Senaste nytt

Rapportering från Air India inaugural flight Stockholm - Delhi 16 augusti 2017

Brandten

Medlem
Del 2

Personalen hade snappat upp att jag fotograferade lite mer än den vanliga passageraren och frågade nyfiket varför? Efter en längre utläggning och ett skratt så frågade de om jag kunde maila länken till den här tråden till hela crewet så de kunde läsa och visa fram hemma. När vi skulle gå av fick jag en lapp med ett gäng epostadresser. :)

När drinkvagnen kom ut var första frågan "You don't want a photo?" innan jag ens hunnit få upp kameran.

Jag ville helst prova något lokalt (indiskt) och eftersom det inte fanns öl på menyn så hälldes det upp ett rödvin från Sula Vineyards som var mycket gott! Väldigt lättdrucket och 4 glas gick ner innan middagen var över.

När jag fick frågan om vilken huvudrätt jag önskade så tvekade jag lite och sa att jag hade svårt att bestämma mig. "Don't worry! You get one of each" var svaret på det.

Sagt och gjort... 1h efter avgång har nu passerats och detta serveras. Förrätten som var en fresh salad var väldigt färsk och knaprig och serverades samtidigt som huvudrätten. Allt var mycket gott och det enda jag kunde säga något om (men som jag inte gjorde) var att sparrisen var överkokt.
99a7994882493aaa2c4805cbc34bfd9d.jpg


Enligt timestamp på bilden tog det tydligen bara 25 minuter att äta upp allt för sedan rullades dessertvagnen ut.
77e52ab8d7e612b4f88e96a190cd2db4.jpg


Små mjölkdumplings doppade i sirap. Precis så sött som det låter som och eftersom jag inte är någon dessertvinskille fortsatte jag med ett glas Suva.
6a06b6b2134fda89952d74a9453da50a.jpg


1h 45min efter takeoff var det dags för kaffe/te avec-vagnen, där jag endast tog en kopp Indiskt te.
1a1bb659e70f8264aa75bb68df1eddda.jpg


Hela serveringen från fördrinksvagnen till tekoppen tog under 2h vilket jag tycker är lagom till skillnad mot Brussels (mfl) där det kan ta över 3h ibland.

Filmutbudet var inte så bra med ett par nyare filmer som jag antingen redan sett eller inte var sugen på att se. Noise cancelling hörlurar fanns iallafall.
782c055dc209dfaf996671c436a91dba.jpg


Jag var ganska trött efter fikat och den sena timmen så nu var jag mest sugen att lägga mig. Eftersom jag redan innan start hade bytt om till pyjamas var det bara att borsta tänderna och krypa ner.

Kuriosa som tyvärr inte är självklart på alla flygningar var att personalen tog mina vanliga kläder direkt efter ombyte och hängde in i garderoben bakom businesskabinen.

Vi väcktes runt kl07 och jag hade därmed fått nästan 4h sömn vilket är helt ok!
e398825c70ba66d10533d47eedd6ebc7.jpg


Jag var inte helt överens med sängen som var lie-flat, men med tanke på flygplanets lutning/pitch up under flygningen så kändes det som jag hade legat i nedförsbacke med huvudet först när jag vaknade. Kunde enkelt ha justerats med lite ryggstöd=upp men somnade för fort för att hinna känna efter ordenligt.

Frukosten serverades omedelbart efter uppvaknandet jag tyckte kanske att det var lite stressigt med tiden från väckning till "clear the cabin for landing" som var drygt 15 min.

Frukosten var en continental breakfast som påminde väldigt mycket om en bussresa jag hade mellan Miami och Orlando en gång med på tok för sötsliskiga och jag lämnade tyvärr allt halvätet.
bca1c725ab85afe2aea6e87bd17a0184.jpg


Vi närmar oss...
5ef19556c3956740b9913ff22fdc354f.jpg


...Disigt/smog/skit/moln (oklart)
b0d147b5668911c1b632f07dad5870ae.jpg


Touchdown om någon sekund efter ganska precis 7h efter att vi lämnade Stockholm.
1be41bbfccce5da79c6f5ed4c5914801.jpg


Lite öde på plattan den här tidiga timmen...
4f940e97ab39114f30c972cb9244d1bf.jpg


...vilket också visade sig i terminalen efter avstigning...
3808439f2a9bb0dc5147ea4f813da707.jpg


...samt i immigration.
d0c654d5b1ce9938b35a2960c23be2e0.jpg


Summering på något slags vis:
- Incheckning och allt sånt = mycket bra.
- Seremoni vid gate = mycket bra.
- Boarding = mycket bra.
- Plats = mycket bra med bra plats åt alla håll. Betydligt luftigare och behagligare än Thai's klaustrofobiska business i dreamlinern. Sängen var kanske LITE LITE kort men gick bra med mina 183cm ändå.
- Kabin/toalett = ren och fräsch.
- Personal = väldigt trevliga och "med" på hela flygningen utan att bli FÖR på.
- Film/IFE = inte så bra men inget jag stör mig på på en nattflygning.
- Mat/dryck = jättegott förutom frukosten.

Kommer jag flyga Air India igen? Absolut!
 

Brandten

Medlem
Just det.... jag har 26 minuter film (3,4GB) som jag gärna hade delat med mig av på något vis. Vet inte hur dock då det är storleksbegränsningar överallt.

Filmen är hela talet från ceremonin på Arlanda där Air India´s kommersiell direktör Pankaj Srivastava berättar att man tänker (tänkte, bara på denna flight?) dela ut värdecheckar på en gratis inrikesflygning om man ankommer med Air India till Delhi och vill vidare i landet. De jobbade hårt med att försöka få upp procenten av flygande Indier, som just nu bara är 1,9% men som de vill öka till 3% inom 3 år.
 

TjudöBoy

Medlem
Trevlig rapport @Brandten, ser betydligt trevligare ut än min korta tripp med Air India från Osaka till Hongkong ifjol. Där var oxå mjukvaran (personalen) bätttre än hårdvaran (maten höll inte riktigt måttet för att va i businessklass).
 
Toppen