Senaste nytt

Rådgivning gällande inställt flyg

bajenludde

Medlem
Hej!

Skiten har träffat fläkten och jag tar gärna emot råd och tips på hur jag bör agera.

I våras ville jag boka en Open Jaw-resa som var tänkt att ske i augusti. Utresa ARN-CPH. Hemresa RNB-ARN samma dag. På hemsidan gick detta inte att få till. Jag testade att ringa kundtjänst och fick till svar att det ska gå att boka en sådan OJ, men på grund av fel i systemet kunde de inte göra det just nu. Jag fick därför rådet att avvakta ett par dagar och testa att ringa igen, eller att boka det som två enkelresor. Enligt kundtjänst skulle det inte bli någon skillnad prismässigt.

Jag ville helst ha en OJ-biljett så jag testade flera gånger att ringa tillbaka med ett par dagars mellanrum. Olika agenter uppgav samma sak, att det ska gå att boka en sådan resa, men på grund av tillfälligt fel i systemet så gick det inte att göra för dem. Men samtidigt förstod ingen varför jag inte bara bokade två enkelresor.

Till slut tröttnade jag och gick på rådet att boka två enkelresor. Har inte tänkt mer på detta förrän nu i går då jag fick ett mejl om att RNB-flyget tidigarelagts med flera timmar. Detta blir omöjligt för mig att hinna med. Jag ringde därför kundservice och förklarade läget. Men agenten var benhård. Eftersom det är bokat som enkelresor så får jag enbart pengarna tillbaka för RNB-flyget och inte CPH-flyget. Det går dock flyg hem från CPH på kvällen som jag eventuellt skulle kunna hinna med istället. Men även där var agenten benhård. Jag får bara boka om till andra flyg mellan samma flygplatser och kan inte byta RNB mot CPH.

Min fråga till er rutinerade rävar är om det är värt massa Huaca för att försöka lösa detta. Eller om det är bara att gilla läget och sätta in på shit happens-kontot? Och då antingen bara vaska hela resan eller att köpa ny hemresa från CPH och stå för mellanskillnaden själv.
 

palmen

Moderator
Råkat ut för samma sak med separata bokningar till och från Bryssel. Man ställde in utresan som gjorde att jag inte ens skulle hinna till Bryssel innan hemresan. Tyvärr bara att gilla läget, gick inte göra något åt det.

Får nog sätta det på shit happens kontot och dra lärdom av det framöver att bokar man enkelresor är detta en av riskerna som finns.
 
Toppen