Mr Planning
Medlem
Mosi-oa-Tunya
Eller mer känt som Victoriafallen, precis på gränsen mellan Zimbabwe och Zambia, hur tar man sig dit, hur är det, vad finns det att se, är det något som är värt resan dit?
Vänligen spänn fast säkerhetsbältena, så åker vi!
Köer på Arlanda, nja fördelen med en sen kvällsflight är just det motsatta, ett helt öde Arlanda väntade, där till o med loungen var så gott som helt tom!
Nattens fågel på intågande från Oslo
En snabbfika i loungen, samt ett bild på den berömda fläder flaskan!
Nattens flygning sker alltså med Etihopian, som det var några år sedan jag flög sist, så det ska bli spännande att få se hur dom är återigen.
Det blev klart någon dag innan efter idogt spanande att det skulle bli med deras 787-9, vilket är en ny maskin med endast två år i luften.
Fin utsikt!
Kabinen för skuttet ner till Addis Ababa var endast halvfull, och som vanligt hos ET, så togs en stol upp av en av deras piloter...
Ett glas bubbel innan avgång!
Att flyga Etihopian ner mot Afrika är ju väldigt smidigt, sen avgång, en middag, en tupplur, sedan så är man framme drygt 7 timmar senare.
Kabinen är fräsch, stolen bekväm, servicen utmärkt, och maten riktigt bra, just maten mindes jag sen sist som just betydligt bättre
Cabin crew hos ET måste jag också nämna som ett stort + i kanten.
Och jag skulle inte ens överväga något av dom Tysktalande Star Alliance bolagen gentemot Etihopian, där man dessutom måste byta maskin på vägen.
Smidigt byte på dryga två timmar innan nästa flyg ner till VFA, flygplatsen i Addis har dessutom byggts om, med ytterligare en ny större lounge med utsikt över staden.
Även nästa flygning på dryga 4 timmar ner till Zimbabwe skedde med en ny 787-9.
Återigen, bra mat, bra crew
Victoria Falls flygplats med sitt lilla vattenfall
Nästa plan var att på en gång åka till Botswana med förbokad taxi, vilket innebar "single entry visa" a´ 30 USD, vilket innebär dryga 50 cent i minuten/PP fram till gränsen!
Zimbabwes gräns
Botswanas gräns (betydligt modernare) och utan kostnad.
Smidig gränsövergång på båda sidor, lite folk, och en ny taxi som väntade på Botswanas sida, väldigt välorganiserat.
Och uppenbart väldigt vilt, då vi fick se inte mindre än 3 lejon exakt 1 minut efter gränsen!
En kortare tur förbi den lilla staden Kasane, så anlände vi till hotellet vid Chobe floden (som nu har delat på sig från Zambezi)
Chobe safari lodge:
Kvällen inleddes med en förbokad middagskryssning på floden, vilket förvånande nog innebar en helt egen båt med en kapten, en kock, och en servitör, som tuffade på i mörkret på floden.
Tidig nästa morgon innebar den första safari turen, vilket sker med jeep på morgonturerna.
Chobe!
En liten lunch efter morgonsafarin, innan det var dags för eftermiddagens safari, vilket sker med båt!
Dagen efter var det dags att bege sig tillbaka till Zimbabwe.
Det finns ett visum som heter "Kaza" vilket innebär att det är ett och samma visum för (obegränsade?) besök i både Zimbabwe & Zambia, vilket kostade 50$
Resan skedde med förbokad taxi till A´Zambezi river lodge
Hotellet ligger precis vid Zambezi floden, och skogen är på andra sidan vägen, vilket innebär vissa besök av djur, såsom vårtsvin, buffel, babianer, och tydligen någon flodhäst ibland.
Då det låg en bit utanför staden Victoria Falls, så hade hotellet en egen gratisbuss som åker några turen om dagen, ner till staden, och vidare till ingången till ett visst vattenfall som ska ligga i närheten...
Ett berömt vattenfall:
Staden Victoria Falls, är promenadvänlig med både trevliga matställen och butiker:
Kvällen lades sedan på en väldigt trevlig middagskryssning på Zambezi floden, och till skillnad från den förra båten, så höll denna väldigt hög klass på både mat & service ,drinkarna och framförallt den magiska solnedgången!
Självklart så blev det ännu en safaritur dagen efter, med jeep, nu i nationalparken Zambezi
Ännu en aktivitet som man kan göra är att fiska på Zambezi
Och det må sägas att det är en speciell känsla att fiska med sällskap av krokodiler, flodhästar, giraffer och elefanter!
Naturen längst floden är dessutom helt magisk
Givetvis så ville vi se det fantastiska vattenfallet även från Zambias sida, så det blev en promenad över gränsen:
Vic´ falls sett från Zambia sidan, ett tips, glöm inte regnrocken på någon av besöken!
Vi promenerade sedan bort till hotellet vi ursprungligen hade tänkt att bo på, Avani
Det är dock smidigare att välja ett hotell på Zimbabwe sidan, då vattenfallet är finast sett därifrån, utbudet av utflykter och mat är bättre.
Hotellet i sig såg väldigt fint ut, och vi tog en lunch, samt "BC-fikade"
Dom har även sina egna zebror som betar av hotellets gräsmatta
Hemresan skedde även den med Etihopian, dessvärre med narrow-body
Ack vad jag gillar stora flygplan.
Nja, hemresan skedde inte helt och hållet med ET, på klassiskt BC maner så bokade jag in ett näst inpå 24h stopp på vägen hem vid ännu ett känt underverk.
Bytet i Addas var dock i det kortaste laget, endast planerade 25 minuter, och med tanke på att flyget från Victoria Falls dessutom gick via Gabarone, så var det ju ganska så tight.
Vid ankomst så stod det personal och ropade efter pax som skulle vidare dit vi skulle, och vi var totalt 5 pax som fick en egen buss direkt till nästa väntande plan utan att behöva passera terminalen, grymt jobbat ET!
Vid väntan på bussen så fick vi ta skydd för regnet på en minst sagt unik plats, och jag fick även äran att få röra vid nosen på vår 737:a, man tackar!
Sen ankomst mitt i natten, usch vad udda flygtider tär på en, vi valde att bo nära flygplatsen med tanke på det...
Just det ja, glömde visst att nämna vart stoppet på vägen hem är, nåväl, en timmes Uber färd bort avslöjas av bilderna månntro
Resan hem inleddes med ett nytt flygbolag för min del, Egyptair
Valde att sova istället för att äta något, och i ärlighetens namn så såg det som erbjöds inte jätteimponerade ut.
Stolen var dock bekväm.
Två timmar senare landade vi vid ett folktomt Istanbul, och det dröjde några timmar innan det började dyka upp flockvis av pax.
Sista benet hem skedde föga förvånande med Turkish Airlines tidiga morgon flight direkt till ARN
Den sedvanliga fördrinken erbjöds, men sedan så tröt mitt tålamod med dom ordentligt.
När det väl var dags för frukost, så gav jag helt enkelt upp då kabinpersonalen efter 1 timme! inte hade lyckas komma längre än 2 rader med serveringen.
Jag undrar verkligen hur det kan ta denna tiden att servera något så enkelt som frukost, och när dom väl började röra sig hela vägen mot rad 3, så var rad 1-2 klara med sin frukost, och man valde då att börja plocka av deras tomma brickor istället för att servera resten av kabinen.
Efter 1,5 timme så började man närma sig, och jag valde då att sova resterande tid.
Ett flygbolag jag tack o lov inte har någon inplanerad resa framöver med (deras stol på Dreamlinern är ju dessutom duktigt obekväm) , gör om , gör rätt Turkish!
Hatten av för Etihopian istället, väldigt bekväm stol trots 2-2-2
Bra mat och ypperlig trevlig och vänlig service på samtliga ben med dom
Ska ni till Afrika? tveka inte.
Victoriafallen då? ett givet resmål, speciellt under deras vinter, då mängden vatten är bra i fallen.
Safari är riktigt bra denna tiden på året, och det är behagliga 25 grader på dagarna.
Det finns otroligt mycket att göra på plats, och maten, planeringen och servicen är toppen.
Så vad väntar ni på, ET har gott om platser, och det är endast 105K poäng som krävs till denna zon i Afrika, och det var i stort sett inga krav på munskydd heller under hela resans gång
Eller mer känt som Victoriafallen, precis på gränsen mellan Zimbabwe och Zambia, hur tar man sig dit, hur är det, vad finns det att se, är det något som är värt resan dit?
Vänligen spänn fast säkerhetsbältena, så åker vi!
Köer på Arlanda, nja fördelen med en sen kvällsflight är just det motsatta, ett helt öde Arlanda väntade, där till o med loungen var så gott som helt tom!
Nattens fågel på intågande från Oslo
En snabbfika i loungen, samt ett bild på den berömda fläder flaskan!
Nattens flygning sker alltså med Etihopian, som det var några år sedan jag flög sist, så det ska bli spännande att få se hur dom är återigen.
Det blev klart någon dag innan efter idogt spanande att det skulle bli med deras 787-9, vilket är en ny maskin med endast två år i luften.
Fin utsikt!
Kabinen för skuttet ner till Addis Ababa var endast halvfull, och som vanligt hos ET, så togs en stol upp av en av deras piloter...
Ett glas bubbel innan avgång!
Att flyga Etihopian ner mot Afrika är ju väldigt smidigt, sen avgång, en middag, en tupplur, sedan så är man framme drygt 7 timmar senare.
Kabinen är fräsch, stolen bekväm, servicen utmärkt, och maten riktigt bra, just maten mindes jag sen sist som just betydligt bättre
Cabin crew hos ET måste jag också nämna som ett stort + i kanten.
Och jag skulle inte ens överväga något av dom Tysktalande Star Alliance bolagen gentemot Etihopian, där man dessutom måste byta maskin på vägen.
Smidigt byte på dryga två timmar innan nästa flyg ner till VFA, flygplatsen i Addis har dessutom byggts om, med ytterligare en ny större lounge med utsikt över staden.
Även nästa flygning på dryga 4 timmar ner till Zimbabwe skedde med en ny 787-9.
Återigen, bra mat, bra crew
Victoria Falls flygplats med sitt lilla vattenfall
Nästa plan var att på en gång åka till Botswana med förbokad taxi, vilket innebar "single entry visa" a´ 30 USD, vilket innebär dryga 50 cent i minuten/PP fram till gränsen!
Zimbabwes gräns
Botswanas gräns (betydligt modernare) och utan kostnad.
Smidig gränsövergång på båda sidor, lite folk, och en ny taxi som väntade på Botswanas sida, väldigt välorganiserat.
Och uppenbart väldigt vilt, då vi fick se inte mindre än 3 lejon exakt 1 minut efter gränsen!
En kortare tur förbi den lilla staden Kasane, så anlände vi till hotellet vid Chobe floden (som nu har delat på sig från Zambezi)
Chobe safari lodge:
Kvällen inleddes med en förbokad middagskryssning på floden, vilket förvånande nog innebar en helt egen båt med en kapten, en kock, och en servitör, som tuffade på i mörkret på floden.
Tidig nästa morgon innebar den första safari turen, vilket sker med jeep på morgonturerna.
Chobe!
En liten lunch efter morgonsafarin, innan det var dags för eftermiddagens safari, vilket sker med båt!
Dagen efter var det dags att bege sig tillbaka till Zimbabwe.
Det finns ett visum som heter "Kaza" vilket innebär att det är ett och samma visum för (obegränsade?) besök i både Zimbabwe & Zambia, vilket kostade 50$
Resan skedde med förbokad taxi till A´Zambezi river lodge
Hotellet ligger precis vid Zambezi floden, och skogen är på andra sidan vägen, vilket innebär vissa besök av djur, såsom vårtsvin, buffel, babianer, och tydligen någon flodhäst ibland.
Då det låg en bit utanför staden Victoria Falls, så hade hotellet en egen gratisbuss som åker några turen om dagen, ner till staden, och vidare till ingången till ett visst vattenfall som ska ligga i närheten...
Ett berömt vattenfall:
Staden Victoria Falls, är promenadvänlig med både trevliga matställen och butiker:
Kvällen lades sedan på en väldigt trevlig middagskryssning på Zambezi floden, och till skillnad från den förra båten, så höll denna väldigt hög klass på både mat & service ,drinkarna och framförallt den magiska solnedgången!
Självklart så blev det ännu en safaritur dagen efter, med jeep, nu i nationalparken Zambezi
Ännu en aktivitet som man kan göra är att fiska på Zambezi
Och det må sägas att det är en speciell känsla att fiska med sällskap av krokodiler, flodhästar, giraffer och elefanter!
Naturen längst floden är dessutom helt magisk
Givetvis så ville vi se det fantastiska vattenfallet även från Zambias sida, så det blev en promenad över gränsen:
Vic´ falls sett från Zambia sidan, ett tips, glöm inte regnrocken på någon av besöken!
Vi promenerade sedan bort till hotellet vi ursprungligen hade tänkt att bo på, Avani
Det är dock smidigare att välja ett hotell på Zimbabwe sidan, då vattenfallet är finast sett därifrån, utbudet av utflykter och mat är bättre.
Hotellet i sig såg väldigt fint ut, och vi tog en lunch, samt "BC-fikade"
Dom har även sina egna zebror som betar av hotellets gräsmatta
Hemresan skedde även den med Etihopian, dessvärre med narrow-body
Ack vad jag gillar stora flygplan.
Nja, hemresan skedde inte helt och hållet med ET, på klassiskt BC maner så bokade jag in ett näst inpå 24h stopp på vägen hem vid ännu ett känt underverk.
Bytet i Addas var dock i det kortaste laget, endast planerade 25 minuter, och med tanke på att flyget från Victoria Falls dessutom gick via Gabarone, så var det ju ganska så tight.
Vid ankomst så stod det personal och ropade efter pax som skulle vidare dit vi skulle, och vi var totalt 5 pax som fick en egen buss direkt till nästa väntande plan utan att behöva passera terminalen, grymt jobbat ET!
Vid väntan på bussen så fick vi ta skydd för regnet på en minst sagt unik plats, och jag fick även äran att få röra vid nosen på vår 737:a, man tackar!
Sen ankomst mitt i natten, usch vad udda flygtider tär på en, vi valde att bo nära flygplatsen med tanke på det...
Just det ja, glömde visst att nämna vart stoppet på vägen hem är, nåväl, en timmes Uber färd bort avslöjas av bilderna månntro
Resan hem inleddes med ett nytt flygbolag för min del, Egyptair
Valde att sova istället för att äta något, och i ärlighetens namn så såg det som erbjöds inte jätteimponerade ut.
Stolen var dock bekväm.
Två timmar senare landade vi vid ett folktomt Istanbul, och det dröjde några timmar innan det började dyka upp flockvis av pax.
Sista benet hem skedde föga förvånande med Turkish Airlines tidiga morgon flight direkt till ARN
Den sedvanliga fördrinken erbjöds, men sedan så tröt mitt tålamod med dom ordentligt.
När det väl var dags för frukost, så gav jag helt enkelt upp då kabinpersonalen efter 1 timme! inte hade lyckas komma längre än 2 rader med serveringen.
Jag undrar verkligen hur det kan ta denna tiden att servera något så enkelt som frukost, och när dom väl började röra sig hela vägen mot rad 3, så var rad 1-2 klara med sin frukost, och man valde då att börja plocka av deras tomma brickor istället för att servera resten av kabinen.
Efter 1,5 timme så började man närma sig, och jag valde då att sova resterande tid.
Ett flygbolag jag tack o lov inte har någon inplanerad resa framöver med (deras stol på Dreamlinern är ju dessutom duktigt obekväm) , gör om , gör rätt Turkish!
Hatten av för Etihopian istället, väldigt bekväm stol trots 2-2-2
Bra mat och ypperlig trevlig och vänlig service på samtliga ben med dom
Ska ni till Afrika? tveka inte.
Victoriafallen då? ett givet resmål, speciellt under deras vinter, då mängden vatten är bra i fallen.
Safari är riktigt bra denna tiden på året, och det är behagliga 25 grader på dagarna.
Det finns otroligt mycket att göra på plats, och maten, planeringen och servicen är toppen.
Så vad väntar ni på, ET har gott om platser, och det är endast 105K poäng som krävs till denna zon i Afrika, och det var i stort sett inga krav på munskydd heller under hela resans gång