrop, funkade klockrent.
Visa bifogad bild 96019
Boarding till HS-TKQ via två bryggor.
Kabinen, stolen:
Det finns två businesskabiner separerade av ett galley vid dörr 2. Stolarna är placerade i konfiguration 1-2-1 och vi hade raden längst fram, som benämns rad 11. Mittstolsparen sitter på varannan rad tätt ihop, och på varannan rad långt ifrån varandra. På samma sätt sitter "ytterstolarna" omväxlanda nära fönstret respektive gången. Våra platser satt tätt ihop i mitten, och ytterplatserna var närmast gången.
Det märktes att kabinen hade några år på nacken. Stolstygerna var lite slitna, färgen hade "skavsår" här och var och IFE var inte direkt av senaste snitt. Men stolen var bekväm och hade bra inställningsfunktioner, inklusive möjlighet till massage. I planläge var utrymmet fullt tillräckligt för en 176 cm lång passagerare att ta sig en tupplur. (Ibland är det bra att vara vertikalhämmad.) Nackdelen var att jag tyckte bältet, som var av trepunktstyp, skar in lite obekvämt vid halsen. Det hade jag nog inte märkt av om jag varit lite längre.
Visa bifogad bild 96035
Kabinens layout, här främre businesskabinen.
Service, mat:
Kabinpersonalen var vänlig och effektiv, ständigt leende. Servicen inleddes med pre-departure drink: Vatten, juice eller champagne (jag valde champagne men glömde faktiskt kolla vilken sort). Därefter togs beställning till såväl middag som frukost. Varma handdukar kom i överflöd genom hela flygningen, tror jag fick fyra-fem stycken totalt.
Visa bifogad bild 96021
Okänd sort men kall, torr och (typ) gratis
Visa bifogad bild 96028 Visa bifogad bild 96030 Visa bifogad bild 96031
Menyn
Maten var till största delen mycket bra, men med tydliga toppar och dalar. Förrätten smakade utmärkt. Torsken jag valde var helt OK men hollandaisesåsen ganska smaklös och tillhörande potatis (eller var det en svamp?) gav flashbacks till traumatiska sittningar i högstadiekantinen. Ostarna var däremot mycket goda och citronpajen var en fullträff. Vi valde alla kontinental frukost som var utmärkt, bortsett från en enstaka jordgubbe som tro det eller ej faktiskt var möglig (!). Så sammanfattningsvis, högt och lågt.
Visa bifogad bild 96023 Förrätt - namnamn, som det skulle ha kunnat heta på thai
Visa bifogad bild 96024 Varmrätt version torsk - comme ci, comme ça, som den skulle ha kunnat heta på Air France
Visa bifogad bild 96025 Varmrätt version kyckling som mina kloka barn valde istället, smakade mycket bättre
Visa bifogad bild 96026 Goda ostar
Visa bifogad bild 96027
Jättegod citronpaj!
Visa bifogad bild 96034 Frukosten - gott, bortsett från den mögliga jordgubben
Utöver champagnen som jag skändligen glömde identifiera blev det inga dryckesmässiga utsvävningar på denna familjeflygning. Men cappucinon var i alla fall god!
Övrigt:
Det ingick ett amenity kit enligt nedan. Inga tofflor, ingen pyjamas. Det fanns en tunn madrass som man kunde få sängen bäddad med om man ville.
Visa bifogad bild 96032
Visa bifogad bild 96033
Slutsatser, tips:
Trevlig flygning med i huvudsak god mat och mycket serviceminded personal. Vi hade raden längst fram och upplevde inte att det var något problem med spring från galley. Däremot två detaljer som kan vara värda att påpeka:
1) De främsta bagagehyllorna är i alla fall på höger sida blockerade av elektronik/utrustning, så sitter du på rad 11 (längst fram) får du ha dina prylar ett steg längre bak. Det var inga problem att få plats med sakerna men det kan kanske kännas lite kymigt att behöva störa grannen om man vet med sig att man kommer behöva hämta grejer under flygningen.
2) Nästa tripp kommer vi antagligen välja mittplatser för alla fyra i två angränsande rader vid motsvarande layout. När vi bokade tänkte vi att det skulle vara kul för barnen att ha fönsterplats, därav bokade vi en hel rad. Men dels kollade barnen ändå mest på sina skärmar (dagens ungdom), dels var det långt från stolen till fönstret på vår rad. Dessutom gick flygningen till stor del på natten. Så trippelfail på det resonemanget. Men framför allt kändes det som att vi blev utspridda, vilket gjorde det lite svårt för oss vuxna att hjälpa barnen t.ex. när det var dags för beställningar och liknande. Även om Lufthansastolarna är lite trängre tänker jag att fördelen med den layouten (2-2-2) är att en familj att sitta i en 2x2-formation och ändå kunna ha fönsterplats.
Stort tack till alla er som bidragit med synpunkter och tips! Till slut blev det alltså bokat GOT-ARN-BKK med SAS plus resp. Thai business för 4 personer (2 vuxna, 2 barn). Tänkte som tack för er input återrapportera från resan med denna recension, som kanske kan vara till nytta för kommande resenärer!
Landvetter:
Vi hade mycket bagage att checka in, men proceduren gick snabbt och smidigt och bagaget märktes prydligt med priotaggar. I säkerhetskontrollen konfiskerades myggsprejen - vi hade ingen koll på att detta tydligen klassificeras som potentiellt vapen inte bara mot myggor utan även mot människor. Jaja, alltid lär man sig nåt!
Efter trekvart i loungen gick vi till gate där prioboardingen till SK142 GOT-ARN redan påbörjats - priopax hade fått gå igenom fållorna, men fastnade i området bakom där vi snällt fick vänta på att dörren till bryggan skulle öppnas. Så fort den dörren öppnades kom utrop om att övriga passagerare var välkomna att passera fållorna. Exemplariskt skött, så långt vi var med i processen.
Själva flygningen var helt utan överraskningar. Drygt halvfullt plan med seat block på de flesta mittstäten i plus. Vi ankom till terminal 5 eftersom maskinen skulle vidare till Alicante - praktiskt för oss som ändå skulle till terminal 5. Värre för passagerare med inrikes anslutning, som fick vänta på busstransport till terminal 4.
Visa bifogad bild 96017
Avfärd från Göttlaborg-Landvetter (helt lyckats missa denna ordvits vid tidigare besök)
Visa bifogad bild 96018
SAS plus inrikes, ungefär så här spännande.
Arlanda:
Vi hade ett par timmar på oss inför flygningen till Bangkok, som vi tillbringade på SAS lounge i terminal 5. Jag tänker inte grotta ner mig i denna upplevelse som ändå är bekant för de flesta på forumet, och som i vart fall finns resencerad många gånger tidigare.
TG961 ARN-BKK:
Flygplanet:
Flygningen utfördes med HS-TKQ, en Boeing 777-300ER. Planet var utrustat med den äldre versionen av businesstolar (ping @Brandten - jag läste ditt inlägg lite för fort, vi åkte ju den 13 augusti och inte den 14).
Boarding:
Prioboarding med tydliga fållor och utrop, funkade klockrent.
Visa bifogad bild 96019
Boarding till HS-TKQ via två bryggor.
Kabinen, stolen:
Det finns två businesskabiner separerade av ett galley vid dörr 2. Stolarna är placerade i konfiguration 1-2-1 och vi hade raden längst fram, som benämns rad 11. Mittstolsparen sitter på varannan rad tätt ihop, och på varannan rad långt ifrån varandra. På samma sätt sitter "ytterstolarna" omväxlanda nära fönstret respektive gången. Våra platser satt tätt ihop i mitten, och ytterplatserna var närmast gången.
Det märktes att kabinen hade några år på nacken. Stolstygerna var lite slitna, färgen hade "skavsår" här och var och IFE var inte direkt av senaste snitt. Men stolen var bekväm och hade bra inställningsfunktioner, inklusive möjlighet till massage. I planläge var utrymmet fullt tillräckligt för en 176 cm lång passagerare att ta sig en tupplur. (Ibland är det bra att vara vertikalhämmad.) Nackdelen var att jag tyckte bältet, som var av trepunktstyp, skar in lite obekvämt vid halsen. Det hade jag nog inte märkt av om jag varit lite längre.
Visa bifogad bild 96035
Kabinens layout, här främre businesskabinen.
Service, mat:
Kabinpersonalen var vänlig och effektiv, ständigt leende. Servicen inleddes med pre-departure drink: Vatten, juice eller champagne (jag valde champagne men glömde faktiskt kolla vilken sort). Därefter togs beställning till såväl middag som frukost. Varma handdukar kom i överflöd genom hela flygningen, tror jag fick fyra-fem stycken totalt.
Visa bifogad bild 96021
Okänd sort men kall, torr och (typ) gratis
Visa bifogad bild 96028 Visa bifogad bild 96030 Visa bifogad bild 96031
Menyn
Maten var till största delen mycket bra, men med tydliga toppar och dalar. Förrätten smakade utmärkt. Torsken jag valde var helt OK men hollandaisesåsen ganska smaklös och tillhörande potatis (eller var det en svamp?) gav flashbacks till traumatiska sittningar i högstadiekantinen. Ostarna var däremot mycket goda och citronpajen var en fullträff. Vi valde alla kontinental frukost som var utmärkt, bortsett från en enstaka jordgubbe som tro det eller ej faktiskt var möglig (!). Så sammanfattningsvis, högt och lågt.
Visa bifogad bild 96023 Förrätt - namnamn, som det skulle ha kunnat heta på thai
Visa bifogad bild 96024 Varmrätt version torsk - comme ci, comme ça, som den skulle ha kunnat heta på Air France
Visa bifogad bild 96025 Varmrätt version kyckling som mina kloka barn valde istället, smakade mycket bättre
Visa bifogad bild 96026 Goda ostar
Visa bifogad bild 96027
Jättegod citronpaj!
Visa bifogad bild 96034 Frukosten - gott, bortsett från den mögliga jordgubben
Utöver champagnen som jag skändligen glömde identifiera blev det inga dryckesmässiga utsvävningar på denna familjeflygning. Men cappucinon var i alla fall god!
Övrigt:
Det ingick ett amenity kit enligt nedan. Inga tofflor, ingen pyjamas. Det fanns en tunn madrass som man kunde få sängen bäddad med om man ville.
Visa bifogad bild 96032
Visa bifogad bild 96033
Slutsatser, tips:
Trevlig flygning med i huvudsak god mat och mycket serviceminded personal. Vi hade raden längst fram och upplevde inte att det var något problem med spring från galley. Däremot två detaljer som kan vara värda att påpeka:
1) De främsta bagagehyllorna är i alla fall på höger sida blockerade av elektronik/utrustning, så sitter du på rad 11 (längst fram) får du ha dina prylar ett steg längre bak. Det var inga problem att få plats med sakerna men det kan kanske kännas lite kymigt att behöva störa grannen om man vet med sig att man kommer behöva hämta grejer under flygningen.
2) Nästa tripp kommer vi antagligen välja mittplatser för alla fyra i två angränsande rader vid motsvarande layout. När vi bokade tänkte vi att det skulle vara kul för barnen att ha fönsterplats, därav bokade vi en hel rad. Men dels kollade barnen ändå mest på sina skärmar (dagens ungdom), dels var det långt från stolen till fönstret på vår rad. Dessutom gick flygningen till stor del på natten. Så trippelfail på det resonemanget. Men framför allt kändes det som att vi blev utspridda, vilket gjorde det lite svårt för oss vuxna att hjälpa barnen t.ex. när det var dags för beställningar och liknande. Även om Lufthansastolarna är lite trängre tänker jag att fördelen med den layouten (2-2-2) är att en familj att sitta i en 2x2-formation och ändå kunna ha fönsterplats.