Tala om det för dina kollegor på LHR som envetet hävdar att det är omöjligt att planera för vilken gate som ska användas mer än max 60 minuter före avgång!
De envisas med att de alltid måste ha möjlighet till sena gatebyten eftersom LHR T5 är så unik.
Nu är det inte flygledare som planerar gater, det görs av flygplatsen (i fallet heathrow planerar T5 sina egna gater om det inte ändrats sen dom 5 år jag var där och hälsade på).
Sen finns det planering och planering.
Här planerar man ungefär två veckor i förväg ett grovt schema, men sedan finjusterar man det såvitt jag förstår både någon dag innan men framföralt på dagen.
Det är inte alls ovanligt att vi får landande trafik som inte har gate och får veta att det beror på vilken som blir ledigt först. Det kan också bero på mycket annat, utan någon speciell rangordning.
Terminalflöden påverkar. I UK får man ju inte mixa ankommande och avgående pax (korkad regel enligt mig men så är det) vilket gör att gater måste vara rätt konfiguerarade. Det finns också gater som används för både internationella och inrikes-flighter. Dessa måste ställas om ifrån en till det andra så det händer att gaten i sig är ledig men inte kan ta emot flygplanet för att flödena i terminalen är "fel".
Alla gater har inte alltid tillgång till allt. T.ex. har många av våra remote stands inte bränsleledningar, så ska man tanka planet måste det ställas på en plats med bränsle. Alternativt parkerar man, lastar av, bogserar flyget till ny plats, tankar, bogserar ev tillbaka igen. Allt sånt tar tid, kostar pengar och är meckigt för oss flygledare (bogserade flygplan skapar ofta otrolig komplexitet när dom går rakt emot flödet av all annan trafik).
Alla gater har inte plats för alla flygplan. Till viss del är det uppenbart att en A380 inte kan parkera på en liten gate, men det är mer komplext än så. Vi har mycket gater som varierar i kapacitet beroende på vad som står på sidan. Ifall man ställer ett större flygplan ställer man dom alltså så att man tar ut två gater i terminalen, men när man sedan pushar widebodyn kan vi få in två narrowbodies på samma utrymme.
Slutligen är situationen dynamisk, framförallt nu på sommaren med mycket slottider. Man kan ha planerat för att ett flygplan ska gå 8.30, men sedan får man slottid på 10.00. Den gaten är plötsligen upptagen mycket längre än planerat, och det kan som sagt leda till att man tappar två andra gater (om det är widebody med slot). Ofta försöker man vid längre förseningar lösa detta genom att bogsera bort flygplanet till remote stand (med pax och allt på). Då får vi dock samma problem som ovan, inte alla remote stands kan ta alla flygplan etc.
Vid kortare förseningar är det inte alltid rimligt att bogsera bort (det tar ganska mycket tid och är meckigt att ordna praktiskt) så då får helt enkelt ankommande flyg vänta en stund på sin gate.
Allt detta skjuter sen planeringen bakåt och gör att man måste börja revidera sin plan även för kommande timmar. Det kan leda till att två timmar senare vet man inte vilken gate ditt flyg ska gå från, för det beror helt enkelt på hur sitautionen utvecklar sig på tre andra ställen.
Sen ska man också minnas att Heathrow är en liten flygplats. Med det menar jag inte mängd trafik, men det är fysiskt en liten flygplats. Man har mycket mindre infrastruktur än jämförbara flygplatser i världen och man har inte alls så mycket plats som man skulle vilja. Jag har läst någonstans att BA kan inte parkera hela sin flotta, det finns helt enkelt inte fysiskt plats på Heathrow. Detta såg vi också uppe hos oss när två BA dreamliners flögs hit för parkering under thanksgiving sist. Det fanns alltså inte stands på heathrow för att få in alla flygplan när man minskade på sin transatlantiska trafik över amerikanska ledigheten.
Jag har läst någonstans att en gate ska beläggas över 90% av tiden innan det ens är värt att överväga att expandera, och i fallet Heathrow tror jag inte dom kan expandera även om dom ville (ja man försöker ju, men det har väl gått sådär politiskt att få igenom det). Då får man kapacitetsproblem och avsaknad av lediga gater är ett klassiskt sådant.