Senaste nytt

Problem med ny företagspolicy

Och det är helt okej, så länge företaget ansvarar för att även betala räkningen.

Jag resonerar som så att jag inte har något emot att ligga ute med pengar. Men när jag gör det, så är det jag som bestämmer hur det sker.

Håller helt med dig. Mina företagskort (Eurocard) jag haft de senaste 5 åren har aldrig använts öht.
 

Funcadelic

Medlem
Gillar man inte det, så är det ju faktiskt bara att byta arbetsgivare. Alternativt säga att du inte vill resa i tjänsten och få en annan tjänst.

Så är det absolut. Dock är det inte en så stor sak, tycker bara det är störande.

Jag får väl köra vidare på mitt EB MC tills de säger åt mig, men nu blev det plötsligt mindre lockande att skaffa EB Amex för 1000 kr/år om jag sedan inte kan använda det.

Gällande er som vill bestämma själva om ni måste ligga ute: jag håller helt med. Dock är jag nyexad och nyanställd och har väl inte direkt en stark bargaining power (än!).
 

FF#1

Medlem
Det finns en del företag som har infört nya kreditkort, tex från Citibank där man själv får betala men företaget har full koll på alla ens inköp och använder de för att kolla att policys följs upp mm. Kortet måste användas i tjänsten och får inte användas privat.

Det är givetvis ok att betala med cash om det inte tar kort.

Har dock inte hört att nått av de jag känner till verkligen har följt upp sånt ännu. I systemet finns även stöd att bena ut tex CO2 utsläpp per anställd från resande mm.

Flera jag känner har kort som "råkat" ha blivit trasiga och använder sina privata kort i väntan på ett som alldrig blir beställt… det har gått bra.
 

AABack2ARN

Medlem
Eftersom dessa kort ger minst 30 dagars kredit (ofta mer) är tanken att man skall hinna bli ersatt av sin arbetsgivare innan fakturan faller till betalning. I det avseendet ligger du INTE ute med pengar - även om du har ett betalningsansvar för kortet. (Man kan nog vrida på det där i det oändliga...)

Många storföretag (gärna sådana med amerikanska eller engelska ägare) skriver denna typ av policies för att INTE kunna hamna i en situation där arbetstagaren helt plötsligt stämmer arbetsgivaren för att han eller hon legat ute med pengar trots att detta skett helt frivilligt.

På vårt amerikanska kontor måste därför ALL övertid för icke chefer skrivas upp oavsett om den är helt frivillig eller inte, på grund av rädslan för att arbetstagaren helt plötsligt en dag surnar och vill ha betalt för obetald övertid. (Det har hänt!) Resultatet blir ju givetvis det omvända eftersom detta demotiverar personalen att göra ett bra jobb...

Storföretagen tar tyvärr ofta de problemen som finns i USA och Storbritannien och inför dem i hela den globala organisationen med dessa policies som resultat :(
 

NotRyan

Medlem
Bara en liten OT-undran: Är det inte lite väl småaktigt att förbjuda privata inköp på ett kort med privat betalningsansvar?

Visst om man får alla transaktioner till företagets reseräkningssystem för att den anställde ska kunna allokera kostnaderna enklare så blir det ju lite slasktransaktioner. Då kan man ju uppmana dom anställda att ta bort dom regelbundet istället...

Mvh
/NotRyan
 

AABack2ARN

Medlem
För flera år sedan var det förmånsbeskattning på kortavgiften om man lät anställda göra privata inköp med kortet (trots privat betalningsansvar). Det är dock borttaget nu och de flesta (svenska) företag tillåter nu privata inköp.
 

Paby

Medlem
Min arbetsgivare försökte tvinga oss till att använda företagskort för alla utlägg för ett par år sedan och då tåg vi kontakt med en jurist som snabbt gjorde klart för företaget att dom inte hade laglig rätt att tvinga oss att använda företagskort med personligt betalningsansvar. Hade företaget haft betalningsansvaret för korten så hade dom kunnat tvinga oss att använda dom för utlägg men inte när korten skulle ha personligt betalningsansvar. Än idag använder vi som vill i Sverige våra privata kort, trots den globala policyn i koncernen som säger annat.
 
Last edited:
Toppen