Senaste nytt

Puerto Rico under Corona

Osten

Medlem
Då forumet inte är fullt med reserapporter från Karibean, tänkte jag passa på att dela med mig av vår resa till Puerto Rico. Då vi tidigare gjort Asien-resor över jul flera gånger tänke vi att årets resemål skulle bli någonstans i Karibean. Lättare sagt än gjort att hitta bra Star Alliance Bonusresor till Karibean upptäckte vi ganska snabbt. Efter en del letande, bokades till slut resan i februari 2021 när biljetterna släpptes, med originalrutten Paris-Toronto-San Juan-Toronto-Paris med 18 timmar att upptäcka Toronto på vägen till San Juan. Med hopp om att Corona skulle lugna ned sig till julen 2022... Efter ungefär en miljon ändringar av vår bokning slutade det med följande rutt på ditresan och med de senaste inresereglerna, självkarantän efter inträde i Kanada, valde vi Transit på Toronto flygplats istället för 18 timmar i självkarantän:

Paris - Wien, Austrian Airlines A320 Business
Wien - Toronto, Air Canada 787-8 Business
Toronto - San Juan, Air Canada A321-200 Business

Köpt biljett: Ceiba - Vieques, Vieques AirLink, Britten-Norman BN-2 Islander (BN2P)

Då vår första flight avgick från Paris redan 07:00 lördag den 18 December, unnade vi oss en hotellnatt vid flygplatsen. Valet föll på ett hotell vi redan tidigare testat: CitzenM CDG (Paris Charles De Gaulle Airport Hotel | citizenM) . Inga konstigheter, ett väldigt standardiserat hotell men som vi gillar då de är modernt och relativit nytt.

Paris - Wien, Austrian Airlines, A320-200, Business

Väckerklockan ställdes på 04:30 även då vi visste att det endast var en kort promenad bort till tåget som tar en till Terminal 2B-D. Vi hade en känsla av att det kunde vara mycket folk i rörelse. Helt korrekt, ekonomikön till Austrians incheckning var enorm. Dagar som dessa är Business Check-in verkligen uppskattat. Fram med alla utskrivna papper (CDC formulär, Vaccinbevis samt Antigentest), allt okej tills checkin-personalen drar våra pass, Computer say “No Booking”.

Vi blir därefter slussade bort till en manager som ringer runt i cirka 40 minuter för att hitta vår boking... Paniken började nu infinna sig...

Efter 50 minuters försök att ringa, frågar managern om jag möjligtvis även vet vårt Ticket-nummer, upp med biljetten och helt plötsligt vid sökning på Ticket-nummer så hittades bokningen direkt.

Efter detta specktakel kunde bagaget skickas hela vägen till vår destination (San Juan) och vi tog oss enkelt igenom säkerhetskontrollen för en kopp kaffe i loungen. (Sheltair Lounge). Prio boardingen sköttes exemplariskt efter zoner och kontroll av de specifika maskkravet som gällde för Österrike (FFP2).

Trevlig flyging med tre rader Business som endast fylldes upp av tre passagerare. Varm frukost serverades och starkare drycker fanns att förtära. En standardflygning som mestadels bestod av att försöka sova ikapp någon timme som förlorats under natten.

Wien - Toronto, Air Canada, 787-8, Business

Efter landning i VIE, behövdes passen skannas för att ta oss till International Transit. Väl framme vid rätt gate meddelades det i högtalarna att alla passagerar som skulle till Toronto med Air Canada skulle infinna sig vid en Servicedisk för uppvisade av documentation.(ESTA, eTA, Vaccinbevis samt Antigentest). Efter några minuter var detta avklarat och endast 10-15 minuter återstod till Boarding så vi begav oss till Gaten. Första gången med Air Canada för mig och hade inte jättehöga förväntningar men efter att inte flugit Long Haul business på nästan exakt två år, så var jag väldigt förväntasfull. Alla platser i kabinen fylldes upp och FFP2 masken fick nu bytas mot en vanlig kirurg-mask. Ingen pre-departure drink serverade men menyer samt amenity kit. Överlag en bra flygning, tycker om hårdvaran men servicen får de jobba lite på, inte speciellt charmig personal...

Väl på plats i Toronto, så istället för det vi hade sett fram emot som ett delmål på resan, 18 timmar i Toronto (Hockey Hall of Fame och kanske även hunnit med en NHL-match) blev istället 18 timmar i international transit. Har själv aldrig varit i Kanada men fördommen var att de skulle vara ett ganska strikt land med koll-på-läget... Ack så fel jag hade, riktig sydeuropisk inställning på all personal vi möte. Först fick vi vänta i cirka 1 timme vid Air Candas services desk för att de skulle hitta någon som kunde ta oss till International Transit då vi skulle vidare till USA så fick vi inte stanna i den terminalen då den stängdes över natten. (Fick självklart vissa alla papper igen, även utdrag från CDC gällande vårt Antigen-test, som vid ankomst i USA skulle vara närmare 48 timmar gammalt men då vi aldrig lämnat transit fanns inget annat val). 18 timmar transit är inte mycket att berätta om, första 3 timmarna spenderades i Plaza Lounge och resterande i Air Canada lounge tills denna stängde vid 23.

Toronto - San Juan, Air Canada, A321-200, Business

Så till slutsträckan på Bonus delen av resan, med avgång 08:20 fick vi några timmars sömn på ett gäng bänkar i en av avångshallarna. Immigration till USA skulle öppna 04:00, 04:30, 05:00 eller 06:00, fick fyra olika svar från olika “Security Officers”, inte för att vi hade så mycket annat för oss... Så 04:00 ställde vi oss i kön för Immigration, omkring 05:30 bestämde de sig för att öppna. Smidig Pre-Clearence och omkring 05:45 var vi igenom och hade fått stämplen i passet. Vid 06:00 öppnade Air Canadas “USA” Lounge och en kaffe och avocado macka fick bli dagens första frukost vilket vi trodde skulle bli en lugn flygdag...

Redan under vår natt i terminalen träffade vi på personal som berättade att i stort sätt alla plan från Toronto blir försenade just nu “ah, på grund av snön och De-iceing” påpekar jag snabbt. Svaret blir i stället att de inte lyckats återanställa tillräckligt med Ground-staff efter corona, så vissa plan blev stående i flera timmar utan pushback. Då undrar ni varför skulle detta kunna bli ett problem någon timme försening ska väl inte vara några problem? Jo jag hade nämligen chansat och bokat en revenue biljett till slutdestinationen Vieques, 3,5 timme efter original ankomsttid. Inte bara var detta en halvtight connection på en vanlig flygplats (speciellet i USA under jultid) utan jag hade upptäckt att flyget endast kostade 40 dollar per person om vi lyckades ta oss till Ceiba en flygplats cirka 1 timme bilväg från San Juan.

Efter väldigt smidig Priority boarding var vi först på vårt flyg över till San Juan, detta i Air Canadas A321-200, utrustad med “riktiga” business sätten. Väldigt gamla sådana så egentligen inte mycket bättre än ekonomi. När vi fortfarande stod på marken 40 minuter efter utsatt avgångstid började stresspåslaget och sömnbrist ta ut sin rätt, tankarna flög nu åt all håll. Efter cirka 1 timme vid gaten, fick vi äntligen rulla bort till de-icing och 1,5 timme sena var vi äntligen i luften. Nu gick huvudräkningen för fullt! Var det ens möjligt att hinna med min snål-bokning eller var det bara skriva upp 80 dollar direkt på “shit happen” kontot?

Flygningen påbörjades med en helt okej frukost (tyvärr ingen bild), efter frukost var det sömn på schemat men då flygningen var otroligt skumpigt var detta i stort sätt omöjligt. Så efter en cirka 5 timmars flygning landade vi på San Juan Airport. Först ut från planet och ned till bagagebandet och diverse Covid-kontroller. Trodde vi...

Vi kommer ned till en tom, bagage-hall med endast tre stycken trevliga Covid-kontrollanter som hjälper oss få en QR-kod (då detta inte gick att göra online då vårt Antigen-test utfördes mer än ett dygn innan avresa, dock godkänt då vi inte hade lämnat transit). Efter detta genomfört börjar vi fundera på vart vårt bagage kommer, svaret blir “Men vänta ni har ju landat på domestic, ert bagage är borta på Internationalla terminalen” Så efter cirka 20 minuters letande efter en Air Canada representant som kan hjälpa oss tillbaka genom säkerhetsområdet till bagagebandet så kommer väskan ut som nummer tre på bandet. Nu är det bråttom. Cirka 1 timme till revenue flygningen ska lyfta och körningen mellan flygplatserna är enligt Google maps 1 timme.

Efter lite letande hittar vi den förbeställda taxin, vi förklarar vårt problem, taxi chafförens ryker på axlarna och svarar “We will make it, but it will be tight!”. Resan drar iväg, under tiden försöker jag få tag på någon representant för flygbolaget Vieques AirLink, detta utan framgång...

Efter x-antal rödljus-körningar och konstant snitthastighet på 120 Km/h, anländer vi 5 minuter innan utsatt flygtid. Ankomsthallen är öde, har vi missat planet? Svaret, nej. In-checkningspersonalen arbetar även som bagagehanterare och är ute på plattan och packar bagage. Efter incheckning av bagage (50 dollar “övervikt” då endast 25lbs ingår i biljetten) meddelar dem att vi kan ta nästa plan slipper vi stressa, det planet avgår om 10 minuter. Vi godtar ändringen och sätter oss och kan äntligen andas ut.

Ceiba - Vieques, Vieques AirLink, Britten-Norman BN-2 Islander
Flygningen utfördes med 6 passagerare samt Pilot. Efter snabb säkerhetsgenomgång “This is where you open the window if we crash”. Började vår flight N865VL (Britten-Norman BN-2B-27) att taxa ut på startbanan efter cirka 50-meter drar piloten på ordentligt och meddelar att han gärna är hemma till middag så han kommer försöka flyga in lite tiden... Flygningen som tidigare skulle tagit 10 minuter tar därför istället 7 minuter.

Väl på plats är det bara plocka väskan och gå raka vägen ut till väntande AirBnb värd som väntar utanför. Ni anar inte hur gott den första ölen smakade efter ankomst...

Sammanfattning:
  • Air Canada behöver verkligen arbeta på ordning och service.
  • Inte fördelaktigt med lång transit på Torontos flygplats.
  • Fördelaktigt med utskrivna dokument under pandemi.
Hoppas nästkommande delar av rapporten kan vara mer till hjälp för nästkommande resanade då den första delen var väldigt påverkad av corona.

Återkommer med resmålet samt hemresan inom kort, hoppas då även få med lite bilder.
 

Stefan G

Medlem
Två års längtan efter långresor blev helt enklet för stort. :) Kan meddela att detta har diskuterats hemma efter resan, slutsatsen är att resor framöver skall ske med så få mellanlandingar och så kort transit som möjligt.

Hej Osten,
Har en liknande resa planerad i april med mellanlandning i Toronto och slutdestiantion San Juan Costa Rica men har tänkt att lämna transit hallen för övernattning på hotell med familjen inför morgonflyget (med extra covid testning). Var det något ni övervägde? Fick du någon uppfattning om det var ett alternativ eller något som inte var tillåtet?
 

Osten

Medlem
Hej Osten,
Har en liknande resa planerad i april med mellanlandning i Toronto och slutdestiantion San Juan Costa Rica men har tänkt att lämna transit hallen för övernattning på hotell med familjen inför morgonflyget (med extra covid testning). Var det något ni övervägde? Fick du någon uppfattning om det var ett alternativ eller något som inte var tillåtet?
Kul! Det går snabbt gällande Corona-restrikonerna. Under perioden vi passerade Toronto, gällde PCR-test innan ankomst samt PCR-test vi ankomst och sedan självkarantän tills svar. Vilket inte riktigt var aktuellt för oss innan avresa då antigen-test gällde för USA och var betydligt skönare att vänta 10 minuter på svar än 12+ timmar för PCR. Med det sagt, så här i efterhand så hade det varit smartare att ta ett PCR-test och sedan ta självkarantän, då vi förstod att denna inte var så strikt som vi hade väntat.
Men om restriktonerna tillåter vid tidpunkten av er resa så skulle jag abolut lämna transit hallen :)
 

Senator

Moderator
Kul berättelse. Min uppfattning är att US Border-sidan inte är öppen på natten, enbart den internationella sidan. Eftersom ni själva väljer att inte kliva in i Kanada på grund av rådande Covid-19 regler skulle jag säga att Air Canada gick "up and beyond" för att hjälpa er. Det att ni fick hjälp att slussas tillbaka till det internationella område för att vara "rena" tillhör hellre inte vanligheterna. Den delen (trots tiden) tycker jag är kudos till Air Canada att lösa.

Men att inte få ett svar när Pre-clearance öppnar är anmärkningsvärt dåligt. Tyvärr ser vi också på Arlanda konsekvenserna av de nerskärningar som var nödvändiga när efterfrågan dök. Det finns inte personal nog att hantera den trafik som finns nu som efterfrågan ökar: från incheckning, till säkerhetskontrollen till cockpit/kabinen. Låter som Air Canada och Toronto flygplats har samma problem.
 

Stefan G

Medlem
Kul! Det går snabbt gällande Corona-restrikonerna. Under perioden vi passerade Toronto, gällde PCR-test innan ankomst samt PCR-test vi ankomst och sedan självkarantän tills svar. Vilket inte riktigt var aktuellt för oss innan avresa då antigen-test gällde för USA och var betydligt skönare att vänta 10 minuter på svar än 12+ timmar för PCR. Med det sagt, så här i efterhand så hade det varit smartare att ta ett PCR-test och sedan ta självkarantän, då vi förstod att denna inte var så strikt som vi hade väntat.
Men om restriktonerna tillåter vid tidpunkten av er resa så skulle jag abolut lämna transit hallen :)

Tack för bra input och att du delar med dig av era erfarenheter. Att det inte är superstrikt känns lovande.
 

Osten

Medlem
Kul berättelse. Min uppfattning är att US Border-sidan inte är öppen på natten, enbart den internationella sidan. Eftersom ni själva väljer att inte kliva in i Kanada på grund av rådande Covid-19 regler skulle jag säga att Air Canada gick "up and beyond" för att hjälpa er. Det att ni fick hjälp att slussas tillbaka till det internationella område för att vara "rena" tillhör hellre inte vanligheterna. Den delen (trots tiden) tycker jag är kudos till Air Canada att lösa.
Stämmer absolut att US Border-sidan är stängd under natten. Vår frustration låg nog mer i våra förväntningar. På Kanadas "covid" hemsida, påpekades det väldigt tydligt att endast Torontos flygplats var möjlig för transit under natten inget specifik om det gällde Internationl/US-Border/Domestic transit. Vi visste därför inte innan ankomst att US-Border-sidan var stängd under natten. Problematiken för oss låg mer i bemötandet, samt den långa väntan, för att få "hjälp" till International Transit. För i slutändan gick vi bara till de vanliga International Transit maskinerna och skannade passet, sedan var vi igenom, inget speciellt egentligen som behövdes från Air Canadas service personal. Vet inte om det var undantag just för Corona men var inga problem att få grönt ljus i maskinen för International Transit.
 
Toppen