Senaste nytt

Rean från Sverige har börjat

Då är det bättre att vänta till i Juli, då får man priser på 21531 kr med fare basis ILR28AP som verkar vara standard förköpspris. Det är ju ett förvånansvärt bra pris för att vara mitt i högsäsongen.

Juli är mitt i lågsäsongen för resande i premiumkabiner. Därav det lägre priset. Kommer säkert en rea på detta också.

Sitter och tittar lite i Matrix på priser ARN-HNL och IL7SALE ger ett bra pris, 17225 kr. Dock är I7SALE inte alls lika bra på denna sträcka, ger 23600 kr.
Då är det bättre att vänta till i Juli, då får man priser på 21531 kr med fare basis ILR28AP som verkar vara standard förköpspris. Det är ju ett förvånansvärt bra pris för att vara mitt i högsäsongen.

Juli är mitt i lågsäsongen för resande i premiumkabiner. Därav det lägre priset. Kommer säkert en rea på detta också.

ILR28AP är standard förköpspris med 28 dagar. IL7SALE har 7 dagar. Där ligger prisskillnaden.. Med andra ord, standardpris är bättre om man vet när man skall åka. OBS! Har inte kollat andra regler som transfers och routing, kan ligga detaljer där som också styr prisbilden..

ILR28AP är standard förköpspris med 28 dagar. IL7SALE har 7 dagar. Där ligger prisskillnaden.. Med andra ord, standardpris är bättre om man vet när man skall åka. OBS! Har inte kollat andra regler som transfers och routing, kan ligga detaljer där som också styr prisbilden..

Det har ni en poäng i, det är ju antagligen mer tryck på ekonomiklass över sommaren. Förköpskraven tänkte jag inte på, de är ju ganska väsentliga om man vill göra en mer spontan resa :)
Jag kunde dock inte se några större skillnader i övriga regler utan att ha tittat på alla detaljer (antal stopp skiljde iallafall inte).

Bara ett lite allmänt tips om Hawaii:

Är det Hawaii ni vill uppleva så åk hellre till Maui (OGG) eller Big Island (ITO). Själva Honolulu och Waikiki är ok men väldigt överbefolkad strand som är rätt smal. Däremot är solnergången från Waikiki spektakulär måste jag erkänna.

IMG_1529.jpg

Jag åkte för att hälsa på någon som precis hade flyttat dit, och vi åkte omkring en del med bilen. Så det finns absolut pärlor på Oahu också, men om man är ute efter vykortsHawaii skulle jag nog åka till andra öar. Ett alternativ är open-jaw, med en billig Hawaiian Airlines (HA) one-way till nästa ö.

På Oahu skulle jag rekommendera:
Kailua (där bodde jag en vecka i lägenhet), härlig strand för kite- och vindsurfing
North Shore, fantastisk vågsurf
Pearl Harbor
Det finns också några fina "hikes" till vattenfall och annat

IMG_1538.jpg

IMG_1544.jpg

Men hyr en bil, och det är enkelt att åka omkring på Oahu.

Sedär ja, den gamle gode Homer tillbaka. Hitta lite småsaker för att se om man biter på.. Tack men nej tack, jag biter inte på :)

Eftersom det verkar viktigt för dig att veta: en dålig fotograf kombinerat med dåligt ljus. Även proffsen som var med mig fick inte bättre med iPhone

Nu kanske detta blir lite off-topic men mitt tips är att boka två veckor på öarna och ta ena veckan på Ohau och andra veckan på någon av de andra turistöarna (Kauai, Maui eller Hawaii (Big Island)). Boka open jaw och boka separat flyg mellan öarna med Hawaiian Airlines.

Alla öar har sin charm och jag tycker man skall hyra bil oavsett ö. Det är lite av vitsen med Hawaii att det går att ta sig runt enkelt och det finns mycket att se. Att tillbringa en vecka på Waikiki Beach skulle inte jag palla med. Men bara några minuter bort med bil finns Ala Moana Beach Park som är betydligt mindre fullpackad och faktiskt helt ok som beach. Bästa delen av Waikiki Beach är för övrigt den som ligger bort mot Hilton Hawaiian Village. Där är stranden som bredast. På norra sidan (Nort Shore och Waimea) finns bra surfstränder som på sommaren är bra som badstränder. Även västra delen av Hawaii har bra stränder - mot Ko Olina och fortsatt västerut på Farringdon Highway. Tänk på att alla stränder är i praktiken fullpackade på helgerna då hela familjen Hawaiian skall ta ut sitt bohag till stranden.

Trafiksituationen i Waikiki/Honolulu är minst sagt rörig och parkeringen dyr det är alldeles för mycket bilar på för liten yta men det brukar fungera ganska bra om man håller sig borta från värsta rusningstiden. På de andra öarna är det lugnt tempo och där är bil i praktiken ett krav.

De riktigt bra matställena finns främst i Waikiki även om vissa av de bättre resorterna på de andra öarna har riktigt bra mat men dock så är utbudet ganska begränsat. Shopping utföres med fördel på Ohau.

*mummel* Senator, du är en ond människa som postar sådana där bilder! Nu vet jag inte hur jag ska klara mig utan en tripp till Hawaii.

Toppen