Senaste nytt

Qatar Airways förlänger status hela 2022

QR A319

Medlem
Äntligen kom mailet om förlängning av QRPC Platinum,Guld samt Silver. Kommer gälla till 31dec 2022 vilket jag tycker är mycket generöst.
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
De foelger vel bare BA i samme alliance? Jeg er heldig, da jeg bibeholder mit QR-Gold status i endnu et aar, mens jeg er ved at skifte til BAEC, hvor jeg opgsaa nu har guld
 

LarsCph

Medlem
Det var uventet og generøst. Jeg har også fået forlænget mit på trods af at jeg ikke har fløjet Qatar Airways siden August 2019... :)
 

QR A319

Medlem
De foelger vel bare BA i samme alliance? Jeg er heldig, da jeg bibeholder mit QR-Gold status i endnu et aar, mens jeg er ved at skifte til BAEC, hvor jeg opgsaa nu har guld

Finns bara en kung i OW och det är inte BA ;-) Jag tror säkert att QR fattat sitt egna beslut. Handen på hjärtat så trodde jag inte de skulle förlänga statusen igen med tanke på hur mycket de flugit genom pandemin. Qatar Airways sitter med trumf när den globala sjukan får mindre uppmärksamhet.
 
  • Gilla
Reactions: pep

LarsCph

Medlem
Finns bara en kung i OW och det är inte BA ;-) Jag tror säkert att QR fattat sitt egna beslut. Handen på hjärtat så trodde jag inte de skulle förlänga statusen igen med tanke på hur mycket de flugit genom pandemin. Qatar Airways sitter med trumf när den globala sjukan får mindre uppmärksamhet.

Ja de forstår at udnytte muligheden når den er der. Jeg har dog endnu ikke helt tilgivet dem for at devalurere mine QMiles til 50% natten over for nogen år siden...
 
  • Gilla
Reactions: pep

QR A319

Medlem
Ja de forstår at udnytte muligheden når den er der. Jeg har dog endnu ikke helt tilgivet dem for at devalurere mine QMiles til 50% natten over for nogen år siden...

Ja den devalveringen eller uttrycket "enhanced" gjorde många upprörda och några lämnade QRPC. De som övergav programmet har säkert missat att de skrotade den nya tariffen redan innan pandemins utbrott och återgick till den gamla och fördelaktiga mileskostnaden för bonusresor. Uppgraderingar blev även de dyrare och där har de inte återgått till gamla tarifferna så absolut bästa värdet för Q-Miles är bonusresa. En annan förbättring för sällanresenären är ju att innestående miles förlängs med 36 månader vid en QR flygning.
Ha det så bra och happy flying!
 

pep

Medlem
J....återgick till den gamla och fördelaktiga mileskostnaden för bonusresor. Uppgraderingar blev även de dyrare och där har de inte återgått till gamla tarifferna så absolut bästa värdet för Q-Miles är bonusresa. En annan förbättring för sällanresenären är ju att innestående miles förlängs med 36 månader vid en QR flygning...
The Devil lies in the details. Ved rebooking af awardrejser beholder de 100 USD booking fees selv om denne fee nu er "waived". Mht. 36 maaneder forlaengelse: passer ikke ved bookninger hvor miles er udloebne i mellemtiden efter QR cancellations. Passer heller ikke ved awardbookninger?
 

QR A319

Medlem
The Devil lies in the details. Ved rebooking af awardrejser beholder de 100 USD booking fees selv om denne fee nu er "waived". Mht. 36 maaneder forlaengelse: passer ikke ved bookninger hvor miles er udloebne i mellemtiden efter QR cancellations. Passer heller ikke ved awardbookninger?

Tjena Pep. Jag vet bara att det är olika avgifter via hemsidan och via callcenter samt tid innan flight som spelar roll. Som platinum kan jag cancellera via nätet 3 h innan avgång och har fördelen att slippa betala bokningsavgifter vid bokningstillfället. De få, oftast bara någon hundring i skatt har alltid återbetalats till mig.
Har du miles som är på väg att gå ut i i Feb-2022 så räcker det med en betald flygning innan dess för att dina miles (hela banken) ska få nytt liv i ytterligare 36 månader.
Q-Points förfaller precis som vanligt efter 365 dagar.

Mvh
 
  • Gilla
Reactions: pep

LarsCph

Medlem
Det lyder til at QRPC har forbedret sig noget igen, det er positivt. Jeg blev meget skuffet over "enhanced" programmet som gjorde at de miles jeg havde som kunne betale 3 retur til Bali i business fra den ene dag til den anden kunne give mig 2 retur til Oman i business/"first". De vandt dog en del goodwill på at have styr på fruens fødselsdag, med kage og happy-birthday i loungen og efterfølgende VIP transfer til flyet hjem...

Jeg ved godt at når man gemmer til natten gemmer man til katten, men jeg havde gerne set et stabilt bonus program hvor miles har den værdi de har, så hellere reducere i indtjeningen fremadrettet hvis man skal spare. On-board produktet har dog altid været solidt og jeg sætter meget stor pris på for eksempel dine-on-demand og generelt meget god service.
 

pep

Medlem
Ja, derfor skiftede jeg ogsaa fra QRPC til BAEC da jeg havde 1/2 mio. miles der de facto ikke var meget vaerd mere. Byggede hurtigt BA-guld. Der er en verden udenfor QR som oeger diversiteten, eventyret, og oplevelsen. Skal dog til POM her i Januar og ingen kan slaa hverken deres (QRs) priser eller produkt til denne destination.
 
Toppen