Hej!
Jag fick ett samtal av min bror häromdagen angående att han blivit försenad på sin resa från GOT-CMB. Jag vill hjälpa honom att reda ut vilka eventuella ersättningar/rättigheter han har i ett sådant läge. Därför vänder jag mig till experterna här!
Han har köpt en t/r biljett genom ebookers.com och betalat med sitt SAS-Amexkort.
Så här var det tänkt att han skulle åka:
GOT-BRU 28/12, 18:15 - 19:55, Brussels Airlines 2318
BRU-AUH 28/12, 21:10 - 06:50, Etihad Airways 56
AUH-CMB 29/12, 14:55 - 20:55, Etihad Airways 264
Avgången från Göteborg blev ca 2 timmar sen vilket gjorde att han missade sin anslutning i Brussel.
Istället blev han ombokad till Qatar airways 194 från Brussel till Doha 29/12, avgång 14:55.
Och sedan från Doha - Colombo med Qatar airways 658 med ankomst till Colombo 30/12 ,08:10, ca 11 timmar efter ordinarie ankomst.
Han har ett intyg från Brussel Airlines att anslutningen missades pga sent inkommande flyg, det står inte beskrivet någonstans om varför eller liknande. Han fick bo en natt på Sheraton som flygbolaget stod för.
Alla flyg är på samma biljett.
Hur ska han hantera ärendet ? Har han rätt till någon ersättning eller liknande?
Bagaget kom heller inte fram. Nu har det gått 10 timmar sedan han landade och de vet inte riktigt vart den tagit vägen utan ska höra av sig när den kommer och köra ut den till honom.
Tips mottaget tacksamt!
Jag fick ett samtal av min bror häromdagen angående att han blivit försenad på sin resa från GOT-CMB. Jag vill hjälpa honom att reda ut vilka eventuella ersättningar/rättigheter han har i ett sådant läge. Därför vänder jag mig till experterna här!
Han har köpt en t/r biljett genom ebookers.com och betalat med sitt SAS-Amexkort.
Så här var det tänkt att han skulle åka:
GOT-BRU 28/12, 18:15 - 19:55, Brussels Airlines 2318
BRU-AUH 28/12, 21:10 - 06:50, Etihad Airways 56
AUH-CMB 29/12, 14:55 - 20:55, Etihad Airways 264
Avgången från Göteborg blev ca 2 timmar sen vilket gjorde att han missade sin anslutning i Brussel.
Istället blev han ombokad till Qatar airways 194 från Brussel till Doha 29/12, avgång 14:55.
Och sedan från Doha - Colombo med Qatar airways 658 med ankomst till Colombo 30/12 ,08:10, ca 11 timmar efter ordinarie ankomst.
Han har ett intyg från Brussel Airlines att anslutningen missades pga sent inkommande flyg, det står inte beskrivet någonstans om varför eller liknande. Han fick bo en natt på Sheraton som flygbolaget stod för.
Alla flyg är på samma biljett.
Hur ska han hantera ärendet ? Har han rätt till någon ersättning eller liknande?
Bagaget kom heller inte fram. Nu har det gått 10 timmar sedan han landade och de vet inte riktigt vart den tagit vägen utan ska höra av sig när den kommer och köra ut den till honom.
Tips mottaget tacksamt!