Senaste nytt

Rean från Sverige har börjat

Jag må vara den mest trögfattade.. 1:37 i telefon med AA. Försökte få till detta med stopover på hemresa men det blev dyrt. Provade även att ändra till open jaw med hemresa från MIA men det blev ännu dyrare.
Får ta semester först och sen åka tillbaka. Blir ju mer miles och TP men tiden vill ju inte liksom räcka till bara :)
I diskussionen kom det upp att olika fare måste vara kombinerbara. Det avsnittet i reglerna förstår jag inte. Finns det någon tråd där detta beskrivs i detalj?
/Tord
 
Tord, som jag skrev i förra tråden tillåter inte ditt pris en stopover.

Jag gissar att du kan enbart boka om datum på denna fare. Att sedan använda utresan (som du har nu) och lägga till en "open jaw" från MIA vet jag inte om man kan prisa om efter biljettbokning. Hade varit möjligt när du bokade ursprungligen.

Nu finns inte prisvillkoren kvar i systemen då dealen är avslutat så jag kan inte kolla mer detaljer tyvärr
 
Jo jag var med på att det inte tillät en stopover på befintlig fare. Och den billigaste i samma klass eller högre som tillät stopover kostade mer än en ny resa till Florida gör så då tar jag det besöket en annan gång. När jag ville göra open jaw antar jag att priset hon gav mig var för en extra enkelbiljett hem från MIA..
Det var väl just som dom nämnde att olika fare skulle vara kombinerbara som jag blev nyfiken på hur man läser ut det i reglerna.
Nedan är rutan combinations ur reglarna för I7SALE som jag antar beskriver detta men inte förstår. Eller så är det ju den nya fare som du vill kombinera med som man ska läsa ut detta i.



COMBINATIONS END-ON-END
END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH DOMESTIC
FARES FROM/TO NORTH AMERICA. VALIDATE ALL FARE
COMPONENTS. SIDE TRIPS PERMITTED WITH NO
RESTRICTIONS.
END-ON-END NOTE -
ADD-ONS PERMITTED.
END-ON-END
END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH US-CANADA
TRANSBORDER FARES. VALIDATE ALL FARE COMPONENTS.
SIDE TRIPS PERMITTED WITH NO RESTRICTIONS.
END-ON-END
END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH INTERNATIONAL
FARES. VALIDATE ALL FARE COMPONENTS. SIDE TRIPS
PERMITTED WITH NO RESTRICTIONS. FARES MUST BE SHOWN
SEPARATELY ON THE TICKET.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE FOR CARRIER AA/BA/IB/AY.
OPEN JAWS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED. MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/
LESS THAN MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE
COMPONENT.
PROVIDED -
WHEN THE OPEN SEGMENT OCCURS
-WITHIN NORTH AMERICA OR WITHIN EUROPE
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER AA/BA/
IB/AY IN RULE 7097/7098/7099/7100/8005/9999 IN
TARIFF
ATMAAR - BETWEEN AREA 1-AREA 2/3 VIA ATL
OR ANY RULE IN TARIFF
IPRA - BETWEEN USA/CA-AREA 2/3 AND GUAM-AREA 2
IPRAI - BETWEEN THE USA/CANADA-AREA 2/3 VIA ATL
IPRSAA2 - BETWEEN THE WESTERN HEMISPHERE-AREA 2
VIA ATL
IPRSAA3 - SOUTH ATLANTIC/CENTRAL/SOUTH AMERICA/
MEXICO/CARIBBEAN/GREENLAND/ST PIERRE ET MIQUELON -
AREA 3.
ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM ROUND TRIPS
-TO FORM CIRCLE TRIPS EXCEPT FOR AROUND-THE-WORLD
FARES
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER AA/BA/
IB/AY IN RULE 7097/7098/7099/7100/8005 IN TARIFF
ATMAAR - BETWEEN AREA 1-AREA 2/3 VIA ATL
OR ANY RULE IN TARIFF
IPRA - BETWEEN USA/CA-AREA 2/3 AND GUAM-AREA 2
IPRAI - BETWEEN THE USA/CANADA-AREA 2/3 VIA ATL
IPRSAA2 - BETWEEN THE WESTERN HEMISPHERE-AREA 2
VIA ATL
IPRSAA3 - SOUTH ATLANTIC/CENTRAL/SOUTH AMERICA/
MEXICO/CARIBBEAN/GREENLAND/ST PIERRE ET MIQUELON -
AREA 3.
OPEN JAWS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OPEN JAWS
A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS
PERMITTED. MILEAGE OF THE OPEN SEGMENT MUST BE EQUAL/
LESS THAN MILEAGE OF THE LONGEST FLOWN FARE
COMPONENT.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER AA/US
IN RULE 7097/7098/7099/7100/8005 IN TARIFF
ATMAAR - BETWEEN AREA 1-AREA 2/3 VIA ATL
OR ANY RULE IN TARIFF
IPRA - BETWEEN USA/CA-AREA 2/3 AND GUAM-AREA 2
IPRAI - BETWEEN THE USA/CANADA-AREA 2/3 VIA ATL
IPRSAA2 - BETWEEN THE WESTERN HEMISPHERE-AREA 2
VIA ATL
IPRSAA3 - SOUTH ATLANTIC/CENTRAL/SOUTH AMERICA/
MEXICO/CARIBBEAN/GREENLAND/ST PIERRE ET MIQUELON -
AREA 3.
 
Tord, kombinationsreglerna säger att vid bokningstidspunkten och innan biljetten ställdes ut så gick det att kombinera med t.ex:
En väg ARN-OGG, retur MIA-OGG
"Add-on" eller "End-on-end" skulle då t.ex. vara OGG-MIA en väg på AA, eller om du hade kvar din ursprungliga ARN-OGG-ARN att lägga till en AA resa OGG-SJU-OGG. Allt på en bokning och en biljett.

Vad som händer efter biljetten är utställd vet jag inte, om ändring då enbart är kopplat till datum.

Eftersom det du frågar efter är väldigt ovanligt och komplext är det inte ovanligt att det är svårt för agenterna per telefon att lösa detta. Om detta är väldigt viktigt för dig, så skulle mitt sista tips (visste inte detta när du PMade mig vad du skulle) att ringa AA i USA. Med hjälp av ditt bokningsnummer kommer du riktas till Exec Platinum Desken i Dallas om du är BAEC Guld. Var tydliga med dom där:
1. Tillåter faren nu AFTER THE FACT en ombokning med open jaw från MIA-ARN baserat på nuvarande fares? Yes/No?
2. Om Yes, då vill jag
a) Boka om med envägsresa OGG-MIA +
b) Open Jaw MIA-ARN
3. Recalulation borde då bli
Change Fee
One-way OGG-MIA
Fare difference one-way OGG-ARN till nuvarande priser MIA-ARN
Allt som allt, borde det inte bli så himla dyrt då följande priser ligger ex skatter från MIA
IR28AP AA I Round-Trip 19280(SEK) B SU / 12M 28
IR00AP AA I Round-Trip 20130(SEK) B

MEN.... svårt att hitta I-klass mellan MIA-LHR, så det blir ofta MIA-JFK-LHR-ARN för min del.

Se till att du har kollat tillgänglighet "I-klass" och "A-klass" för inrikesresor i USA innan du ringer på flighterna du skall ha...

Allt detta är teoretiskt, och kräver som sagt ett JA på fråga 1.

Billigaste envägs från OGG-MIA är:
KUPA14HN AA A One-Way 8619(SEK)
 
Ny rea, i ekonomi

BA LAX.jpg
 
I28SALE har just laddats!

28 dagars förköpskrav, måste vara borta natten mot söndag, biljettering senast 24-APR-2014. Som vanligt numera, inga stopovers men två byten i EU och två i USA.
 
I28SALE har just laddats!

28 dagars förköpskrav, måste vara borta natten mot söndag, biljettering senast 24-APR-2014. Som vanligt numera, inga stopovers men två byten i EU och två i USA.

gäller för resor i sommar..

EDIT

Ligger ett par olika priser ute. Detta är ARN-SFO

IL28SALE BA I Round-Trip 10848(SEK) B
ILR28AP BA I Round-Trip 13560(SEK) B
I28SALE BA I Round-Trip 14864(SEK) B

Lägg på ca 4 000kr i skatter och avgifter
 
Last edited:
Jag kan inte se någon sådan begränsning. Var ser du den?

edit: Här är vad BA.com ger mig för en resa om en månad. Bra mycket billigare än igårkväll när jag tittade på ungefär samma sak.

Screen Shot 2014-04-15 at 08.17.21.png
 
Last edited:
Toppen