Senaste nytt

Råd av resekamera önskas

kan du posta testbilder tagna inomhus så man får se ?
IMG_0098.jpg
IMG_0008.jpg
IMG_0017.jpg
IMG_0032.jpg
IMG_0082.jpg

Observera att BusinessClass.se:s server nedskalar och komprimerar bilderna så kvaliteten av bilderna är inte samma som original.

men man ska dock inte förvänta sig för mycket av en kompakt med vad jag gissar dålig inbyggd blixt ?
Tanken är att inte använda blixten i kabinen för att inte störa andra medpassagerare.

Det där ser ju ut som fokusering är fel inställd, autofokus i off-läge eller inte alls fungerar.

Last edited:
Ta med kameran på nästa träff så får vi ta och kika på ifall det finns några inställningar som går att fixa med. Det borde inte vara några som helst problem att få riktigt bra bilder med den imho.
Jag kan tyvärr inte ta med kameran då jag glömde den i Thailand och dök aldrig upp. :(

Är den lilla lins som mäter avstånd och ljus helt ren - eller har den blivit skadad/repig?
Det var nyköpt vid fotograferade tillfälle på bilderna på inlägget ovan så tror jag inte att linsen var skadad.

Visa bifogad bild 14022

Observera att BusinessClass.se:s server nedskalar och komprimerar bilderna så kvaliteten av bilderna är inte samma som original.

Tanken är att inte använda blixten i kabinen för att inte störa andra medpassagerare.

focusen är ju åt fanders och lika så ljusmätningen..MEN man bör få bättre bilder än så med en kompakt men du får ta i beaktning att sensorn på dessa kompaktkameror inte är något att hänga i granen el skriva hem om..vill du ha bra bilder får du gå upp ett steg el 2 och köpa lite bättre prylar..många kompatkameror är inte bra i skymning/mörker.

Vitbalansen är också inte bra baserat på bilderna..

Jag håller helt med om det TorbjörnMieden skriver. Det ser ut som att du har en knäpp fokuspunkt inställd i kameran. Jag misstänker att du också kör med kameran i något automatläge? Det är nästan alltid bättre imho att köra i P-läget eller ännu hellre A alt S. Då får man MYCKET mer kontroll över vad som händer och kameran försöker inte göra automatiska dumheter. Sedan kan man ju titta lite på om det går att pilla på ISO-nivån och hur korniga bilderna blir om man ökar till ISO800.

jag tittade (men köpte ingen) själv lite på Sony RX100, den har en fullstor, 1 tums, sensor och f/1.8 Zeiss lins.
men då handlar det snarare om minst 4kkr, troligtvis närmare 5kkr om du ska köpa den i Sverige.

Sony's RX100 Is the Best Point-and-Shoot Camera | The Wirecutter
Sony RX100 Selected by Time as One of the 50 Best Inventions of 2012
Sony RX100

Head to Head: Sony RX100 Vs. Canon S100 - DigitalCamerainfo.com

Använder en Sony RX100 sedan ett halvår. Bästa kompakt kamera jag haft sedan Ricoch GRIII. Här får du zoom och en fantastisk skärpa i bilderna. Raw om man önskar. Fortfarande är en billig systemkamera ett bättre alternativ ur fotosynpunkt. Men att ur ta med sig synpunkt vinner RX100.

Toppen