Senaste nytt

Problem att jobba under sommaren

precis.. Mini-Senator, min sambo och jag skall köra bil till mitt barndomshem på den norska västkusten mellan Stavanger och Bergen nästa helg. Det gjorde jag senast 2004 eller 2005, och då minns jag det var 997km och tog exakt 12t med en pinkpaus och en tankning + 2 korvar + en Cola Light på vägen. Jag minns det var typ 450km på svenska sidan som tog 4.30t och resten (547km) på norska sidan och tog 7.30t.

Jag kollade nu på Google Maps den exakta resa dörr-till-dörr:
Hemma i Vasastan till barndomshemmet i Norge: 980km och 12.57t
Vasastan till Eurotax vid gränsen är 432km och skall ta 4.47t

Back on topic: jag hade samma bekymmer 2001 när jag pendlade Stuttgart - Stockholm. Jag flög alltid Lufthansa upp på torsdag eller fredag (perfekt avgångstid 16.45) och SAS via CPH ner på måndagar och var på kontoret till ca 10.30. Men under sommaren blev det retur med Lufthansa på söndagskvällar i stället. Jag förstår läget är svårt, men tyvärr anpassas väl rutterna efter både tillgång/efterfråga.
Förhoppningsvis slipper du kolonkörning å snökedjor över fjället :D

Halleluja!

Idioterna är 2+ timmar försenade idag till Umeå.
Hörde något om ”Slots” av personalen i gaten.

Bullshit delux under dessa sommartabeller.

Ingen markpersonal i övrigt på terminal 4.

Har SAS outsourceat allt till Samhall?
Om inte, så borde dom det.

Det började med att SK158 från Göteborg var sena med 25 minuter och landade 14:55. Det gjorde inte saken bättre att den flight som skulle flygas efteråt (SK867 till Oslo) hade SAMMA planerade avgångstid (14:30) som den planerade ankomsttiden till Stockholm. Tidsmaskinen gick uppenbarligen inte bra idag heller... :(

Oslo-flighterna förvärrade förseningen och de planerade 30 minuterna på backen på Arlanda innan Umeå-planet blev till minst 45 minuter. Efter en tor till Umeå skall maskinen upp till Lule för att sova ruset av sig. Om inte det blir ett planbyte kommer det vara en hel del försenade resenärer som stapplar av planet någon gång efter midnatt på Kallax - tur att det är ljust ;)

Rimligtvis borde det vara sent uppkomna ändringar som gjordes att Oslo-turen trycktes in i schemat. Men det är helt klart ett ansträngt schema.

Du får väl ta och skaffa dig pilotcert, borde väl räcka med PPL + Night + IR (Instrument rating), ev ME (Multi Engine) om du vill flyga tvåmotorigt men det är ju över land hela vägen så det är nog onödigt.

Sen får du skaffa dig en lämplig maskin, ett par hundra meter gräs någonstans (går att räkna ut i förväg hur mycket som behövs) och så är det bara att flyga själv. Blir ju tyvärr enbart alkoholfri fika när man själv flyger men å andra sidan får man bra koll på cateringen!

Sen är det kanske inte en särskilt billig lösning, men då klarar du dig på det nästan hela året antagligen, är först när det blir dimma eller isbildning som det börjar bli lite jobbigt kanske.

Det knepigaste blir väl att få igång ett samarbete med ett bonusprogram! Det är väl därför de flesta häckar på dessa sidor - eller?

Kan väl gå lite offtopic och nämna att även SJ (Trafikverket till viss del) är på min shitlist, försöker bo i Karlstad och jobba i Sthlm. Nu under sommaren och renoveringen av getingmidjan så har jag ett hvete att få ihop mina dagar. Jäkla massa extra timmar om jag skall åka tåg.
Så denna veckan har jag jobbat hemifrån, får försöka leta mig upp till kontoret till veckan..

Kan väl gå lite offtopic och nämna att även SJ (Trafikverket till viss del) är på min shitlist, försöker bo i Karlstad och jobba i Sthlm. Nu under sommaren och renoveringen av getingmidjan så har jag ett hvete att få ihop mina dagar. Jäkla massa extra timmar om jag skall åka tåg.
Så denna veckan har jag jobbat hemifrån, får försöka leta mig upp till kontoret till veckan..
Det är dock enbart trafikverkets förehavanden som orsakar detta. SJ kan knappast trolla fram nya spår.

Det är dock enbart trafikverkets förehavanden som orsakar detta. SJ kan knappast trolla fram nya spår.
De kör färre tåg under sommaren som passar affäresresenären. Så gör de varje sommar under 4-6 veckor.
Men du har helt rätt att getingmidjan är trafikverket, jag kunde varit lite tydligare att jag även avsåg inställda avgångar.

Toppen