Senaste nytt

Rösta på! Vilka är världens bästa flygplatser?

Jag är förvånad över att många har CPH på listan över världens bästa flygplatser. SL lounchen är ok, men normalt gör jag allt för att slippa CPH.

Jag är förvånad över att många har CPH på listan över världens bästa flygplatser. SL lounchen är ok, men normalt gör jag allt för att slippa CPH.

Det intressanta är hur olika ens erfarenheter kan vara... Själv är jag inte så överväldigad av SIN, tycker att mina upplevelser där varit medelmåttiga... Men väldigt många anser ju det vara bästa flygplatsen!

Vad är en bra flygplats?

1. Det skall vara lätt att ta sig till/från. (Vissa flygplatser används ju bara för transiting?)
2. Snabb incheckning/inga köer i pass/säkerhetskontroll.
3. Bra lounge
4. Bra internet
5. Korta avstånd
6. Lite förseningar.
7. Snabb bagagehantering vid ankomst

Detta är mina krav på en bra flygplats.

Det innebär i sin förlängning att t ex.
På fråga 1: Hej då Incheon, Narita, alldeles för långt från Seoul resp.Tokyo
På fråga 2: Hej då alla flygplatser i USA.
På fråga 3: Finns många bra, lite beroende på flygbolag.
På fråga 4: Hej då alla kinesiska flygplatser
På fråga 5: Många skräckexempel: Typ Frankfurt
På fråga 6: Undvik Pudong, Shanghai.
På fråga 7. Hej då ARN

Återstår då det några bra flygplatser.

Ja Hong Kong är riktigt bra, bra förbindelser, snabb och effektiv. Singapore likaså
Som transitflygplats går det inte att komma ifrån att CPH är helt ok, dessutom nära hem.
Istanbul är faktiskt underskattad, korta avstånd och en riktigt bra lounge,
Sen beror ju det naturligtvis vart man flyger, man har ju sina lokala favoriter, vilket i mitt fall oftast är i Asien eftersom jag flyger mest där.
Hej då från Incheon!

Last edited:
Vad är en bra flygplats? Jeg lægger vægt på en del andre ting end Bumsen:

1. Smukke omgivelser
2. Smuk lufthavn
3. Smuk udsigt fra lounges, cafeteria, og restauranter
4. Godt udbud af slow-food, local food
5. Inexpensive
6. Dejlige cafeer
7. God service/info.
8. Nemt at orientere sig

3p - CPH
2p - AMS
1p - HEL (MUC skulle fått 1p om det inte vore för alla dessa busstransfers och korta anslutningar)

Reser oftast intra Europe eller till Nordamerika - så har ingen erfarenhet av asiatiska flygplatser (förutom Manila som ju inte är någon höjdare).
Skulle för övrigt vara intressant med en separat lista över de MINST SÄMSTA nordamerikanska flygplatserna när det gäller transferflyg - en del är ju betydligt bättre än andra...

3p. DUS
2p. GOT (sedan ombyggningen)
1p. SIN

Lite lokalpatriotiskt att ta med GOT och den är ju definitivt inte riktigt i samma kategori som övriga internationella flygplatser men faktum är att jag har aldrig över mina nära femtiotalet besök på GOT haft några som helst problem som inte kan tillskrivas externa faktorer (sen ankomst av flyg t.ex.). Den nya utrikeshallen ger stället dessutom lite välbehövlig flärd.

Last edited:
Toppen