Senaste nytt

Råd för bilköp på kredikort

Boomboom

Medlem
Ska köpa bil här i dagarna och de tar kort så hade tänkte utnyttja det för att få lite bonus.Dock första gången jag göra ett större inköp via kort.

Behöver jag kontakta kortutgivaren och förvarna om den stora transaktionen?
Något annat man bör tänka på?

Funderar på att dela upp köpet och betala en del av summan med mitt kort och en del av summan med min tjejs kort via Curve för optimal bonus. Medför det faktum att en del av summan dras på någon annans kort av mitt något negativt för mig rent köpvillkorsmässigt?

Något annat som jag bör tänka på när jag gör stort köp via Curve?

Behöver jag kontakta kortutgivaren och förvarna om den stora transaktionen?
Ja, det bör du göra.
Något annat som jag bör tänka på när jag gör stort köp via Curve?
Läs på om dina Curve-limits, jag skulle bli förvånad om Curve tillåter några större köp, om du inte har haft kortet jämförelsevis "ganska länge" och redan har hunnit trumma åtskilliga tiotusenlappar genom det. De flesta får ganska låga limits satta från början.

Ja, det bör du göra.

Läs på om dina Curve-limits, jag skulle bli förvånad om Curve tillåter några större köp, om du inte har haft kortet jämförelsevis "ganska länge" och redan har hunnit trumma åtskilliga tiotusenlappar genom det. De flesta får ganska låga limits satta från början.
Skaffade kortet relativt tidigt men inte varit en jätteanvändare, kanske snurrat 30'.
Är Curve-limitsen helt fasta?

Jag gjorde ett motsvarande köp där bilfirman vägrade ta Amex, men där det ändå var värt för mig att betala via Billhop för att bland annat nå den voucher jag väntade på. Det var betydligt enklare att få ett bankgironummer att betala till, men se upp så det inte går till ett finansiellt institut eftersom det kan bli problem då.

När betalningen var gjord och jag andades ut lite nöjd och glad så hävdade bilfirman att de inte fått betalt efter att betalningsdatum passerats med marginal. Det tar ju några dagar extra. Blev en smula orolig, men det visade sig att avsändaren i deras system blev "Billhop" och att de inte kunde se den kommentar som jag skrivit. Men efter manuellt letande kunde de matcha summan, och då kunde de tydligen se min kommentar. Hmm.. Slutade gott.

Fick också dela upp transaktionen på två för att det skulle fungera.

När vi köpte vår förra bil betalade vi via Billhop med ett AmEx Elite. Förhandlade även ner avgiften till 2% i samband med detta (något som fortfarande hänger kvar). Dessvärre har jag läst att det är svårt att förhandla ner avgiften nu för tiden, både med Billhop och Betalo.

Jag gjorde ett motsvarande köp där bilfirman vägrade ta Amex, men där det ändå var värt för mig att betala via Billhop för att bland annat nå den voucher jag väntade på. Det var betydligt enklare att få ett bankgironummer att betala till, men se upp så det inte går till ett finansiellt institut eftersom det kan bli problem då.

När betalningen var gjord och jag andades ut lite nöjd och glad så hävdade bilfirman att de inte fått betalt efter att betalningsdatum passerats med marginal. Det tar ju några dagar extra. Blev en smula orolig, men det visade sig att avsändaren i deras system blev "Billhop" och att de inte kunde se den kommentar som jag skrivit. Men efter manuellt letande kunde de matcha summan, och då kunde de tydligen se min kommentar. Hmm.. Slutade gott.

Fick också dela upp transaktionen på två för att det skulle fungera.

Funderar själv på detta då jag tänkte köpa en 2a bil här om dagen. De tog inte Amex men hade BG-nummer jag kunde köra via Billhop. Han blev dock tveksam när det skulle ta 4 dagar och jag är ju egentligen inte så sugen på att betala bilen först och sen åka och kolla på den (om den är tex i Norrland). Hur tänkte och löste du det "dilemmat"?

Hur blir det om jag köper bilen med tjejens kort, inga problem eller finns det konsekvenser med att använda någon annans kort för att maxa bonus?

Hur blir det om jag köper bilen med tjejens kort, inga problem eller finns det konsekvenser med att använda någon annans kort för att maxa bonus?
Hur långt är ett snöre???

Du skriver inget om vilket sorts kort det är, vilket bonusprogram kortet är kopplat till och vem som står på det poängkontot dit du tänkt skicka poängen. Är hon huvudkortinnehavare eller har hon ett extrakort under ditt konto/huvudkort? Alla här kan gissa men det blir mycket lättare om du berättar förutsättningarna direkt och särskilt då vilket eller vilka kort ni har som ni tänkt använda.

Hur långt är ett snöre???

Du skriver inget om vilket sorts kort det är, vilket bonusprogram kortet är kopplat till och vem som står på det poängkontot dit du tänkt skicka poängen. Är hon huvudkortinnehavare eller har hon ett extrakort under ditt konto/huvudkort? Alla här kan gissa men det blir mycket lättare om du berättar förutsättningarna direkt och särskilt då vilket eller vilka kort ni har som ni tänkt använda.
Alternativ 1: Hör hela köpet via hennes Sj Prio Mastercard (hon är huvudkortsinnehavare)

Alternativ 2: kör köpet via mitt Curve men hennes kort debiteras

Toppen