Senaste nytt

Råd resa hösten 2024

Vi ska resa till USA, Chicago, NYC eller Boston i september 2024 är tanken. Vi vill gärna åka business både dit och hem, men har just nu bara så att vi kan åka i business en väg och ekonomi en väg. Saknas 38.000 poäng för att kunna åka biz ToR. Kan man boka ekonom ihem från USA och köpa till lounge access? Annars, går det att hoppas på upgrade mot en mindre peng på budgivning? Vi åker inte i samband med några lov. Annars, om inte detta går, hur kan vi få ihop 38.000 så snabbt som möjligt? Amex har så sjukt dåligt på värvning. Eller ska man satsa på upgrade till Plus hem? Vilka lounger finns i NYC som man får tillgång till och hur är loungen i CPH? Många frågor, men har aldrig bokat förut.
 

Hachans

Medlem
Ur loungesynvinkel hade jag inte brytt mig om att uppgradera eller köpa inträde. I BOS och på JFK finns i nuläget ingen lounge för SAS alls och den på EWR och ORD är verkligen inte värd att betala för.

Det kan ju ändras såklart om SAS går med i Skyteam innan ni flyger.

Ni kan boka C dit och eko hem och boka om senare om när ni fått ihop poäng. Bjuda på uppgradering går ju också men finns inga garantier om att det går igenom. Generellt svårare på nattflyg också.
 

JacobGBG

Medlem
Du nämner Amex men ej tydligt om det är Amex Elite eller standard, det förstnämnda ger dig 20k statuspoäng. Skulle den öppningen finnas så är det "endast" 18k poäng som ska vevas hem. 38k låter lite väl maffigt att dra in så-fort-som-möjligt om du inte redan har några interkontinentala flygningar inbokat.
 

Rickard_O

Medlem
Du nämner Amex men ej tydligt om det är Amex Elite eller standard, det förstnämnda ger dig 20k statuspoäng. Skulle den öppningen finnas så är det "endast" 18k poäng som ska vevas hem. 38k låter lite väl maffigt att dra in så-fort-som-möjligt om du inte redan har några interkontinentala flygningar inbokat.
Nu kan man ju inte använda statuspoäng så känns ju inte så aktuellt, trådskaparen behöver 38k extrapoäng för att kunna boka flygbiljetter, inte skaffa status.
 

mrestes

Medlem
Ur loungesynvinkel hade jag inte brytt mig om att uppgradera eller köpa inträde. I BOS och på JFK finns i nuläget ingen lounge för SAS alls och den på EWR och ORD är verkligen inte värd att betala för.
Har inte Lufthansa en lounge i Terminal E i Boston? Om SAS har inte hunnit med i Skyteam bör de inte vara kvar i Star Alliance? Och då har man väl tillgång till lounge med en business class biljett, eller?
 

Emil123

Medlem
Du kan signa upp för singular society för er båda (?), det är 20k poäng för 1140kr. Sedan finns ju fortum-dealen om ni inte kört den för 10k (direkt, 13k tot) till.
Är det bara SAS ni kan åka? 38k poäng till 100k eller 38k till 130k för *A? Du ger väldigt lite info.
 
Ur loungesynvinkel hade jag inte brytt mig om att uppgradera eller köpa inträde. I BOS och på JFK finns i nuläget ingen lounge för SAS alls och den på EWR och ORD är verkligen inte värd att betala för.

Det kan ju ändras såklart om SAS går med i Skyteam innan ni flyger.

Ni kan boka C dit och eko hem och boka om senare om när ni fått ihop poäng. Bjuda på uppgradering går ju också men finns inga garantier om att det går igenom. Generellt svårare på nattflyg också.
Tack! :D
 
Du kan signa upp för singular society för er båda (?), det är 20k poäng för 1140kr. Sedan finns ju fortum-dealen om ni inte kört den för 10k (direkt, 13k tot) till.
Är det bara SAS ni kan åka? 38k poäng till 100k eller 38k till 130k för *A? Du ger väldigt lite info.
Går det att göra igen? Gjorde det i juni nämligen
 

Piffsan

Medlem
Hmm hur många är ”vi” (dvs 2, vuxna, barn etc).
EBB status?
241 voucher som går ut nu den 31 dec 2023? Eller har ni en som går ut 2024? Påverkar stort om hur ni bokar då en som går ut nu i år får man nämligen inte göra ändringar på.

I övrigt, fundera på vad som är viktigt för er, att flyga Biz på nattflyg (sova) eller dagflyg och välj åt vilket håll ni vill åka biz. Vissa tycker det är roligare med biz när semestern börjar medan andra uppskattar mer möjligheten till flatbed på vägen hem.

Ytterligare ett alternativ är ju att lägga upgrade till plus (från eco) för pengar.
Om du har EBG status eller högre är rad 30 väldigt attraktiva platser i eco med bra benutrymme. (Forum - är det för alla flygplansmodeller?)

SAS Plus ger väl loungeaccess på utresan? Samtidigt är jag osäker på om just det valet (flyga biz hem från ORD, NYC eller BOS) är värt att flyga biz just för att få loungeaccess från endera av de flygplatserna. Tex LAX har en fantastisk lounge så då hade ni fått ta med det i beräkningen också vid val av rutt för biz resp eco.

Ytterligare en faktor är ju bagaget, om ni planerar att köpa en massa i USA är det ju fördel biz. Men detta också beroende av ev SAS EBB status då hög EBB tillåter även ytterligare bagage i eco.
 
Toppen