Senaste nytt

Promenera till/från flygplatsen på Svalbard. En dålig idé?

Jag och min fru har länge pratat om att besöka Svalbard ser grymt fint ut, men det har aldrig blivit av !
Brukar SAS ha rabatt på Priserna dit i bland ?

Räcker det med en eller två nätter ?

Vad finns att göra ? Bra Hotell ? Mat ?

Her er et skjermbilde fra flightradar 24, gårdagens flight Tromsø-Longyear. Som man ser, man bør åpenbart sitte på høyre side :)

18858240341_4eb3662639_o.png

---

@Anfield - som jeg pleier å si, Longyearbyen/Svalbard er ikke et sted hvor du har severdigheter som New York, Los Angeles, Paris... LYR/SB er en lidenskap, en følelse du får, en stemning inni kroppen :) Det er noe med det når du sitter der oppe, langt fra alt og alle, lufta er krystallklar, sola skinner (på sommern, vel å merke), og du tenker stadig på bjørn så fort du beveger deg ut av byen. Men selve Longyearbyen i seg selv har ikke noen tilbud som egentlig passer til den typiske "klarer meg sjæl"-turisten. Har man bare noen timer i byen har man bare tid til å gå opp og ned dalen, ta en kikk på et museum kanskje. Skal man virkelig oppleve Longyearbyen mener jeg man må få lånt seg et våpen og gått på noen av fjellene rundt byen, tatt snøscooter opp på breen, kjøre inn i adventdalen og opp til gruve 7, gå tur i Endalen og Todalen - eller komme seg enda lengre, til f.eks Barentsburg eller Pyramiden. Pyramiden er som en utendørs museum fra Sovjet-tiden, ganske spesielt og artig sted å være. Viktig å huske våpen her og, det er best når man slipper å gå som en gruppe sau gjetet av en guide / border collie. En båttur inn i tempelfjorden er flott. Drar man til pyramiden kan man jo håpe båten tar en tur helt inn til nordenskioldbreen, inne i billefjorden. En isbre som kalver rett i havet.

Jeg mener at skal man oppleve svalbard så må man ha litt tid :)

Ang spising er det et par steder som er "to go to"; huset er det mest vanlige, en spesialisert restaurant med vinkjeller og antakeligvis slikt som businessclass.se-folk liker :) Jeg liker burgere så jeg spiste ofte på SvalBAR (utested med biljard, øl og burger), samt har de godkjent burger på SAS-hoellet sin bar. Der har de også en restaurant som er klassisk hotellrestau med spesialiserte menyer. Å spise lunsj på Fruene er et must, verdens beste kylling-sandwich med en god sjokolade-milshake :)

Last edited by a moderator:
Jag och min fru har länge pratat om att besöka Svalbard ser grymt fint ut, men det har aldrig blivit av !
Brukar SAS ha rabatt på Priserna dit i bland ?

Räcker det med en eller två nätter ?

Vad finns att göra ? Bra Hotell ? Mat ?

Det är ofta rabatt på all inrikes under delar av sommaren, Svalbard räknas som inrikes Norge. Minst två nätter behövs gärna tre, beror ju lite på ankomst och avgångstider.
Det finns många utflykter att göra, här hittar du de flesta.

Velkommen til Svalbard

Det finns flera hotell, Radison, Rica/Scandic och andra. Bra mat och dryck till i stort sett svenka priser.

Var på Svalbard i maj 2007. Helt klart är det ett ställe som man inte bör missa. Priserna på mat och framförallt dryck var i alla fall då lägre än på fastlandet. (skattetekniska skäl). Bodde på Radisson vilket var precis som förväntat, stabilt med andra ord. Minns hotellets 17:e Mai buffet som hade många godsaker att mumsa på. En annan höjdare var att åka hundsläde, riktigt mäktig känsla att vara ute i den totala ödemarken där endast hundarna hördes. Skulle inte ha något emot att åka tillbaka men då kanske under polarnatta med norrsken och allt.

På vägen dit satt jag på den högra sidan, det var inget fel på utsikten. På hemresan blev det vänstersidan. (bilderna är gamla så ni får ha överseende med deras kvalitet)

CIMG2706.JPG CIMG2709.JPG CIMG2738.JPG P5160209.JPG CIMG2805.JPG CIMG2768.JPG CIMG2862.JPG CIMG2868.JPG

@Jonas C jag blev nyfiken på hur det kommer sig att du ska till Longyearbyen under så pass kort tid? Och vad det gäller isbjörnar så är dem mer aggressiva på sommaren än på vintern i och med tillgången på föda är mindre. Sen med tanke på den korta tiden så skulle jag välja taxi eller bussen framför en promenad, framförallt ensam och obeväpnad.
Intressant, jag trodde att isbjörnarna upphörde sin existens helt under sommarmånaderna. Skämt åsido så åker jag mest bara dit för att kunna ticka av Svalbard från listan. Hade gärna velat stanna längre, men hotellpriserna under sommaren ligger något i överkant för min budget. Bokade resan med EuroBonus kampanjen för 5000 poäng t/r.

Intressant, jag trodde att isbjörnarna upphörde sin existens helt under sommarmånaderna. Skämt åsido så åker jag mest bara dit för att kunna ticka av Svalbard från listan. Hade gärna velat stanna längre, men hotellpriserna under sommaren ligger något i överkant för min budget. Bokade resan med EuroBonus kampanjen för 5000 poäng t/r.

Nej hotellpriserna där uppe över sommarmånaderna är ju tyvärr ganska saftiga. Och det samma gäller ju flygbiljetterna som lika gärna skulle kunna ta en till NYC över en weekend. Så jag har gjort som dig och planerat in en bonusresa, synd bara att jag missade kampanjen. För då hade jag haft nog med poäng över för att kunna bjuda på två nätter skavfötters :p Men jag förstår att du vill pricka av denna pärla, du kommer få mersmak!

Toppen