Senaste nytt

Problem att jobba under sommaren

Du får väl ta och skaffa dig pilotcert, borde väl räcka med PPL + Night + IR (Instrument rating), ev ME (Multi Engine) om du vill flyga tvåmotorigt men det är ju över land hela vägen så det är nog onödigt.

Sen får du skaffa dig en lämplig maskin, ett par hundra meter gräs någonstans (går att räkna ut i förväg hur mycket som behövs) och så är det bara att flyga själv. Blir ju tyvärr enbart alkoholfri fika när man själv flyger men å andra sidan får man bra koll på cateringen!

Sen är det kanske inte en särskilt billig lösning, men då klarar du dig på det nästan hela året antagligen, är först när det blir dimma eller isbildning som det börjar bli lite jobbigt kanske.

Du får väl ta och skaffa dig pilotcert, borde väl räcka med PPL + Night + IR (Instrument rating), ev ME (Multi Engine) om du vill flyga tvåmotorigt men det är ju över land hela vägen så det är nog onödigt.

Sen får du skaffa dig en lämplig maskin, ett par hundra meter gräs någonstans (går att räkna ut i förväg hur mycket som behövs) och så är det bara att flyga själv. Blir ju tyvärr enbart alkoholfri fika när man själv flyger men å andra sidan får man bra koll på cateringen!

Sen är det kanske inte en särskilt billig lösning, men då klarar du dig på det nästan hela året antagligen, är först när det blir dimma eller isbildning som det börjar bli lite jobbigt kanske.

Jag behöver ju bara klara av sommarflyget, så isbildningen fixar jag lugnt.
Har skickat in biljettförslag vilket innebär resa måndag, jobb på tisdag, onsdag och några få timmar på torsdag.
Blir väl så fram till september.

Jag behöver ju bara klara av sommarflyget, så isbildningen fixar jag lugnt.
Har skickat in biljettförslag vilket innebär resa måndag, jobb på tisdag, onsdag och några få timmar på torsdag.
Blir väl så fram till september.
Jamen då så! Ska du dessutom bara flyga i dagsljus och i bra väder så klarar du dig på ett rent PPL och det kan man ta på 45 timmar (även om det nog ofta tar några timmar till). Då kan du ju fixa det tills nästa sommar ;)

Menar du att sommaren är över om 45 timmar

Njae jag skrev nog lite hastigt! Vad jag menade var att för att ta PPL måste man ha 45 flygtimmar, så det går att lösa hyfsat fort om man lägger tid på det regelbundet. Inte för att mitt förslag är särskilt seriöst ändå, men man vet ju aldrig!

Intressant att resa till norska västlandet.
Jag och kollega skall eventuellt dit på en 3-4 besök. Enklast och snabbast verkar vara att alltid flyga T&R Oslo till de olika destinationerna.

Fågelvägen ser allt frid och fröjd ut. Men i verkligheten blir det snabbt en väldigt massa timmar i bil :)

Annars kan du kolla om NATO har några kärror stationerade i Stavanger som kan mellanlanda i Umeå på sina resor till och från "annat luftrum", där borde du kunna hänga på. :)

Intressant att resa till norska västlandet.
Jag och kollega skall eventuellt dit på en 3-4 besök. Enklast och snabbast verkar vara att alltid flyga T&R Oslo till de olika destinationerna.

Fågelvägen ser allt frid och fröjd ut. Men i verkligheten blir det snabbt en väldigt massa timmar i bil :)

precis.. Mini-Senator, min sambo och jag skall köra bil till mitt barndomshem på den norska västkusten mellan Stavanger och Bergen nästa helg. Det gjorde jag senast 2004 eller 2005, och då minns jag det var 997km och tog exakt 12t med en pinkpaus och en tankning + 2 korvar + en Cola Light på vägen. Jag minns det var typ 450km på svenska sidan som tog 4.30t och resten (547km) på norska sidan och tog 7.30t.

Jag kollade nu på Google Maps den exakta resa dörr-till-dörr:
Hemma i Vasastan till barndomshemmet i Norge: 980km och 12.57t
Vasastan till Eurotax vid gränsen är 432km och skall ta 4.47t

Back on topic: jag hade samma bekymmer 2001 när jag pendlade Stuttgart - Stockholm. Jag flög alltid Lufthansa upp på torsdag eller fredag (perfekt avgångstid 16.45) och SAS via CPH ner på måndagar och var på kontoret till ca 10.30. Men under sommaren blev det retur med Lufthansa på söndagskvällar i stället. Jag förstår läget är svårt, men tyvärr anpassas väl rutterna efter både tillgång/efterfråga.

Toppen