Senaste nytt

Råd för bilköp på kredikort

Funderar själv på detta då jag tänkte köpa en 2a bil här om dagen. De tog inte Amex men hade BG-nummer jag kunde köra via Billhop. Han blev dock tveksam när det skulle ta 4 dagar och jag är ju egentligen inte så sugen på att betala bilen först och sen åka och kolla på den (om den är tex i Norrland). Hur tänkte och löste du det "dilemmat"?
Det var ganska enkelt då bilen fanns i samma stad som jag bor hos en väldigt stor bilhandlare, och att bilen i alla fall inte kunde hämtas förrän efter en dryg vecka. Så vi skrev ett kontrakt på bilen, och med det som bakgrund betalade jag in i förväg och sedan hämtade jag bilen (när de väl hittat pengarna).

Inte att rekommendera med små bilfirmor, om det finns en risk att pengarna försvinner i en konkurs eller något annat läskigt under dagarna från betalning till leverans av bil.

Fördelen är att jag då använder ett kort som ger cashback i rena pengar och inte poäng
Innan du gör för stora planer kring Curve, gör så här:

1. Öppna appen och logga in.

2. Klicka på "Card" symbolen längst ned till vänster.

4. Välj fjärde alternativet uppifrån "View your Curve Limits".

5. Utan att bli alltför detaljerad, jag har haft Curve sedan januari i år och har handlat "en del" med det. Ens gränser flyttas uppåt allteftersom de lär känna dig och ditt köpmönster. Just nu har jag en bit över 5000 GBP i dagligt köputrymme, vi kan säga 20 000 GBP per rullande 30 dagars period och en total limit på, låt oss säga 60 000 GBP per rullande 365 dagars period.

6. Jämför nu din egen Curve limit mot bilens pris, kan du göra hela eller halva bilköpet med kortet?

7. Så där värst bra är inte Curve cash back, är man villig att skaffa ett nytt kreditkort kan du få mer "värde" tillbaka än de reda pengar som man får genom Curve cash back. Det kräver dock att man är intresserad av att använda poängen man får för någon resa eller liknande. Är man inte intresserad av det, visst då kan Curve cash back vara lite av en "sista lösningen".

8. Är det så att det kniper, då hade jag hellre förhandlat med bilhandlaren och bett om rabatt med 1-2% direkt och istället gjort banköverföring och därigenom säkrat att du verkligen får hela rabatten direkt. Därefter hade jag satt av de "sparade pengarna" på något bankkonto för framtida ändamål och njutit av att jag hade gjort en bra affär utan krångel med att gå via olika kort som du sedan måste använda för att kunna spendera dina Curve cash back pengar.

Last edited:
Innan du gör för stora planer kring Curve, gör så här:

1. Öppna appen och logga in.

2. Klicka på "Card" symbolen längst ned till vänster.

4. Välj fjärde alternativet uppifrån "View your Curve Limits".

5. Utan att bli alltför detaljerad, jag har haft Curve sedan januari i år och har handlat "en del" med det. Ens gränser flyttas uppåt allteftersom de lär känna dig och ditt köpmönster. Just nu har jag en bit över 5000 GBP i dagligt köputrymme, vi kan säga 20 000 GBP per rullande 30 dagars period och en total limit på, låt oss säga 60 000 GBP per rullande 365 dagars period.

6. Jämför nu din egen Curve limit mot bilens pris, kan du göra hela eller halva bilköpet med kortet?

7. Så där värst bra är inte Curve cash back, är man villig att skaffa ett nytt kreditkort kan du få mer "värde" tillbaka än de reda pengar som man får genom Curve cash back. Det kräver dock att man är intresserad av att använda poängen man får för någon resa eller liknande. Är man inte intresserad av det, visst då kan Curve cash back vara lite av en "sista lösningen".

8. Är det så att det kniper, då hade jag hellre förhandlat med bilhandlaren och bett om rabatt med 1-2% direkt och istället gjort banköverföring och därigenom säkrat att du verkligen får hela rabatten direkt. Därefter hade jag satt av de "sparade pengarna" på något bankkonto för framtida ändamål och njutit av att jag hade gjort en bra affär utan krångel med att gå via olika kort som du sedan måste använda för att kunna spendera dina Curve cash back pengar.
Tack för utförligt svar.

Kollade min limit och den täcker ungefär hälften av kostnaden på bilen. Så tänker jag får göra två separat betalningar, en med curve och en utan med "vanligt" kort. Borde väl inte vara några problem att göra så?

Är inte ute efter Curves cashback (de har väl inte ens någon förutom hos vissa utvalda åf), utan tanken med att använda Curve är att på så sätt debitera tjejens kort. Men jag kanske lika gärna kan köra med tjejens kort direkt utan att ha Curve som mellanhand eller kan det strula till något iom att det är jag och inte hon som köper bilen?

Tack för utförligt svar.

Kollade min limit och den täcker ungefär hälften av kostnaden på bilen. Så tänker jag får göra två separat betalningar, en med curve och en utan med "vanligt" kort. Borde väl inte vara några problem att göra så?

Är inte ute efter Curves cashback (de har väl inte ens någon förutom hos vissa utvalda åf), utan tanken med att använda Curve är att på så sätt debitera tjejens kort. Men jag kanske lika gärna kan köra med tjejens kort direkt utan att ha Curve som mellanhand eller kan det strula till något iom att det är jag och inte hon som köper bilen?
Varför inte bara använda tjejens kort direkt?

Varför inte bara använda tjejens kort direkt?

Bara för att inte stöka till det på något vis: Ta med tjejen när du gör upp affären, och låt henne betala själv med sitt kort. Sedan ersätter du henne i efterhand, eller inte, det är upp till er.

Om du tänker att det skulle vara problem att bilen står i ditt namn men hon betalar, så kan jag inte tänka mig något problem med det. Ni får ju faktiskt ge varandra precis vilka gåvor som helst, det har ingen annan något med att göra.*

*) Undantaget extrema situationer gällande t.ex. kommande arv, personliga konkurser, eller om hon inte är mentalt tillräknelig. Jag utgår ifrån att inget av dessa situationer föreligger, i så fall hjälper verkligen inte omvägen via Curve.

Tar bilhandlaren kort som ger bonus?

Jag har varit med om att köp nekas pga. aty kortet (SHB Platinum) gav bonus.

Bilia i Göteborg, accepterade bara debitkort eller kreditkort som inte gav bonus, har ju såklart med avgifterna att göra.

Så kan ju vara värt att kolla innan. Att de accepterar din tänkta betalningslösning.

Tar bilhandlaren kort som ger bonus?

Jag har varit med om att köp nekas pga. aty kortet (SHB Platinum) gav bonus.

Bilia i Göteborg, accepterade bara debitkort eller kreditkort som inte gav bonus, har ju såklart med avgifterna att göra.

Så kan ju vara värt att kolla innan. Att de accepterar din tänkta betalningslösning.

Jag betalade min bil på Bilia Group i Göteborg med SAS MC hösten 2017.

Toppen