Senaste nytt

Qantas inför dresscode i sina lounger

Tycker att benämningen dresscode är bra, det sätter en viss förutsättning och standard. Dock som nämnts efterlevs dresscodes sällan på lounger/executive floors mm.

Jag skulle väl kanske vilja påstå att kom som du är klädd, men bered dig på att bedömas utifrån hur du ser ut (fullt normal mänsklig psykologi), trasiga jeans, flip flops och en Singha t-shirt för kanske en annan ide än ett par sjyssta shorts/byxor och en piké/skjorta osv. Your choice!

Jag satt i first from Sydnay här om dagen bredvid en ganska känd person som hade flipflops, shorts och t-tröja. Skulle han bli portat frå loungen?, I think not.

Detta kommer innebära enorma problem för företaget att efterleva och personerna i fråga kommer ju stoppas från något de faktiskt köpt access till.
Shorts blir ju inte mer ok bara för man är känd. Det finns inget direkt samband mellan klädsmak och kändhet verkar det som (snarare tvärtom).

Shorts har man på stranden, byxor har man överallt annars.

Tror inte på "codes" för "allmäna" lounger. Det är enklare att ha två lounger då - en med strikt code och en utan - så slipper lounge personalen ha samma disskusion om och om igen över vad som är OK eller inte. Har man status så skal man inte behöva lida för att ngn som tycker foppa är o-klass.
. Kinesisk "fin kostym" är inte det samma som en svensk finkostym (flip flopp vs lackdojjor)
Jag klär mig väldigt enkelt med jeans och pike så slipper jag ha ångest varje gång jag skall klä på mig. Skall jag dessutom bli nekad för det bara för att ngn inte tycker det är fint nog så .....
Det är också svårt med "normen" - vad är fint nog? Det är olika för olika kulturer. Jag tycker t.ex att Saudier klär sig väldigt fult men har respekt för det då deras klädstil faller under sharia-lagarna. En muttawa skulle nog krokna rejält i en kinesisk lounge.

Sedan kan jag förstå att folk fnyser åt mig när jag lirar golf i mina:

Golfcrocs.png

och rosa bollar :)
Men vi är all olika och det är väl bättre att vara pragmatisk än kategorisk - för det leder bara till att mass med energi slösas i onödan.

"clothing with offensive images or slogans are, in most cases likely to be deemed unacceptable".

Jösses, vem skall avgöra vad som är stötande?

"clothing with offensive images or slogans are, in most cases likely to be deemed unacceptable".

Jösses, vem skall avgöra vad som är stötande?

Häromdagen såg jag en tröja med trycket "I <heart> Russia". Jag tänka mig att det finns ett antal personer som idag anser den vara stötande... Antar att de menar lite grövre saker än så, men gränsdragningen kan bli svår i många fall.

Toppen