Senaste nytt

Råd av resekamera önskas

ACervin

Medlem
Håller med om att större sensor ger bättre bild speciellt i dåligt ljus. Kände inte till att Nikon J1 och Panasonic hade krupit ner så långt i pris. J1 låter onekligen frestande. Men om du vill klämma in 5 ggr optisk zoom till ett pris under 2000 så är man nog tillbaks på kompaktkameran. Jag provar just nu en Sony Rx 100. Den uppfyller alla krav; hög ljustyrka 1,8, stor sensor, zoom, och mycket kompakt, byxvänlig. Men faller rejält på priset. Dyr! Haft den i 3 veckor och det är förvånansvärt bra bilder.
 
Last edited:
Om man nu struntar lite i garantin då kan man göra såhär: hitta 4-5 modeller som uppfyller alla krav, kan vara i prisklassen 3500-4500 SEK och sen bevaka Used Dept hos bhphoto.com tills något dyker upp för under $300. Visst kan jag ställa upp på att hämta den i butiken om du reserverar den eller ännu bättre om du beställer till NJ adress så slipper du betala skatt(8.875%). Logistiken kan nog diskuteras.
Själv jag bevakar Used Dept efter en Ricoh GR4, men jag kan inte ett dugg om photografering. :D
 
En fråga till mer insatta: är $299 för Olympus E-PL2 ett bra pris? Dagens reklam från Costco har även en 4GB SD på köpet.
Det finns också Nikon 1 V1 till samma pris som J1.
Personligen har jag nu även lagt Sony RX100 till listan då tyckte jag om utseendet.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för era tips och kommentarer.

Hmm, om du är villig att lägga ut omkr 3000-3500kr på en kamera så skulle jag rekommendera Nikons spegellösa J1 med 10-30mm objektiv. En perfekt kompromiss mellan kompakt och systemkamera. Den är liten, lätt, men har aningen större sensor än de flesta kompaktkameror. Vad det innebär är att du får bättre låg ljus prestanda, kortare skärpedjup och mer detaljrikedom.

Är själv inte så vass på kompaktkameror, men för 2000 ska du nog kunna hitta en bra Canon Ixus, de mer överlägsna kompaktkamerorna enligt mig.
Nikon J1 är tyvärr inte en kompaktkamera. Men tack för ditt tips om Canon Ixus. Jag skall kolla den.


De flesta kompaktkameror av kända varumärken är skapliga idag. Fördröjning på avtrycket och en autofokus som inte kan bestämma sig är väl det som irriterar mest + krångliga menyer. Jag precis köpt 5 st Canon PowerShot A3400 IS till jobbet. Liten, bra närgräns på 3 cm och en del funktioner som att stänga av blixten lätt tillgängliga. Autofokus som bestämmer sig Kostar nu 1295 på Scandinavian Photo
Jag har förstått att det är optik och sensor som är viktiga när det gäller digitalkameror.
Sedan vet jag tyvärr inte så mycket om kameror.
Tack för ditt tips om Canon PowerShot A3400 IS. Jag skall kolla den.

I den budgeten hade jag inte tittat på något annat än följande:

Panasonic Lumix DMC-GF3 + 14/2,5 sålde NetOnNet för endast 1999:- för 1 månad sen.
Fantastiskt bra deal, nu är den på 2390:- som lägst.. fortfarande bra, speciellt via Japan Photo, se lite längre ner:
Panasonic Lumix DMC-GF3 + 14/2,5 - Digital systemkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Japan Photo tar 2390:- och då får du en fotobok (värd ca 300:) + Adobe Lightroom 3 (värd ca 900:) på köpet!
Om du inte behöver dessa två ovan kan du slänga ut det till försäljning eller kanske ge bort i present?
Panasonic Lumix DMC-GF3 svart med 14mm f/2,5 Pancake - 2 390:- - Digital systemkamera - Japan Photo Sverige

"Nackdelen" då du ville ha zoom: Det är fast objektiv, dock förbannat skarpt och tvivlar starkt på att du får bättre bilder såvida du inte går upp mot 3, 3.5k...(minst)

Edit: Har du stora händer, så kan det vara värt att testa den först.
Kameran är ganska liten, men jag har rätt stora och den fungerar för mig utan problem. :)
Tack för ditt konkreta tips. Jag skall kolla den.
Jag har inte stora händer, i alla fall jämfört med en vanlig svensson. :)


För det första, IGNORERA MegaPixels. Det är det absolut sämsta måttet man kan använda imho. Högre värde innebär inte på något sätt bättre bilder.
Ja, det har jag förstått. I Kina säljs inhemska kameror med 45 MegaPixels(MP) för under 1.000 CNY.
När jag kollade noga visade det sig att det var 3 MP x 15 digital zoom. :eek:

Se till att hitta en kamera med ljusstark optik. Av naturen kommer det att vara svårt på en kompaktkamera, men det finns de som har bländare f/2.0. (ju lägre siffror efter f/ dessto ljusstarkare är de) Om du vill kunna ta bra bilder inomhus utan blixt så är nästan f/2.0 ett krav, helst f/1.8 eller f/1.4, men det är nog svårt att hitta med din budget.

Det kan även vara värt att kolla vilka ISO-nivåer som stöds och hur pass dåligt det blir när man ökar den. Nikons kameror är ganska extrema på detta, man kan ta bilder i ISO 3200 utan att det ser speciellt dåligt ut. Du vill nog ha en kamera som iaf fixar ISO 800 utan att det blir jättemycket brus i bilderna.
Tack för specifika råd. Det var den typen av kunskap som jag saknar i kameraområde.


De kompakter jag provat har varit riktigt dåliga på detta. Då kan det vara bättre att kika mot en kamera med större sensor och kanske vibrationsreducering, t ex den Nikon J1 med VR-optik som nämndes ovan. Elgiganten hade kampanj för någon vecka sedan, 2500:-, ångrar att jag inte slog till. Kanske kommer kampanjen tillbaka i o m att nya modeller introduceras?
Ja, det är svårt att hitta kompaktkamera med bra inomhusbilder. Speciellt när man har budgetkrav...

När jag pratar resekamera så är det någonting jag kan ha i jeansfickan och dra fram på två sekunder och fota. :)
Ja, det är en kompaktkamera jag vill ha.


Varför behöver man 5x zoom för att fotografera kabiner?
Jo, kanske inte för kabinfoto. Men jag vill också använda kameran till andra tillfälle under resan.
 

Dr. Miles

Expert
Om man nu struntar lite i garantin då kan man göra såhär: hitta 4-5 modeller som uppfyller alla krav, kan vara i prisklassen 3500-4500 SEK och sen bevaka Used Dept hos bhphoto.com tills något dyker upp för under $300. Visst kan jag ställa upp på att hämta den i butiken om du reserverar den eller ännu bättre om du beställer till NJ adress så slipper du betala skatt(8.875%). Logistiken kan nog diskuteras.
Själv jag bevakar Used Dept efter en Ricoh GR4, men jag kan inte ett dugg om photografering. :D
Tack för tipset. Jag skall kolla på sajten.
 

bhen

Medlem
Utan att ha kollat noga om den uppfyller dina spec-krav rekommenderar jag varmt Canon powershot S95, den klarar budgeten också. Väldigt nøjd med den inomhus i läge med avslagen blixt. Har å bekanta som gillar den skarpt,så inte bara jag, hehe.

Den har ersatts av S100 nu, gick till inkøp av den før några veckor sen då jag tappade kära s95, en tusing dyrare men inte värt merkostnaden..bara liiite bättre på det mesta, bl.a. 5x zoom och gps, men vad ska man med det till?

Edit; ser att s95 kostar från 2495 sek på pricerunner, beklagar faktafel, men fick den før 1900nok før mer än ettår sen så borde gå att få billigare
Canon PowerShot S95 - Digital kompaktkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information
 
Last edited:
Utan att ha kollat noga om den uppfyller dina spec-krav rekommenderar jag varmt Canon powershot S95, den klarar budgeten också. Väldigt nøjd med den inomhus i läge med avslagen blixt. Har å bekanta som gillar den skarpt,så inte bara jag, hehe.

Den har ersatts av S100 nu, gick till inkøp av den før några veckor sen då jag tappade kära s95, en tusing dyrare men inte värt merkostnaden..bara liiite bättre på det mesta, bl.a. 5x zoom och gps, men vad ska man med det till?

Edit; ser att s95 kostar från 2495 sek på pricerunner, beklagar faktafel, men fick den før 1900nok før mer än ettår sen så borde gå att få billigare
Canon PowerShot S95 - Digital kompaktkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information

GF3 med 14mm "pannkaka" vinner över S95 osv på typ nästan alla punkter...

stewigriffin gav dock ett annat bra förslag.. struntar man i garanti kan man göra enorma fynd på B&H. (Used-department.)
Var dock fruktansvärt noga att titta på kameran innan du köper..

Det händer ibland att deras kameror har skador, inre skador såsom trasig autofokus osv.
(Min morsa beställde en "long-zooms" kompakt för cirka 3000:- och den kom med trasig autofokus vilket kostade cirka 1300:- att reparera, inte så kul...)

Har även läst att det hänt andra så testa i butik innan köp.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Stewigriffin skrev;
Själv jag bevakar Used Dept efter en Ricoh GR4, men jag kan inte ett dugg om photografering.
I flera år har en Ricoh GR3 varit min favorit kompakt kamera. Fantastisk skarp optik. Perfekt för storstadssemestern och "street photography" med sitt fasta, ljusstarka vidvinkelobjektiv. Enorma inställningsmöjligheter i menyerna på gott och ont. Jag tror att skillnaderna mellan GR3 och GR4 är ganska små. Du kanske kan spana efter en trea också.
 
Toppen