Moltke d.ä. som sagt, det fanns en väl planerad och utarbetad plan för hur hela denna operation skulle utföras.
Första delen gick klanderfritt vilket ni redan vet.
Vi backar tillbaka till den onsdagen den 19/5; efter en väl utförd arbetsdag på hemmakontoret kände jag mig trött, allt lite tröttare än vanligt. Efter middagen gick jag faktiskt och lade mig för att sova bort det hela.
På torsdagsmorgonen vaknar jag med fruktansvärd huvudvärk, snuva, hosta och för mig feber [min kroppstemperatur är default i det lägre spannet så runt 37,5 är feber för mig].
Ni förstår mycket väl vilket tanke som dök upp i mitt huvud, jag återkommer till detta senare. Nu inser jag att det är mindre än 72h kvar till avresa vilket innebär att jag inte kan boka av min resa mot en voucher, ett telefontal till SAS och jag avbokar mot att få tillbaka ungefär 30% av vad jag betalade för min biljett, att boka om hade kostat mig lika mycket som de 70% jag gick miste om.
Efter avklarad administration sätter jag mig i PS2:an och åker till vårdcentralen för att hämta ett självtest, svar efter ca 23h timmar, negativt, wtf?
Efter en rejäl man-cold som plågar mig i ytterligare 5 dagar och ytterligare ett negativt test konstaterar jag att jag ådragit århundradets vanliga förkylning vid helt fel tillfälle.
Tillbaka till ritbordet och mitt gantt chart samt scrum board, hur skall jag ta igen det tappade segmentet utan att min totalkostnad och tidsåtgång helt spårar ur, vid det här laget ät det väldigt ont om "prisvärda" segment-runs som passar min kalender. Skam den som ger sig efter kreativa sökningar och planerande hittar jag en lämplig rutt.
Jag är back on trak till *A Gold...
Åter i nutid, fredagen den 4/6. Ursprungligen var det denna resa som var tänkt att ta mig till målet, *A Gold.
Efter en händelselös bilresa till GOT, trots avstängda vägar och omledning, parkerar jag PS2:an vid en ledig laddstolpe och initierar påfyllning av drivmedel som Swedavia bjuder på, fulladdat kl 20:54 enligt bilens instrumentpanel/display.
SK140 GOT-ARN
Betydlig mer människor i rörelse än för dryg en månad sedan och kö till SAS check-in diskarna. Med min nyvunna Eurobonus Silver tier kunde jag glida förbi och bli betjänad omgående i Plus/Business disken. Relativt omgående hade jag nu utskrivna boardingpass för hela min resa [den här gången GOT-ARN och ARN-CPH som elektroniska vid online check in, dock dök de två övriga boardingpassen sedvanligt upp som elektroniska under eftermiddagen].
Fastrack [AMEX Plat] med tre personer för mig, det tog lite mer tid än bara glida igenom då en en kvinna före mig fick sitt handbagage kört genom röntgenmaskinen ett antal gånger följt av en total inspektion där de hittade en kniv... kvinnan uppgav att hon skulle ha kniven till att skära upp melonen hon hade med sig i handbagaget och säkerhetspersonalen nöjde sig med den förklaringen men konfiskerade givetvis kniven.
När man dator, telefon och klocka åkte igenom på brickan blev den utvald för random spot check med svepning vilket innebar ytterligare någon minut.
Dagens först loungebesök hanns med, Vinga Lounge, om en ett något kort besök, en kopp te och sedan vidare mot gaten.
Väl vid gaten påbörjades boarding med ett boarding call av typen "varsågod för alla att boarda samtidig nu med en gång"... en något förvirrad engelsktalande herre tog sig fram till disken och sa: "priority boarding?" vilket möttes av ett; - absolutely sir your more than welcome, och följt av vad som nästan var en bugning när herren släpptes igenom vid den manuella grinden.
12C utan mittsätesryttare på en ordinär flygning till ARN så när som på att mitt under kapten Urbans introduktion till dagens flygning gick strömmen varvid Urban på trygg och lugn norrländska kungjorde att när APU kopplades in så gick strömmen och en ny markenhet för att blås igång motorerna var beställd.
Efter en 5-10 minuter var motorn igång [för om jag minns rätt är det bara en motor som driver under taxning?] och vi kunde lyfta från GOT.
Kabinpersonalen basunerade att nu minsann fick PLUS frukostlåda och GO kunde köpa snacks och dryck samt att kaffe och te var gratis för alla.
Vi tar mark på ARN och efter en lång taxning är vi framme vid gaten, riktning tas ut och sedan omgrupperar jag skyndsamt till Pontus för frukost.
ARN [interlude]
Pontus personalen i loungen är som vanligt supertrevlig, de höll enligt uppgift på att återhämta [stridsvärde?] sig efter morgonrushen.
Te, vatten och äppelmust dukades fram och efter en relativt kort stund mina glutenfria smörgåsar och den laktosfria yoghurten [omständigt jag är...].
Formellt hade jag semester idag, men under frukosten tog jag fram datorn för att göra en "snabb sak" för att underlätta inför nästa vecka... det gick väl sisådär med en "snabb sak", när jag kom online var det som kommandot "on my command unleash hell" beordrats och en konversations efter den andra påkallade min uppmärksamhet, men detta var helt och hållet mitt eget fel, jag loggade timmarna och får ta den där "lediga dagen" en annan dag.
Tillslut var det dags att tacka för mig på Pontus och vandra bort till gaten för att flyga till CPH.
ARN-CPH SK1419
Hög beläggning och en ganska långdragen boarding trotts att man boardade från aktern till fören med påstigning via jetway. Ett par PLUS passagerare krävde prioboarding och tilläts gå före. En stor familj hade lite problem med sina Covidtest -apper men det sorterades ut relativt snabbt, en norrman fick frågan om Covidtest intyget varvid han svarade trenger jeg det, det vet jeg icke? [eller hur vad det heter på bokmål, Mrs. GOTBound hade ryckt mig örat för denna misshandel av hennes modersmål på spinnsidan]. Hur det gick för honom vet jag inte för han och en av inchecknings-agenten gick åt sidan och fortsatte sin diskussion, kan ju vara att han var fullvaccinerad etc.
12A utan mittsätesryttare på en ordinär flygning till CPH. Kabinpersonalen fick på mina två olika passagerare att de måste ha på sig munskyddet under hela resan, den en blev det en lite längre debatt. Det märks tydligt att "vanliga" människor börjat flyga igen, enorma handbagage och allt tar längre tid vid på och avstigning samt många har svårt att förstå instruktionen debording i segment vilket var väldigt tydlig på just detta flyg, avstigning i fören-
Vi landade vid vad jag tror var B-piren för att bussas till F-piren för immigration och inspektion av covidtester.
CPH [interlude]
Utan att nämna för mkt på ett publikt forum så snubblade jag av händelse över vad jag skulle definiera som en extremt tidsbesparande åtgärd för den som vill till C-piren och Eventyr loungen vid en längre transfer på CPH.
De första timmarna spenderades i Eventyr, en enligt mig mycket trevlig lounge med ett dryckesutbud som slår matutbudet även om det sistnämnda var helt ok. Jag kom precis när frukosten dukades av och ersattes av Chili sin carne [veg.] som tyvärr innehöll gluten. Lounge personalen fixade fram ett riktigt gott bake-off glutenfritt bröd som "nybakat" landade på min plats, tillsammans med Mulligatawnysoppa [som var glutenfri!] och kallskuret blev en bra lunch. Vi var inte många loungen, som mest ett femtontal men oftast bara jag och ett par personer till.
Personalen höll hög klass med hög service känsla, när jag fråga om min allergen hade de både en pärm och databas som de kunde läsa i för att guida mig i vad som jag kunde äta och inte, alltid trevlig med anslag där det står "ask for gluten free bread" på en skyllt där brödet ligger.
Bilder finns
här.
Klockan slog 16:00 och det var dags att förbereda sig för återtåg till Schengen, värt att nämna att vid 15:30 byttes maten ut till Pasta Carbonara och nygräddat pizza [såg att ut att vara bacon och lök på].
Jag kommer ner till en stängd passkontroll i C-piren men tack vare
@Tomas E kände jag till en workaround som fungerade utmärkt [för tydlighetens skull vill jag påpeka att denna workaround är helt i sin ordning och innebär kontakt med danska gränspolisen], första gången jag passerat en stängd gränskontroll och även rekord i hur snabbt jag passerat en gränskontroll där dokument undersöks.
Då jag inte har access till SAS loungen promenerade jag bort mor A och B-piren, när jag närmade mig Carlsberg Aviator Lounge bestämde jag för att ta en titt om det står när de tänker öppna [då den är temporary close enligt tillgängliga källor online], den visade sig vara öppen och jag avlade ett besök även här.
Matutbudet var typiskt danskt, inga starkare drycker utöver Gammeldansk och Fernet-Branca. Överlag en trevlig lounge, bilder finns
här.
Det plingade till i telefonen och avgångstiden var framflyttad 20 minuter till 17:25, vilken tur att jag inte lämnat loungen än.
Vid kl 17:00 promenerade jag de fem minuterna bort till D-piren för att halvvägs höra ett utrop om att Gate D-2 till Stockholm stänger strax, det blev språngmarsch sista biten och jag var siste passagerare ombord skulle det visa sig då ett sällskap som man inväntade aldrig dök upp, som tur var behövde inget bagage lastas av..
SK1408 CPH-ARN
12C med hela raden ledig, kabinpersonalen basunerade ut igen att nu var det fullservice igen och att PLUS passagerarna bjuds på Polarrulle samt varm och kall dryck, GO får gärna köpa men alla bjuds på kaffe och te. En farbror i GO ville köpa GT men icke, det säljs vara vin och öl på inrikesflyg/intra-nordic. Ett par [det verkar vara standard numer] passagerare hade svårt att förstå det där med att masken skall vara på under hela flygning, kabinpersonalen var, med all rätt, reaktiva och påpekade detta till de passagerare som hade svårt att förstå the new normal.
Efter att vi anlänt gaten och dockning påbörjades ropade kaptenen ut en tydlig order över PA anläggningen: "cabin crew, do not open the door!" En distinkt tydlighet och uppväxling i kaptenens ton förr detta utrop jämfört med hur det brukar låta med de vanliga kommandona till kabinbesättningen, bra och förtroendeingivande. Det visade sig att det var något problem med bryggan och dockningen. Efter 10-15 minuter kördes en trappa fram till aktern och vad som kunde slutat i en kaosartad debording då ett par PLUS passagerare armbågade sig nedåt mot aktern för att gå av först samtidigt som kabin besättningen debordade bakifrån men det blev ordning till slut ändå.
Idag var det dockning innanför pass och tullfilter då Sverige tagit kravet om Covidtest för anländande passagerare från Danmark.
Tillbaka på ARN var både Pontus och Norrsken stängda, jag började bli hungrig men när jag kom fram till MAX 19:05 visade det sig att de stängde 19:00. Jag hittade en undanskymd soffgrupp med utsikt över plattan och började skriva på detta inlägg.
SK 171 ARN-GOT
Klockan började närma sig tid för boarding jag rörde mig mot gaten men boarding hade inte börjat så jag stod och väntade en stund. Det var inte så att det var mycket passagerare men ett antal som utmärkte sig genom att uppträda nervöst på olika sätt vid gaten. Ett utrop efter några passagerare var det dags att gå ombud, först ropades det ut att vi skulle boarda med raderna längs bak men sekunderna senare ropades det ut att alla kunde gå ombord samtidig för vi var så få passagerare.
12C med hela raden för mig själv, på det här flyget ropades det ut att PLUS erbjuds snacks från vagnen och dryck [ingen Polarrulle?] samt att vi i GO kan köpa varm och kall dryck men ta och kaffe är gratis .
Vid tog mark på GOT 10 minuter för utsatt tid, kabinpersonalen var tydlig med att vi skulle deborda PLUS först och sen 5 rader i taget men när vi dockat vid bryggan så reste sig halva GO upp... men då vi var få passagerare gick det trots allt hyfsat smidigt.
I tullfiltret var det fullt pådrag med tullare och poliser i plural, det var t.o.m. någon form av plexiglas avdelare som gjorde ingången till GRÖN hälften så bred. Ingen reaktion från personalen när jag passerade men jag såg att de var fokuserade och några pratade med varandra vilket fick mig att förstå att något är på gång. Utanför terminalen var det flera civila polisbilar samt en större ledningsbil [den där fyrkantiga i en konstigt matt blå färg där POLIS är skrivet i vitt på svart bakgrund] parkerade, lite längre ner mot Scandic hotellet stod det även en vanlig polisbil, samt ett antal tulltjänstemän och poliser som rörde sig området mot P5 parkeringen in mot terminalbyggnaden med sina respektive hundar [förmodligen hade de rastats]
Utan att felaktiga peka ut skyldiga så kan jag tänka mig vilka av passagerna från SK 171 polis och tull var ute efter denna kväll...
PS2:an var inte 100% laddad utan bara till 93%. En halvtimmes färd hemåt på mer eller mindre trafikerade vägar avslutade en rejäl heldag.
Summering av andra omgången:
Smidigt och enkelt, framförallt att jag den här gången bara passerade en säkerhetskontroll på hela dagen. Det märks att flygandet börja komma igång på allvar med överlag mer passagerare i rörelse och även sällanflygarna är tillbaka. Det kändes nästa som vanligt när jag satt på Eventyr och såg SAS long haul flygplan samt Emirates och Qatar airways flygens rörelser på plattan.
Den här gången hade jag inte mitt Covid-19 tes utskrivet men istället använde jag det utskrivna boardingkortet vid boarding ARN-CPH för att inte fippla för mycket med telefon och stoppa upp boarding-flödet.
Dagens skörd, 16 segment krediterat till Eurobonus vilket tar mig närmare Gold threshold… not done yet!