Senaste nytt

Ränta, Amex

Vet inte om det är så tydligt att det ej enbart är obetald skuld som ränta ska betalas på?

Det verkar f.ö. vara lite olika med hur kreditkortsutfärdarna hanterar detta…

Okej, lägger till faktiska villkoren och inte bara exemplen då.

Ränta utgår från den dagen ett belopp (t.ex. köp eller kostnad) belastar kortmedlems konto tills beloppet är helt återbetalt, med två undantag.
Det utgår ingen ränta på
• Köp där belopp motsvarande hela kontoskulden enligt varje kontobesked kommit American Expresstillhanda senast på förfallodagen under förutsättning att ingen skuld fanns på kortmedlemmens konto senast på förfallodagen för föregående faktura; eller
• avgifter med undantag för medlemsavgift för kortmedlem samt extrakort.

Vet inte om det är så tydligt att det ej enbart är obetald skuld som ränta ska betalas på?

Det verkar f.ö. vara lite olika med hur kreditkortsutfärdarna hanterar detta…

Vad i detta är inte tydligt?

När kortmedlemmen betalar ränta
Om kortmedlemmen inte betalade hela sin skuld i juni, utgår ränta på köp som belastar kontot i juni och juli, även om skulden är helt betald i juli.

Om jag var du skulle jag illa kvickt betalat det du är skyldig snarast möjligt och sätta detta på konton med lärpengar och gå vidare. Du lär ha väldigt lite att vinna på att försöka ta en fight med Amex om detta. Även om du självklart kan fråga men räkna med ett nej.

Om jag var du skulle jag illa kvickt betalat det du är skyldig snarast möjligt och sätta detta på konton med lärpengar och gå vidare. Du lär ha väldigt lite att vinna på att försöka ta en fight med Amex om detta. Även om du självklart kan fråga men räkna med ett nej.

Japp!

Betalningen är redan på G. Jag tycker det är bra att den här diskussionen kom upp, för jag är helt säker på att jag inte är ensam om att ha missat detta… och kanske slipper några andra stackare betala onödig ränta om de läser det här.

• Gilla
Reactions: hco
Japp!

Betalningen är redan på G. Jag tycker det är bra att den här diskussionen kom upp, för jag är helt säker på att jag inte är ensam om att ha missat detta… och kanske slipper några andra stackare betala onödig ränta om de läser det här.
Ja diskussionen är bra och en påminnelse till alla vad som händer om man inte betalar kreditkortsfaktura i tid.
Av just denna anledning är det vissa personer jag aldrig skulle rekommendera ett kreditkort då jag vet att de inte alltid betalar sina räkningar på utsatt dag.

Kortfattat så gäller för svenska kreditkort att om man inte kan/vill betala hela summan innan förfallodag så bör man starkt överväga om man ska ha ett kreditkort eller ej. Det blir ett extremt dyrt lån om man gör så.

Vad i detta är inte tydligt?

När kortmedlemmen betalar ränta
Om kortmedlemmen inte betalade hela sin skuld i juni, utgår ränta på köp som belastar kontot i juni och juli, även om skulden är helt betald i juli.

Den kursiva delen orsakar lite förvirring.
Säg att man betalar 25000kr på en faktura på 35000kr för maj i slutet på juni, och har då kvar 10000kr i skuld. Då räknas en ränta på hela 35000kr som sedan tillkommer till juli fakturan, utöver 10000kr och alla inköp i juni. Säg att räntekostnader än 500kr, inköpen 12000kr = faktura på 22500kr landar i början på juli för betalning i slutet av månaden.

Då räknas en löpande ränta på 22500 men även på nya inköp i juli, men avbryts ränteberäkningen ifall man betalar hela juli-fakturan säg 10. juli?
Fortsätter AMEX räkna ränta på inköp i juli gjorda efter en inbetalning som täcker hela aktuella fakturan (men inte inköp gjorda 1-10.7)?

Det låter som att det lönar sig att inte använda AMEX påföljande månad alls, då de räknar ränta på alla juli-inköp från transaktionsdatum, och det är oklart ifall det slutar även om man betalar in hela senaste fakturan i förtid.

• Gilla
Reactions: L.S
Säg att man betalar 25000kr på en faktura på 35000kr för maj i slutet på juni, och har då kvar 10000kr i skuld. Då räknas en ränta på hela 35000kr som sedan tillkommer till juli fakturan, utöver 10000kr och alla inköp i juni. Säg att räntekostnader än 500kr, inköpen 12000kr = faktura på 22500kr landar i början på juli för betalning i slutet av månaden.

Då räknas en löpande ränta på 22500 men även på nya inköp i juli, men avbryts ränteberäkningen ifall man betalar hela juli-fakturan säg 10. juli?
Fortsätter AMEX räkna ränta på inköp i juli gjorda efter en inbetalning som täcker hela aktuella fakturan (men inte inköp gjorda 1-10.7)?

Det låter som att det lönar sig att inte använda AMEX påföljande månad alls, då de räknar ränta på alla juli-inköp från transaktionsdatum, och det är oklart ifall det slutar även om man betalar in hela senaste fakturan i förtid.

Mycket bra fråga @Jannes

Tror om du betalar så att saldot kommer ner till 0 kronor kommer det inte att bli mer ränta efter den dagen även om du använder kortet igen.

När vi har haft miss, två gånger eftersom vi försökte betala tidigt (istället för normala autogiro) och matade in fel siffror kunde vi ringa och få en rabatt på ränta i retur att vi betalade HELA saldo omgående.

Toppen