ACervin
Medlem
Själv har jag ett ganska stort intresse för väskor, ryggsäckar och allehanda ting för resandet. Det ingår väl i längtan bort sjukan. Vi har ju också en ganska lång tråd om handbagage, så man kanske inte är ensam om intresset. Efter att ha läst tråden och hamnat på websidan ”onebag” beslutade jag mig för att frångå det vanliga hjulandet och prova en axelväska istället. Doug Dyment som driver hemsidan onebag är besatt av att resa lätt och allt skall få plats i handbaget, dvs klara måttrestriktionerna och ej överstiga 8 kilo. Det kräver en hel del mer är att bara köpa en ny väska. Du behöver visserligen inte borra ur tandborstskaftet som viktmedvetna scouter gjorde i min forntid. Men man måste fundera igenom resegarderoben ordentligt. Vilket slutar med rätt mycket strykfritt eller syntetmaterial för att spara vikt. Han har även utvecklat en speciell vik och packteknik. Jag kör dock med packkuber istället. För att resa med lite stil och undvika backpacker stuket rekommenderar han en väska som han själv har varit med och designat och som tillverkas av ett litet företag i Montana, Red Oxx. Mr Dyment är ju minst sagt en nörd och man kan läsa långa utläggningar om typ av blixtlås, typ av väv, optimala formen etc. Han är också stor motsåndare till väskor som man rullar. Tar plats, är tungt och fungerar bara på jämna underlag. Får mig att tänka på Sheldon Cooper i The Big Bang Theory.
Från en hemsida till nästa. Red Oxx. Rejält bygge, no nonsens, livstids garanti. Inte din livstid utan så länge föreataget finns. Man rekommenderar att väskan skall testamenteras till nästa generation av resenärer. Finns i många färger och jag beställde en gul-svart. Kom efter en vecka efter att företaget kontaktat mig då jag önskade ett litet foam inlägg till botten på mittenfacket. De hade dock slutat med det.
Hur fungerar väskan då?
Ingen tvekan om att den här kommer att hålla mycket länge. Grova YKK blixtlås, tjock Cordura väv, axelremsbeslagen i metall, fästet för axelremmen och handtagen går runt hela väskan. Antihalk platta i gummi på axelremmen. Tre paralella fack med med skumgummi på båda sidor av mittfacket. Blixtlåsen går nästan runt hela väskan så det är lätt att öppna stort och komma åt från vilket håll som helst. Dessutom en mindre ytterficka på ena sidan med blixtlås för pass eller dylikt viktig men som man vill ha lätttillgängligt. Där finns också en öppen ytterficka där man kan stoppa ner tidningen eller boken man håller på med. På andra sidan ytterliggare en ficka med blixtlås längs med hela yttersidan. I mittenfacket lägger du datorn och jag har en kub med strumpor och underkläder i botten som stötdämpning för datorn. I de paralella blixtlåsförsedda ytterfacken finns spänremmar och där lägger man sina kläder. Business på ena sidan och fritid på andra sidan exempelvis.
Hur är ergonomin?
Jag det är både fördelar och nackdelar. Axelremmen är asymmetrisk infäst på väskan så den skall bäras med fästet utåt. Men det hjälper förstås inte. Går man mycket med väskan på axeln så blir man trött, även om man kan svänga in den mot ländryggen. Däremot är det alldeles uppenbart att när man kommer till rulltrappan, bussen, eller utomhus så är det smidigare än den vanliga rullväskan. Väskan är lätt att öppna och security går snabbt.
Slutsats
Är du liten (kvinna) och gillar att ha mycket med dig skall du inte satsa på Air Boss. Likaså om du gillar att slänga ner en spontanflaska Whisky på Taxfree och köpa den där nya feta deckaren. Då blir det tungt. Är du någorlunda stark (man) inte packar för tungt och uppskattar smidigheten med att inte dra, de är ju ofta inte speciellt bra att bära dom där rullväskorna, så kan det här vara rätt väska. Den är byggd som en stridsvagn, antagligen onödigt kraftigt byggd, med tanke på att handbagage kanske inte utsätts för lika omild behandling som incheckat bagage. Jag skulle därför inte tveka en sekund att checka in min Air Boss om det skulle behövas.
Kommer jag att fortsätta använda den?
Om jag har ytterligare en rullväska med mig då är det klart en fördel att Luft Chefen på axeln. Om jag inte behöver packa mitt handbagage så tungt kommer jag att köra med Air Boss. Skall jag satsa på ett tungt handbagage, 12 kg, vilket kräver rätt flygbolag eller biljett i C kommer jag att ta min Eagle Creek rullväska.
Luft Chefen i CPH Loungen
Mittenfacket med pack cub, skumgummi båda sidor
Ytterfack och logo
Stadigt fäste för BC tag och axelrem
Pass ytterfickan på andra sidan
Ett av 2 fack med spännremmar
Packat och klart
Från en hemsida till nästa. Red Oxx. Rejält bygge, no nonsens, livstids garanti. Inte din livstid utan så länge föreataget finns. Man rekommenderar att väskan skall testamenteras till nästa generation av resenärer. Finns i många färger och jag beställde en gul-svart. Kom efter en vecka efter att företaget kontaktat mig då jag önskade ett litet foam inlägg till botten på mittenfacket. De hade dock slutat med det.
Hur fungerar väskan då?
Ingen tvekan om att den här kommer att hålla mycket länge. Grova YKK blixtlås, tjock Cordura väv, axelremsbeslagen i metall, fästet för axelremmen och handtagen går runt hela väskan. Antihalk platta i gummi på axelremmen. Tre paralella fack med med skumgummi på båda sidor av mittfacket. Blixtlåsen går nästan runt hela väskan så det är lätt att öppna stort och komma åt från vilket håll som helst. Dessutom en mindre ytterficka på ena sidan med blixtlås för pass eller dylikt viktig men som man vill ha lätttillgängligt. Där finns också en öppen ytterficka där man kan stoppa ner tidningen eller boken man håller på med. På andra sidan ytterliggare en ficka med blixtlås längs med hela yttersidan. I mittenfacket lägger du datorn och jag har en kub med strumpor och underkläder i botten som stötdämpning för datorn. I de paralella blixtlåsförsedda ytterfacken finns spänremmar och där lägger man sina kläder. Business på ena sidan och fritid på andra sidan exempelvis.
Hur är ergonomin?
Jag det är både fördelar och nackdelar. Axelremmen är asymmetrisk infäst på väskan så den skall bäras med fästet utåt. Men det hjälper förstås inte. Går man mycket med väskan på axeln så blir man trött, även om man kan svänga in den mot ländryggen. Däremot är det alldeles uppenbart att när man kommer till rulltrappan, bussen, eller utomhus så är det smidigare än den vanliga rullväskan. Väskan är lätt att öppna och security går snabbt.
Slutsats
Är du liten (kvinna) och gillar att ha mycket med dig skall du inte satsa på Air Boss. Likaså om du gillar att slänga ner en spontanflaska Whisky på Taxfree och köpa den där nya feta deckaren. Då blir det tungt. Är du någorlunda stark (man) inte packar för tungt och uppskattar smidigheten med att inte dra, de är ju ofta inte speciellt bra att bära dom där rullväskorna, så kan det här vara rätt väska. Den är byggd som en stridsvagn, antagligen onödigt kraftigt byggd, med tanke på att handbagage kanske inte utsätts för lika omild behandling som incheckat bagage. Jag skulle därför inte tveka en sekund att checka in min Air Boss om det skulle behövas.
Kommer jag att fortsätta använda den?
Om jag har ytterligare en rullväska med mig då är det klart en fördel att Luft Chefen på axeln. Om jag inte behöver packa mitt handbagage så tungt kommer jag att köra med Air Boss. Skall jag satsa på ett tungt handbagage, 12 kg, vilket kräver rätt flygbolag eller biljett i C kommer jag att ta min Eagle Creek rullväska.
Luft Chefen i CPH Loungen
Mittenfacket med pack cub, skumgummi båda sidor
Ytterfack och logo
Stadigt fäste för BC tag och axelrem
Pass ytterfickan på andra sidan
Ett av 2 fack med spännremmar
Packat och klart