Senaste nytt

"Prova på SJ Lounge under hela juli"

twiggs

Medlem
Det är väl bra att dom erbjuder någonstans att vara när tågen är försenade...... :D

Varför är detta ett ständigt ämne som dyker upp?

Jag måste faktiskt fråga dig, och många andra som kommer med liknande kommentarer kring SJ, hur ofta ni faktiskt reser med tågbolaget i fråga respektive läser artiklar i tidningar om förseningar och dömer pga det?

År 2013 i september så ändrades definitionen över ett försenat tåg. Gränsen går vid 5 minuter efter ordinarie graflagda tid (obs, inte kundtidtabellen!). Tidigare var det en hel kvart som gällde.

För att ta ett exempel så var fjärrtågen i maj 2013 74% i tid. Trots betydligt hårdare kriterier så är samma siffra 2014 80%. För regionaltåg var respektive siffror 2013 87% och 2014 89%, maj månad. Sedan ska man komma ihåg att SJ inte kan klandras för alla förseningar som uppstår på svenska spår, vilket också visar sig i statistiken som också avslöjar vem som gjort fel. SJ hade av 20% försenade tåg orsakat 34%. 100x0,2x0,34 = 6,8 % av försenade fjärrtåg är alltså SJ AB's fel. Nästan 50% av alla förseningar under maj 2014 för fjärrtåg orsakades av väder och olyckor vilket tyvärr visar på att järnvägen i vårt land är känsligt för väder vilket kan vara lite svårt för SJ att göra något åt över en tidtabellsperiod.

Tar vi en lite "värre" månad som januari, så var 22% av fjärrtågen försenade år 2013. 21% 2014, där SJ stod för 17% av de försenade tågen och således för 100x0,21x0,17 = 3,57 %. Väder och olyckor stod för 46% och (dålig) infrastruktur för 37%.
 
[Matematik & Statistik nørd]

SJ hade av 20% försenade tåg orsakat 34%. 100x0,2x0,34 = 6,8 % av försenade fjärrtåg är alltså SJ AB's fel. Nästan 50% av alla förseningar under maj 2014 för fjärrtåg orsakades av väder och olyckor vilket tyvärr visar på att järnvägen i vårt land är känsligt för väder vilket kan vara lite svårt för SJ att göra något åt över en tidtabellsperiod.

Tar vi en lite "värre" månad som januari, så var 22% av fjärrtågen försenade år 2013. 21% 2014, där SJ stod för 17% av de försenade tågen och således för 100x0,21x0,17 = 3,57 %. Väder och olyckor stod för 46% och (dålig) infrastruktur för 37%.

Nu vil jeg ikke dreje tråden endnu mere væk end den er i forvejen, men det med at gange procenter sammen på den måde er altså fyfy.

SJ hade av 20% försenade tåg orsakat 34%. 100x0,2x0,34 = 6,8 % av försenade fjärrtåg är alltså SJ AB's fel
Nej, hvis 34% af alle forsenede tog er SJ's skyld, så er 6,8% af alle tog forsenede pga. SJ.

Man kan sige at 34% af forseningerne skyldes SJ og 6,8% af alle tog var forsenede pga. SJ.


22% av fjärrtågen försenade år 2013. 21% 2014, där SJ stod för 17% av de försenade tågen och således för 100x0,21x0,17 = 3,57 %
Igen samme fejl, du blander mængden af forsende tog sammen med mængden af alle tog

Man kan sige at af alle forseninger i JAN2014 skyldtes 17% SJ og 3,6% af alle tog var forsenet pga. SJ.
[/Matematik & Statistik nørd]
 
Jag måste faktiskt fråga dig, och många andra som kommer med liknande kommentarer kring SJ, hur ofta ni faktiskt reser med tågbolaget i fråga respektive läser artiklar i tidningar om förseningar och dömer pga det? ......
.

Egen erfarenhet!
Mina 7 senaste tågresor slutade med att 5 av dom blev försenade, och dom två som var i tid var dom enda där eventuella förseningar inte hade spelat någon roll. Av 110 flygningar förra året kom jag försent 5ggr till min slutdestination. Därav min skepsis....

Men det spelar ingen roll att det mesta kanske inte är SJs fel....Det är det faktum att jag inte kommer fram till mitt mål som är problemet. Att åka tåg i Sverige är ett lotteri där man inte vet om man kommer fram i tid oavsett anledning eller vems skuld det är.

Tåg är beroende av spår och skiter sig spåren skiter sig tågen!
 

twiggs

Medlem
Mina 7 senaste tågresor slutade med att 5 av dom blev försenade, och dom två som var i tid var dom enda där eventuella förseningar inte hade spelat någon roll. Av 110 flygningar förra året kom jag försent 5ggr till min slutdestination. Därav min skepsis....

Sen var det ju det där hur man ställer upp saker…
Jag kan välja att skriva:
"Av mina 12 senaste resor med tåg så var 11 i tid till min slutdestination" eller "Av mina 15 senaste resor med tåg så var 11 i tid till min slutdestination". Dvs man väljer att anpassa underlaget så att det passar ens syften. Nu säger jag inte att du gjort så men ändå. När man gör ett så snävt urval av tågresor men ett väldigt brett urval av flygresor så kan jag tycka att ange en orsak till detta är viktigt så att vi som ska tolka dina siffror vet varför du gjort så.

Jag åker relativt ofta med tåg (har ett årskort hos SJ) och tycker att det är relativt god tidhållning, åtminstone ur min synvinkel på de sträckor där jag åker. Å andra sidan så planerar jag med marginal, så att mina resor klarar av förseningar på ungefär 15 minuter.
 
Sen var det ju det där hur man ställer upp saker…
Jag kan välja att skriva:
"Av mina 12 senaste resor med tåg så var 11 i tid till min slutdestination" eller "Av mina 15 senaste resor med tåg så var 11 i tid till min slutdestination". Dvs man väljer att anpassa underlaget så att det passar ens syften. Nu säger jag inte att du gjort så men ändå. När man gör ett så snävt urval av tågresor men ett väldigt brett urval av flygresor så kan jag tycka att ange en orsak till detta är viktigt så att vi som ska tolka dina siffror vet varför du gjort så.

Jag åker relativt ofta med tåg (har ett årskort hos SJ) och tycker att det är relativt god tidhållning, åtminstone ur min synvinkel på de sträckor där jag åker. Å andra sidan så planerar jag med marginal, så att mina resor klarar av förseningar på ungefär 15 minuter.

Förstår vad du menar och jag håller med, man kan vända statistik och urval precis hur man vill. Men för mig har jag bara åkt tåg 7ggr de senaste 2åren så detta är mitt totala antal. Jag gav upp efter senaste gången då jag hade en marginal på 4timmar att hämta min dotter på fritids men lyckades ändå inte komma i tid. Jag kunde inte ens ta mig av tåget för att ta en taxi!
Hade jag tagit flyget den dagen så hade jag haft 2 andra flyg att välja på för att komma fram om ursprungsplanet hade ställts in. Egentligen fanns det fler men då på annan allians.

Innan Banverket och SJ har löst alla sina underhålls problem går tåget fetbort, min tid, mina barn, mitt liv är viktigare än att åka tåg.
 

rvarttinen

Medlem
Har pendlat med SJ för något års sedan och det har fungerat bra. De håller tider, etc. Dvs, det fungerar bra när det fungerar, dock när det upphör att fungera då faller det ihop som ett korthus - ingen info, eller i alla fall relevant sådan, inget vet något, särskilt inte konduktörerna. Det går inte få reda på när det kommer ett tåg, om det kommer ett tåg eller någon annan transport. M.a.o inte särskilt bra. Om det är helt och hållet SJ eller en kombination med andra organisationer låter jag vara osagt i och med att jag inte kan fastställa dessa fakta för egen del. Detta är bara mina egna observationer.

Då har det visat sig vara bra med loungen. Om du är på Stockholms central, vill säga. Står du på Södertälje Syd och väntar, ja, då är det en helt annan sak ... särskilt om kiosken har stängt (!).

Vän av ordning säger då: det finns ju pendeltågen då. Men om det står still av någon anledning, ja, då står det ofta ordentligt still, inklusive pendeltågen ...

Annars gillar jag att åka tåg, särskilt x2000 i förstaklass, egentligen, i mitt tycke, de enda riktiga tågen i Sverige. De s.k. dubbeldeckarna (kallas 'brödrostar' enligt SJ:s personal!?) är ok, men vad är egentligen skillnaden mellan 1:a och 2:a klass på dessa?
 

twiggs

Medlem
De s.k. dubbeldeckarna (kallas 'brödrostar' enligt SJ:s personal!?) är ok, men vad är egentligen skillnaden mellan 1:a och 2:a klass på dessa?

Ingen! Tillgång till lounge (vilken man ändå får som Prio Svart) och tidigare kaffe (vilket man också fick som Prio Svart) men numer dock frukost på vissa linjer. Dock är det en avskild avdelning för 1 klass och oftare mindre människor där vilket betyder mer plats.

Jämför SAS Go/SAS Plus när man flyger en superkort flygning där ingen servering ombord sker (du kan alltså få alla förmåner, utan den avskilda delen av transportmedlet med statuskort).
 

nilsson

Medlem
Jag som nu har ett ärligt intjänat svart kort hade hoppats på att få sitta där ifred. Även om utbudet är kass, så är wifi och fåtöljer trevligt medan man väntar. Tågen mot Malmö brukar inte vara så drabbade för förseningar. Från Malmö mot Stockholm å andra sidan...

Dock är det en avskild avdelning för 1 klass och oftare mindre människor där vilket betyder mer plats.

Färre, i alla fall.
 
Toppen