Senaste nytt

Pushback som står i vägen vid gate

Brandten

Medlem
Verkligen intressant att höra detaljer från både flygledare och pilot. Tack för bra inlägg.

Slutligen så blev vi tillbaka knuffade en bit och körde sen in på C37.

Vet dock inte om dom parkerade om den till C29 inför avgång sen eller körde den från C37.
Aha min tanke var alltså lite korrekt ändå! Tänkte väl att det var konstigt om man inte gjorde det.
 

bankb

Medlem
Aha min tanke var alltså lite korrekt ändå! Tänkte väl att det var konstigt om man inte gjorde det.

Det märkliga tyckte jag var att det tog sån tid att ta det beslutet. Samt att det verkade lätt förvirrat under tiden, var väldigt många som var framme och kollade på pushbacken och massor med bilar som körde fram och tillbaka.

Man visste ju om att den blockerad innan vi kom fram till gate. Om jag inte minns fel så stod det ESTD STOP på skylten vid parkeringen. Vad det nu betyder.

Så kan tycka att de borde anvisat ny gate direkt.
 

Airbuspilot

Medlem
Kul att höra bankb
Som i alla jobb så sköter man "sitt" på något sätt.
Att byta gate plötsligt kan bli stora problem rent logistiskt, beror på skiftbyten och vem som har hand om vad etc.
Kan också bero på non Schengen eller inte. Någon som skulle flytta traktorn är sjuk, backupen är sjuk m.m.
En flygning består av så mycket logistik att mig inte tror att det finns på någon annan plats.
Tänk om allting fungera från början och plötsligt på hotell långt bort där besättning bor, så blir styrman sjuk.
Då flyger inte planet tillbaks. Eller om computersystem lägger av i en flygledning. Då hamnar alla på fel ställe.
Finns hur mycket som helst som skall fungera för att få en flygning att fungera.
Va med om en gång att vägen till flygplatsen stängdes pga olycka, det saknades 170 passagerare.
Men på returen skulle 389 med, hur gör man då?
Det bestämde inte jag som kapten, det bestämmer OP dom som har koll på ett flygbolags rörelser och följer dessa dygnet runt. Sedan finns dom som följer upp om crew kan jobba lagligt vid förseningar m.m.
I fallet ovan så tycker jag att kaptenen gjorde rätt även om det blev dyrt. Att släppa ut 300 + passagerare på en regnig platta via vingliga transportstegar till en immigration som inte funkar vore helt fel.
Förstår hans ångest men han är personligen ansvarig som kapten att alla är safe ombord oavsett vad det kostar och inconvinience.

Mvh
 

Mr Basic

Medlem
@bankb
Vet vi att det berodde på push back-traktorn, att ni inte kom in till stand?
Tycker den ser ut att stå korrekt i förhållande till intaxningslinjen, även om det rör sig om en B77W?
Kanske index inte fungerade, eller bryggan var ur funktion?
 

bankb

Medlem
@bankb
Vet vi att det berodde på push back-traktorn, att ni inte kom in till stand?
Tycker den ser ut att stå korrekt i förhållande till intaxningslinjen, även om det rör sig om en B77W?
Kanske index inte fungerade, eller bryggan var ur funktion?

Kaptenen sa att det var pushbacken, samt att det var ett halvt fotbollslag som stod och tittade på vänstra sidan av pushbacken hur länge som helst. Hade varit intressant att höra vad dom egentligen resonerade kring.

Vet inte om det var så att den stod rätt men var trasig, så att planet inte kunde parkera utan att fastna där då de inte skulle få in en ny pushback.
 

bankb

Medlem
Kul att höra bankb
Som i alla jobb så sköter man "sitt" på något sätt.
Att byta gate plötsligt kan bli stora problem rent logistiskt, beror på skiftbyten och vem som har hand om vad etc.
Kan också bero på non Schengen eller inte. Någon som skulle flytta traktorn är sjuk, backupen är sjuk m.m.
En flygning består av så mycket logistik att mig inte tror att det finns på någon annan plats.
Tänk om allting fungera från början och plötsligt på hotell långt bort där besättning bor, så blir styrman sjuk.
Då flyger inte planet tillbaks. Eller om computersystem lägger av i en flygledning. Då hamnar alla på fel ställe.
Finns hur mycket som helst som skall fungera för att få en flygning att fungera.
Va med om en gång att vägen till flygplatsen stängdes pga olycka, det saknades 170 passagerare.
Men på returen skulle 389 med, hur gör man då?
Det bestämde inte jag som kapten, det bestämmer OP dom som har koll på ett flygbolags rörelser och följer dessa dygnet runt. Sedan finns dom som följer upp om crew kan jobba lagligt vid förseningar m.m.
I fallet ovan så tycker jag att kaptenen gjorde rätt även om det blev dyrt. Att släppa ut 300 + passagerare på en regnig platta via vingliga transportstegar till en immigration som inte funkar vore helt fel.
Förstår hans ångest men han är personligen ansvarig som kapten att alla är safe ombord oavsett vad det kostar och inconvinience.

Mvh


Har många gånger tänkt på hur allt ska klaffa för att ett flyg ska avgå. För att inte tala om strulet vid strejk. Så många yrkesgrupper som kan strejka för att det inte ska gå ett plan, städarna, kockarna som lagar maten, markpersonalen, mekaniker/tekniker, crew, osv... sjukt egentligen.

Egentligen ingen större skada skedd, första connection var först vid 9.00 enligt dom som mötte upp vid bryggan. Så det fanns säkert lite spelrum.

Sen skulle ju inte planet tillbaka förrän efter 6 timmar, så rätt gott om tid att lösa eventuella problem.

Nån som vet om det i efterhand går att se vilken gate planet avgick från? Nyfiken på om dom lät planet stå på C37 eller flyttade tillbaka till C29 sen.
 
Precis, som jag skrev, med all respekt
Ville belysa varför pax fick vänta vilket antagligen berodde på ett bra beslut av kapten på Thai.
Jag vet liksom du vet, att vi alla gör fel ibland. Denna gång blev det rätt tycker jag även om det
drabbade många pax negativt.
Flygledare var alltid mina kompisar i världen (utom i Kina) och utan er vore det katastrof, så igen - med all respekt.

Mvh

Så det ska vara :) Har druckit mången öl med piloter och fler lär det blir, alltid kul att höra bekanta röster på radion och i slutändan jobbar vi alla för samma mål. Jag håller dessutom själv på med PPL så jag är åtminstone på fritiden även jag på den sidan radion också.

Kanske har fel men ibland tycker jag såna här historier låter väldigt byråkratiska.

Kan inte CPH's long haul tidtabeller i huvudet men fanns det verkligen inte en enda ledig gate som kunde hantera en 777'a på hela flygplatsen? Lasta av pax + bagage så dessa inte blir försenade, frigöra platsen vid den lånade gaten och lösa problemet för att sedan försena returen?

Att byta gate gör ofta saken värre.

Man sätter upp handling och annat för en viss gate i förväg. Det handlar om allting ifrån att ha parkeringsplatsen fri från saker till att köra dit bagagevagnar, catering, bränsle och annat.

Jag har sett flera exempel där man i all välmening försöker lösa en annan gate och resultatet bara blir att flygplanet först får taxa till ny gate och sedan vänta där på att all handling flyttas över från gamla gaten. Det får vara en ganska lång försening (jag skulle gissa på minst 10 minuter eller så) innan det ens är värt att överväga att byta gate.

Sen är det inte alltid så enkelt heller. Det där med gatehantering är förvånansvärt politiskt bland flygbolagen. Åtminstone här där vi för något år sen föreslog att vi skulle sprida ut ett av dom större bolagen. Dom stod alltid på samma pir allihopa och det ledde alltid till förseningar när alla 8-10 flyg skulle iväg samtidigt. Ifall vi spred ut dom skulle vi alltså få iväg allihopa fortare (man har mer kapacitet på bana än taxiväg, oftast, återigen förenklat).

Svaret var att det ville man inte för ansvarig person på flygbolaget gillade när alla "tails" stod i rad på samma pir, det såg väl snyggt ut helt enkelt. o_O

Såna gånger i livet inser jag att ibland är det inte värt att ens försöka!
 

agehall

Medlem
Jag har sett flera exempel där man i all välmening försöker lösa en annan gate och resultatet bara blir att flygplanet först får taxa till ny gate och sedan vänta där på att all handling flyttas över från gamla gaten. Det får vara en ganska lång försening (jag skulle gissa på minst 10 minuter eller så) innan det ens är värt att överväga att byta gate.
Tala om det för dina kollegor på LHR som envetet hävdar att det är omöjligt att planera för vilken gate som ska användas mer än max 60 minuter före avgång! :) De envisas med att de alltid måste ha möjlighet till sena gatebyten eftersom LHR T5 är så unik.
 
Tala om det för dina kollegor på LHR som envetet hävdar att det är omöjligt att planera för vilken gate som ska användas mer än max 60 minuter före avgång! :) De envisas med att de alltid måste ha möjlighet till sena gatebyten eftersom LHR T5 är så unik.

Nu är det inte flygledare som planerar gater, det görs av flygplatsen (i fallet heathrow planerar T5 sina egna gater om det inte ändrats sen dom 5 år jag var där och hälsade på).

Sen finns det planering och planering.

Här planerar man ungefär två veckor i förväg ett grovt schema, men sedan finjusterar man det såvitt jag förstår både någon dag innan men framföralt på dagen.

Det är inte alls ovanligt att vi får landande trafik som inte har gate och får veta att det beror på vilken som blir ledigt först. Det kan också bero på mycket annat, utan någon speciell rangordning.

Terminalflöden påverkar. I UK får man ju inte mixa ankommande och avgående pax (korkad regel enligt mig men så är det) vilket gör att gater måste vara rätt konfiguerarade. Det finns också gater som används för både internationella och inrikes-flighter. Dessa måste ställas om ifrån en till det andra så det händer att gaten i sig är ledig men inte kan ta emot flygplanet för att flödena i terminalen är "fel".

Alla gater har inte alltid tillgång till allt. T.ex. har många av våra remote stands inte bränsleledningar, så ska man tanka planet måste det ställas på en plats med bränsle. Alternativt parkerar man, lastar av, bogserar flyget till ny plats, tankar, bogserar ev tillbaka igen. Allt sånt tar tid, kostar pengar och är meckigt för oss flygledare (bogserade flygplan skapar ofta otrolig komplexitet när dom går rakt emot flödet av all annan trafik).

Alla gater har inte plats för alla flygplan. Till viss del är det uppenbart att en A380 inte kan parkera på en liten gate, men det är mer komplext än så. Vi har mycket gater som varierar i kapacitet beroende på vad som står på sidan. Ifall man ställer ett större flygplan ställer man dom alltså så att man tar ut två gater i terminalen, men när man sedan pushar widebodyn kan vi få in två narrowbodies på samma utrymme.

Slutligen är situationen dynamisk, framförallt nu på sommaren med mycket slottider. Man kan ha planerat för att ett flygplan ska gå 8.30, men sedan får man slottid på 10.00. Den gaten är plötsligen upptagen mycket längre än planerat, och det kan som sagt leda till att man tappar två andra gater (om det är widebody med slot). Ofta försöker man vid längre förseningar lösa detta genom att bogsera bort flygplanet till remote stand (med pax och allt på). Då får vi dock samma problem som ovan, inte alla remote stands kan ta alla flygplan etc.

Vid kortare förseningar är det inte alltid rimligt att bogsera bort (det tar ganska mycket tid och är meckigt att ordna praktiskt) så då får helt enkelt ankommande flyg vänta en stund på sin gate.

Allt detta skjuter sen planeringen bakåt och gör att man måste börja revidera sin plan även för kommande timmar. Det kan leda till att två timmar senare vet man inte vilken gate ditt flyg ska gå från, för det beror helt enkelt på hur sitautionen utvecklar sig på tre andra ställen.



Sen ska man också minnas att Heathrow är en liten flygplats. Med det menar jag inte mängd trafik, men det är fysiskt en liten flygplats. Man har mycket mindre infrastruktur än jämförbara flygplatser i världen och man har inte alls så mycket plats som man skulle vilja. Jag har läst någonstans att BA kan inte parkera hela sin flotta, det finns helt enkelt inte fysiskt plats på Heathrow. Detta såg vi också uppe hos oss när två BA dreamliners flögs hit för parkering under thanksgiving sist. Det fanns alltså inte stands på heathrow för att få in alla flygplan när man minskade på sin transatlantiska trafik över amerikanska ledigheten.

Jag har läst någonstans att en gate ska beläggas över 90% av tiden innan det ens är värt att överväga att expandera, och i fallet Heathrow tror jag inte dom kan expandera även om dom ville (ja man försöker ju, men det har väl gått sådär politiskt att få igenom det). Då får man kapacitetsproblem och avsaknad av lediga gater är ett klassiskt sådant.
 
Toppen