Senaste nytt

Rätt många med priority boarding

bankb

Medlem
Thai verkar ha börjat dela upp passagerare i gate så att prio står på ena sidan. Rätt intressant att se hur många som ändå har prio. Är väl typ 32 platser som har prio, resten har ju nån status.

Grov överslagsräkning ger mellan 60-70 pers med prio boarding. Tror ni det är en vanliga andel även när det är lite mer stökiga boarding processer, men att det inte märks så tydligt?

7d8ea6d03999d64a20dda91cc792a441.jpg
 
Arlanda - Kastrup brukar väl vara en sådan upplevelse? 17 rader PLUS och alla övriga utom 10st med status =}
 
Just en sån sträcka som ARN-CPH kan jag förstå, lär ju vara 95% affärsresenärer på vissa avgångar där.

Men blev väldigt förvånad att BKK-CPH hade så hög andel prio boarding, är ju ändå mest en turistlinje. :)

Vid själva boarding så hade dom ändå lite struktur där dom lät Business, Prem Econ och Royal Orchid Premium gå på före andra *A.
 
Men blev väldigt förvånad att BKK-CPH hade så hög andel prio boarding, är ju ändå mest en turistlinje. :)
THAIs Boeing 777-300ER har 42 stolar i Business clas (på Bangkok-Köpenhamn används som både Business och Premium Economy), så inkl. ett antal Star Alliance Gold, kan det inte vara så konstigt att det blir många som har rätt till Priority boarding.

Jag vet inte hur det fungerar hos THAI, men även medföljande resenär till Star Aliance Gol har också rätt till Priority boarding?
 
THAIs Boeing 777-300ER har 42 stolar i Business clas (på Bangkok-Köpenhamn används som både Business och Premium Economy), så inkl. ett antal Star Alliance Gold, kan det inte vara så konstigt att det blir många som har rätt till Priority boarding.

Jag vet inte hur det fungerar hos THAI, men även medföljande resenär till Star Aliance Gol har också rätt till Priority boarding?

Ja, blir ju en del. Men 20-25% av total kapacitet kändes spontant lite högt. Men kanske alltid varit så. Flyger sträckan 2-3 gånger om året, men första gången som jag sett det uppdelat i gate.

Så mycket möjligt att det varit så på alla flighter utan att jag tänkt på det.

När jag reser mes familjen så har det varit prioboarding och lounge access för hela familjen.

Enda som man inte får använda på *A är fast track security. Vilket verkligen hade varit en förmån med tanke på köerna där. Men det gäller endast för first/business och Royal Orchid Premium.
 
Just en sån sträcka som ARN-CPH kan jag förstå, lär ju vara 95% affärsresenärer på vissa avgångar där.

Men blev väldigt förvånad att BKK-CPH hade så hög andel prio boarding, är ju ändå mest en turistlinje. :)

Vid själva boarding så hade dom ändå lite struktur där dom lät Business, Prem Econ och Royal Orchid Premium gå på före andra *A.

Jag håller inte med om att det är mest en turistlinje. I mina diskussioner kring potentiella longhaul destinationer för SAS har jag länge hävdat att det är myckert businessresenärer som reser med dessa Thai linjer för vidare färd ut i Asien. Jag har visserligen backat lite när det gäller en potentiell destination för SAS, men jag vidhåller fortfarande att det är mycket affärsresenärer på dessa flighter. Thai loungerna brukar faktiskt vara ganska fulla timmarna innan dessa Thai flighters avgångar runt midnatt. Således är jag inte särskilt förvånad över den stora mängden resenärer med prioboarding.
 
Jag håller inte med om att det är mest en turistlinje. I mina diskussioner kring potentiella longhaul destinationer för SAS har jag länge hävdat att det är myckert businessresenärer som reser med dessa Thai linjer för vidare färd ut i Asien. Jag har visserligen backat lite när det gäller en potentiell destination för SAS, men jag vidhåller fortfarande att det är mycket affärsresenärer på dessa flighter. Thai loungerna brukar faktiskt vara ganska fulla timmarna innan dessa Thai flighters avgångar runt midnatt. Således är jag inte särskilt förvånad över den stora mängden resenärer med prioboarding.

Håller med om fulla lounger, min analys har dock varit att det varit många intra Asia affärsresenärer. När jag hör något av de skandinaviska språken tycker jag många gånger det är barnfamiljer, där sannolikt ena eller båda föräldrarna reser mycket i tjänsten.

När jag flög nu så var det 4 barn under 10 i C. Antar att det var award resor med tanke på vad Thai ska ha betalt för en köpt biljett i C :)
 
Thai verkar ha börjat dela upp passagerare i gate så att prio står på ena sidan. Rätt intressant att se hur många som ändå har prio. Är väl typ 32 platser som har prio, resten har ju nån status.

Hur gjorde gate-personalen för att dela upp passagerarna i två köer? När jag varit på Suvarnabhumi har boardingen organiserats genom utrop på tveksam engelska via en lika tveksam högtalaranläggning.
 
Håller med om fulla lounger, min analys har dock varit att det varit många intra Asia affärsresenärer. När jag hör något av de skandinaviska språken tycker jag många gånger det är barnfamiljer, där sannolikt ena eller båda föräldrarna reser mycket i tjänsten.

När jag flög nu så var det 4 barn under 10 i C. Antar att det var award resor med tanke på vad Thai ska ha betalt för en köpt biljett i C :)

Dom hade disken precis när man kom ner för trappan till gate och så delade man upp pax till höger och vänster. Så man blev helt separerade direkt.

Så lite mer ordning än vanligt.

Men sen lite kaos när dom ville boarda business innan *A Gold :) Då en snäll lite kvinna ställde sig i dörren med en A4 lapp i handen :)
 
När jag flög nu så var det 4 barn under 10 i C. Antar att det var award resor med tanke på vad Thai ska ha betalt för en köpt biljett i C :)
Tvivlar på att det är Award, så många award platser brukar inte Thai släppa så det räcker till 4 barn samt vuxna.
 
Toppen