Senaste nytt

Råd om efternamn på poängresa (eurobonus) efter giftermål

freppa87

Medlem
Hej!
Tänkte kolla här om råd om efternamnsbyte efter giftermål. Jag gifte mig i somras men avvaktade med att byta efternamn då vi hade ett antal olika resor inbokade. Just nu har jag en resa till Japan i Januari/Februari 2023 som är bokad i mitt gamla namn, och sen nästa resa är bokad i Juli på nya namnet.

Resan till Japan var ursprungligen bokad med SAS (på poäng), och tanken var att byta namn på biljetten när namnbytet gått igenom. Däremot som ni kanske vet flyger inte SAS till Japan så vi är ombokade till Swiss istället.

Jag är precis i färd med att skicka in papprena med namnbytet, vilket enligt skatteverkets hemsida SKA ta 3-4 månader. Men det står också att det kan gå snabbare, och det är det som oroar mig. För om namnbytet går igenom innan resan, går det iofs att få ut ett rosa pass, men det är inte möjligt som jag förstår det att byta namn på biljetten eftersom det är en star alliance award-bokning.

Så, jag är i lite problem eftersom jag måste ha bytt namnet till i Juli, och lyckats boka tid och få ut ett nytt pass, men samtidigt inte skicka in för tidigt för att det då eventuellt går igenom innan resan till Japan.

Någon med tips på vad man ska göra? Bäst att vänta och skicka in närmare avresa? Någon med nylig erfarenhet om exakt hur lång tid ett sådant byte tar?
 
Hej! Det är bara att skicka in papperna. Även om namnbytet går igenom så är det helt ok att resa på det gamla namnet så länge pass och biljett stämmer överens.
 

freppa87

Medlem
Hej! Det är bara att skicka in papperna. Även om namnbytet går igenom så är det helt ok att resa på det gamla namnet så länge pass och biljett stämmer överens.
Om namnbytet går igenom så om jag förstår det hela rätt är gamla ID-handlingar ej längre giltiga, och jag då måste skaffa ett tillfälligt pass som INTE kommer ha samma namn som biljetten?
 
Hej igen, enligt polisen är det gamla passet giltigt tills att det går ut även om namnet inte stämmer längre.

Min fru ansökte just om nytt pass och på passexpeditionen sa de att det är viktigt att hon bokar eventuella resor i sitt gamla namn tills det nya passet kommer.
 
Toppen