Her er et skjermbilde fra flightradar 24, gårdagens flight Tromsø-Longyear. Som man ser, man bør åpenbart sitte på høyre side
---
@Anfield - som jeg pleier å si, Longyearbyen/Svalbard er ikke et sted hvor du har severdigheter som New York, Los Angeles, Paris... LYR/SB er en lidenskap, en følelse du får, en stemning inni kroppen

Det er noe med det når du sitter der oppe, langt fra alt og alle, lufta er krystallklar, sola skinner (på sommern, vel å merke), og du tenker stadig på bjørn så fort du beveger deg ut av byen. Men selve Longyearbyen i seg selv har ikke noen tilbud som egentlig passer til den typiske "klarer meg sjæl"-turisten. Har man bare noen timer i byen har man bare tid til å gå opp og ned dalen, ta en kikk på et museum kanskje. Skal man virkelig oppleve Longyearbyen mener jeg man må få lånt seg et våpen og gått på noen av fjellene rundt byen, tatt snøscooter opp på breen, kjøre inn i adventdalen og opp til gruve 7, gå tur i Endalen og Todalen - eller komme seg enda lengre, til f.eks Barentsburg eller Pyramiden. Pyramiden er som en utendørs museum fra Sovjet-tiden, ganske spesielt og artig sted å være. Viktig å huske våpen her og, det er best når man slipper å gå som en gruppe sau gjetet av en guide / border collie. En båttur inn i tempelfjorden er flott. Drar man til pyramiden kan man jo håpe båten tar en tur helt inn til nordenskioldbreen, inne i billefjorden. En isbre som kalver rett i havet.
Jeg mener at skal man oppleve svalbard så må man ha litt tid
Ang spising er det et par steder som er "to go to"; huset er det mest vanlige, en spesialisert restaurant med vinkjeller og antakeligvis slikt som businessclass.se-folk liker

Jeg liker burgere så jeg spiste ofte på SvalBAR (utested med biljard, øl og burger), samt har de godkjent burger på SAS-hoellet sin bar. Der har de også en restaurant som er klassisk hotellrestau med spesialiserte menyer. Å spise lunsj på Fruene er et must, verdens beste kylling-sandwich med en god sjokolade-milshake