Senaste nytt

Rätt poäng för resan/Saknar ett leg

Har själv åkt med Swiss, bokat i P men det stod naturligtvis C på boardingpassena, poängena kom in som normalt.

Ett annat exempel är Blue1 i Business, det står Y på bordingkortet fast den rätta bokningsklassen är Z, inga problem för mig med varken lounge eller poäng, dom kommit in som normalt för Z (200%)

Hej,
Tittar nu på att boka en resa med Swiss i P klass,
frågan är hur en code-share hanteras i P klass, jag har valet med Swiss eller SAS CPH-ZRH.
Ska man gå upp tidigare och ta SAS flyget och sitta i ZRH längre tid? Om man får 3000 poäng så skulle jag kunna göra det. (1200 p mer än SK)

Men jag är nu lite fundersam på vilka poäng jag får i P klass på en SK/LX Code share.
I SAS tabellen finns ju inget P, får man 0 poäng så hoppar jag ju hellre och tar en riktig LX flight.

Någon som har rest med P på SK code share som har sett hur de översätter poäng till Eurobonus?

// J

Du får ju poäng från opererande bolag. (Har vi inte sagt detta förut...?)

Den stora frågan är alltså om din SK codeshare i P översätt till P hos LX eller inte. Om du flyger LX P på SK-metall, så lär det ju översättas till Z, men oavsett lär du ju få 200% poäng och få sitta i C-kabinen...

Tack Agehall, som alltid ett orakel,
det stämmer att jag har haft en liknande fråga i det fallet Z klassad, det som gjorde mig orolig i det här fallet var just att det var P klass som ej finns i listan hos SAS och att jag läst att det fanns någon eco klass som man finn 0 miles på som ej heller fanns i tabellen. Tänkte om fallet var likadant med P, för när jag flög Z klassad CPH-ZRH LX codeshare så fick jag poäng enligt SAS tabellen 3000 poäng men då finns ju Z hos SAS.

Tror inte det finns någon vanlig bokningsklass hos SK som ger 0 poäng längre. Det är väl isåfall om man köper biljetten med cash+points.

Men det du egentligen vill veta är vad LX P översätts till hos SK när du flyger codeshare på SK-metall. Jag har inte gjort det på länge, så någon som flugit efter senaste ändringarna får väl fylla på med svar.

Gjorde en resa med LH i aug 2012 men fick aldrig in några poäng ( Eurobonus ), gjorde en retroregistrering och fick svar att att jag inte fanns med på flygningen, skickade boardingkort, fick fortfarande svar att min bokningsklass inte ger några poäng, mejlade flera gånger till och nu efter 6 månader har jag fått mina poäng ;). Det var inte många det handlade om, men varför det skall vara så svårt ibland...

Gjorde en resa med LH i aug 2012 men fick aldrig in några poäng ( Eurobonus ), gjorde en retroregistrering och fick svar att att jag inte fanns med på flygningen, skickade boardingkort, fick fortfarande svar att min bokningsklass inte ger några poäng, mejlade flera gånger till och nu efter 6 månader har jag fått mina poäng ;). Det var inte många det handlade om, men varför det skall vara så svårt ibland...

Exakt samma sak har hänt mig med Lufthansa fast i november...har fortfarande inte fått några poäng dock

Skickade samma mejl flera gånger om och om igen och undrade varför dom vägrar ge mig mina poäng :D

Toppen