Senaste nytt

Råd kring framtida bokning med vuxen separat bokning + separat bokning ungdomsbiljetter

Maja

Medlem
Behöver lite tips och råd gällande en för oss ny situation.

Jag kommer nästa sportlov att resa med min dotter (15 år) och hennes kompis (15 år) till New York.

Funderar på om jag kan boka dem på en ungdomsbiljett och sedan en separat bokning för mig i Plus/Business utan att behöva boka ledsagare för dem? Vad jag kan läsa mig på SAS:s hemsida så ska de inte behöva ledsagare.

Vet om nackdelen att vi hamnar på olika bokningar etc. men tänker att det får jag lösa om det händer något.

Tänker jag rätt att detta bör gå att boka utan allt för stora problem?

Eller missar jag något uppenbart? Tar tacksamt emot tips/råd i denna situation. I normala fall hade jag gjort en poängbokning för mig och dottern i Business, men då det inte kommer finnas tre platser där så blir det rätt kört. Dessutom har kompisen inga poäng alls och är knappast sugen på att betala för en flygbiljett i business heller. Det billigaste alternativet jag hittade var just att boka ungdomsbiljetter åt dem (och sedan får jag kanske försöka buda på en uppgradering och isf betala för den).
 

Hachans

Medlem
Nackdelen med separata bokningar är att om det blir störningar eller liknande kan ni bli ombokade på olika sätt.

Boka alla på en bokning och härda ut i go.
 

Maja

Medlem
Nackdelen med separata bokningar är att om det blir störningar eller liknande kan ni bli ombokade på olika sätt.

Boka alla på en bokning och härda ut i go.
@Hachans Det är jag medveten om, men i detta fall efterlyser jag framförallt ett förtydligande om man som 15-åring får flyga till USA utan att boka ledsagare och om någon har erfarenhet från detta själv.

@Big Birger Tyckte mig se i någon annan tråd att du bokat ungdomsbiljett och sedan dig själv på en annan bokning? Input kring detta?
 

Hachans

Medlem
@Hachans Det är jag medveten om, men i detta fall efterlyser jag framförallt ett förtydligande om man som 15-åring får flyga till USA utan att boka ledsagare och om någon har erfarenhet från detta själv.

@Big Birger Tyckte mig se i någon annan tråd att du bokat ungdomsbiljett och sedan dig själv på en annan bokning? Input kring detta?

Det står ju så på hemsidan så det är väl ganska troligt att det är så? Eller missar jag något?
 

Maja

Medlem
Det står ju så på hemsidan så det är väl ganska troligt att det är så? Eller missar jag något?
Det var just det jag också undrade, om jag hade missat något och efterlyste därmed råd och erfarenheter från andra som möjligen genomfört en sådan bokning.

Har du möjligen gjort det? Jag tolkade inte det så, eller har jag missat något?
 

airac

Medlem
Ungdomspriser fanns i GDS när jag kvalificerade sist sådär 10 år sedan, dvs jag lyckades få mitt affärsresebyrå boka den. Om det fortfarande är så, bör det gå att ringa SAS och få en bokning med olika priser och kanske även klasser. Blanda poäng och vanliga bokningar i en reservering går som känd däremot inte.
 

Maja

Medlem
Ungdomspriser fanns i GDS när jag kvalificerade sist sådär 10 år sedan, dvs jag lyckades få mitt affärsresebyrå boka den. Om det fortfarande är så, bör det gå att ringa SAS och få en bokning med olika priser och kanske även klasser. Blanda poäng och vanliga bokningar i en reservering går som känd däremot inte.
Har ej lyckats få till en sådan bokning hos SAS så har lite gett upp att försöka få till det. Dock får jag boka tjejerna själva på eget PNR och sedan en separat för mig. Lutar allt mer åt att jag bokar alla tre i PLUS och bara biter i äpplet och betalar.
 

caberg

Medlem
Jag har rest enstaka gånger ensam på ungdomsbiljetter till/från USA, och även någon gång med ungdomsbiljett på ett eget PNR, men flygandes med familj. Vill minnas att jag var 16 år på min första resa helt ensam över pölen och det var på en ungdomsbiljett, aldrig stött på problem och fyller 20 nu..

När det gäller att buda på upgrade från en youth biljett så kan jag säga att min hitrate för upgrade är typ 9/10 på 4 år, 4st transatlanen flygningar, och lyckats bli uppgraderad till biz på alla. Samt ett par inom Europa till Plus där jag endast fått 1 bud nekat. Har lagt mina bids varierat i både cash och poäng, men alltid minsta budet + någon 100ing över.
Säkert bara haft enorm tur, men har fått ett par bud nekade på "vuxen" biljetter. Men det har som sagt bara hänt mig en gång från en youth biljett, och då har jag flugit som statuslös, ebs och nu ebg senaste 2 åren..
 
Toppen