Senaste nytt

Radavstånd stolar på olika flygplan

stare

Medlem
Åkte en hyggligt ny Airbus A320, Air Baltic, häromdagen. Extremt tight mellan stolsraderna. Har flygbolagen olika avstånd, eller bestäms det av typ årsmodell på flygmaskinerna?
 

palmen

Moderator
Åkte en hyggligt ny Airbus A320, Air Baltic, häromdagen. Extremt tight mellan stolsraderna. Har flygbolagen olika avstånd, eller bestäms det av typ årsmodell på flygmaskinerna?
Varje flygbolag bestämmer själva.
Iberia är i särklass sämst inom Europa, mindre utrymme än LCC bolagen.
 

AABack2ARN

Medlem
De första raderna (typ 1-4) på Iberia verkar OK när jag rest med dem. Var börjar det blir riktigt trångt? Har Iberia begränsat antalet rader i C så att man inte riskerar hamna där det är som värst?
 

Homer

Medlem
Varje flygbolag bestämmer själva.
Iberia är i särklass sämst inom Europa, mindre utrymme än LCC bolagen.

Det är Iberia inte Iberia Express du talar om?
Baserat på färska upplevelser eller något som ligger flera år tillbaka?
När Iberia Express trafikerade Stockholm-Madrid bestod deras flotta av plan som kom från Iberia Mainline
där de hade flyttad ihop (vanliga tjocka, fällbara säten) sätena så att det blev fler rader.
Det var otroligt trångt.
Dessa byttes sedermera ut mot slimlinesäten så att benutrymmet blev större.

Det är dock fortfarande skillnad mot Iberia Mainline, Mainline har precis som BA - Rockwell Collins Pinnacle säten i Business.
(har för mig att nya Express NEO också kommer att ha Rockwell Collins i Business fast färre rader)
 

palmen

Moderator
Det är Iberia inte Iberia Express du talar om?
Baserat på färska upplevelser eller något som ligger flera år tillbaka?
När Iberia Express trafikerade Stockholm-Madrid bestod deras flotta av plan som kom från Iberia Mainline
där de hade flyttad ihop (vanliga tjocka, fällbara säten) sätena så att det blev fler rader.
Det var otroligt trångt.
Dessa byttes sedermera ut mot slimlinesäten så att benutrymmet blev större.

Det är dock fortfarande skillnad mot Iberia Mainline, Mainline har precis som BA - Rockwell Collins Pinnacle säten i Business.
(har för mig att nya Express NEO också kommer att ha Rockwell Collins i Business fast färre rader)
Det var precis innan pandemin i en A320 och jag fick på riktigt inte plats med benen. Det var vanliga Iberia och inte express.

Flög Iberia för någon vecka sedan också och då hade jag nödutgång så det var helt ok.

Pitchen var 28" mellan stolarna på den flight där man inte fick plats. Det var dock i ekonomi, fullt möjligt att det är mer utrymme längre fram i planet.

Om jag kommer ihåg rätt har Ryanair 29" mellan sina säten, hade Iberia haft det hade mina ben fått plats. Nu var det istället skruvstäd mot stolen framför. Bilden nedan visar utrymmet när man sitter så långt bak på stolen som möjligt, dvs inte nedhasad eller liknande.
Screenshot_20221123_233331.jpg

Det var denna modell som jag åkte, nu är ju knte seatguru någon absolut fakta, men jag har aldrig någonsin upplevt så dåligt utrymme på något plan innan eller efter.
Screenshot_20221123_233714.jpg
 

011430121

Medlem
Åkte en hyggligt ny Airbus A320, Air Baltic, häromdagen. Extremt tight mellan stolsraderna. Har flygbolagen olika avstånd, eller bestäms det av typ årsmodell på flygmaskinerna?
En petitess det var en A220 du åkte
Vissa bolag som har businesskabin har större utrymmen mellan de främre raderna dock olika hur många.
SAS har bättre utrymme i sina A320neo före nödutgången och något sämre från rad 14
 

Bryant

Medlem
Flög med Iberia och en A321 för någon vecka sedan. Satt på rad 3 och där var inte avståndet en issue.

Vet ej hur det såg ut längre bak.
 

Homer

Medlem
Aktuell jämförelse, från vanligtvis pålitligt person, mellan BA och Iberia Express A320
Jag har för mig att det finns jämförelse med Iberia någonstans, men hittar inte.


The Iberia Express and BA A320ceos are similarly equipped but there are a few differences. Other than the first six rows, you will find the seat rows slightly closer together. On the plus side, I2's aircraft are equipped with an IFE system that streams music/films to your personal device.

Recaro SL3510 slimline non-recliing seats fitted at all rows (same seat product BA has at the rear of the neos)
Rows 1 to 6: 30: pitch (same as BA)
Rows 7 to 11: 29" pitch so 1" tighter
Overwing exits are at rows 12 and 14
Rows 15 to 31: 28.5" pitch - about half an inch tighter


https://www.flyertalk.com/forum/33925839-post133.html
 

palmen

Moderator
Aktuell jämförelse, från vanligtvis pålitligt person, mellan BA och Iberia Express A320
Jag har för mig att det finns jämförelse med Iberia någonstans, men hittar inte.


The Iberia Express and BA A320ceos are similarly equipped but there are a few differences. Other than the first six rows, you will find the seat rows slightly closer together. On the plus side, I2's aircraft are equipped with an IFE system that streams music/films to your personal device.

Recaro SL3510 slimline non-recliing seats fitted at all rows (same seat product BA has at the rear of the neos)
Rows 1 to 6: 30: pitch (same as BA)
Rows 7 to 11: 29" pitch so 1" tighter
Overwing exits are at rows 12 and 14
Rows 15 to 31: 28.5" pitch - about half an inch tighter


https://www.flyertalk.com/forum/33925839-post133.html
När jag flög satt jag på rad 25 typ, det är där ifrån bilden är. Där är utrymmet sämre än hos de flesta LCC bolag, hade ingen möjlighet att välja säte på den flighten trots Emerald och gick inte ändra vid checkin heller.

Det misstaget gör man bara en gång. Aldrig mer Iberia för mig om jag inte kan säkra nödutgång i economy.
 
Toppen