Problem att få tid att förnya svenskt pass

trekker skrev:Okej, nu börjar jag bli riktigt orolig. Jag bor i UK, ambassaden i London har slutat med pass och inte haft en tid att boka på 6 månader. Mitt pass går ut i början på Augusti, jag lyckades boka en tid i slutet på Juli i Västerås för ett gäng månader sen. Risken just nu är alltså att jag åker över till Sverige och ansöker om pass i slutet på Juli, men sen då passet går ut nästan omedelbart så ska jag sitta i Sverige till September innan jag får det nya och kan åka hem??? Med det nya kravet om BankId kan jag inte boka tidigare heller. Någon som har en rimlig lösning på detta då jag omöjligt kan sitta i Sverige 6-7 veckor och bara vänta.Klicka för att utvidga...
Pass für alle – Ett snabbt och enkelt sätt att boka passtid. Gratis!

trekker skrev:Okej, nu börjar jag bli riktigt orolig. Jag bor i UK, ambassaden i London har slutat med pass och inte haft en tid att boka på 6 månader. Mitt pass går ut i början på Augusti, jag lyckades boka en tid i slutet på Juli i Västerås för ett gäng månader sen. Risken just nu är alltså att jag åker över till Sverige och ansöker om pass i slutet på Juli, men sen då passet går ut nästan omedelbart så ska jag sitta i Sverige till September innan jag får det nya och kan åka hem??? Med det nya kravet om BankId kan jag inte boka tidigare heller. Någon som har en rimlig lösning på detta då jag omöjligt kan sitta i Sverige 6-7 veckor och bara vänta.Klicka för att utvidga...

Jag bor i Atlanta och förnyar mitt pass under tiden jag är i Sverige i juli. Jag ber att polisen skickar passet till ambassaden i Washington och sedan ber jag dem att skicka det till konsulatet i Atlanta, kostar $30 extra som betalas i kontant på plats. Du kan be att passet skickas till London och sedan till konsulatet i Manchester, det går utmärkt att resa hem med ditt nuvarande pass och makulera det när du hämtar ut det.

miamiflyer skrev:Jag bor i Atlanta och förnyar mitt pass under tiden jag är i Sverige i juli. Jag ber att polisen skickar passet till ambassaden i Washington och sedan ber jag dem att skicka det till konsulatet i Atlanta, kostar $30 extra som betalas i kontant på plats. Du kan be att passet skickas till London och sedan till konsulatet i Manchester, det går utmärkt att resa hem med ditt nuvarande pass och makulera det när du hämtar ut det.Klicka för att utvidga...
Problemet är väl om passet gått ut efter att man rest till UK men före det att passet levererats. Misstänker att det kan vara jobbigt utan giltigt id i UK.

ekf skrev:Problemet är väl om passet gått ut efter att man rest till UK men före det att passet levererats. Misstänker att det kan vara jobbigt utan giltigt id i UK.Klicka för att utvidga...
Bättre i alla fall än att sitta kvar i Sverige och vänta, trekker kan ju ansöka om ID kort med det samma och försöka använda det under tiden han väntar på passet om inte han har annat legg som t.ex. ett UK körkort.

Tack för era tips. För att spexa till det hela var planen att stanna några veckor i Sverige, men inte uppåt 7-8 veckor, men ser ju nu att det kan bli strul också. Men dom andra säger vet jag inte hur bra det är att vara i UK utan pass heller, nationellt id gäller väl inte här längre.

trekker skrev:Tack för era tips. För att spexa till det hela var planen att stanna några veckor i Sverige, men inte uppåt 7-8 veckor, men ser ju nu att det kan bli strul också. Men dom andra säger vet jag inte hur bra det är att vara i UK utan pass heller, nationellt id gäller väl inte här längre.Klicka för att utvidga...

Hittade följande information, jag kan ha fel men jag tror inte att det blir något problem om du har ett svenskt ID kort och bevis att du flyttade till UK innan 31DEC2020.

Visiting the UK as an EU, EEA or Swiss citizen - GOV.UK (www.gov.uk)

You cannot use an EU, EEA or Swiss national ID card to enter the UK unless you:

have settled or pre-settled status under the EU Settlement Scheme, or Jersey, Guernsey or the Isle of Man’s settlement schemes
have an EU Settlement Scheme family permit, or the equivalent from Jersey, Guernsey or the Isle of Man
have a frontier worker permit
are an S2 Healthcare Visitor
are a Swiss national and have a Service Provider from Switzerland visa
In these cases, you can continue to use your national ID card to enter the UK until at least 31 December 2025.

trekker skrev:Tack för era tips. För att spexa till det hela var planen att stanna några veckor i Sverige, men inte uppåt 7-8 veckor, men ser ju nu att det kan bli strul också. Men dom andra säger vet jag inte hur bra det är att vara i UK utan pass heller, nationellt id gäller väl inte här längre.Klicka för att utvidga...

Om du reser hem till UK innan ditt nuvarande pass går ut, och anger att du vill ha ditt nya pass skickat till UK när det är färdigt, bör det inte vara några större bekymmer att du eventuellt har en period i UK utan pass (vilket nog är helt okej så länge du inte tänkt resa någonstans).

miamiflyer skrev:Hittade följande information, jag kan ha fel men jag tror inte att det blir något problem om du har ett svenskt ID kort och bevis att du flyttade till UK innan 31DEC2020.Visiting the UK as an EU, EEA or Swiss citizen - GOV.UK (www.gov.uk)You cannot use an EU, EEA or Swiss national ID card to enter the UK unless you:have settled or pre-settled status under theEU Settlement Scheme, or Jersey, Guernsey or the Isle of Man’s settlement schemeshave anEU Settlement Scheme family permit, or the equivalent from Jersey, Guernsey or the Isle of Manhave afrontier worker permitare anS2 Healthcare Visitorare a Swiss national and have aService Provider from Switzerland visaIn these cases, you can continue to use your national ID card to enter the UK until at least 31 December 2025.Klicka för att utvidga...
Problemet är att svenska medborgare måste medföra pass vid resa ut ur Schengen, oavsett vad som gäller i landet man reser till. Då räcker det inte med nationellt id.

Resor inom EU - gränskontroller | Polismyndigheten

Håkan Hansson skrev:Problemet är att svenska medborgare måste medföra pass vid resa ut ur Schengen, oavsett vad som gäller i landet man reser till. Då räcker det inte med nationellt id.Resor inom EU - gränskontroller | PolismyndighetenKlicka för att utvidga...
En svensk medborgare får resa ut direkt från Sverige till alla EU länder även om de inte är Schengen som bl.a. Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Cypern och Irland med sitt ID-kort. Du har rätt när det gäller post-Brexit UK, men om trekker förnyar passet och åker hem innan passet går ut så borde det inte vara några problem som helst.

Från polisen.se

“ Möjligheten att resa med nationellt id-kort utökades från 1 juli 2015 och gäller för resor mellan alla EU-länder, samt till Norge, Schweiz, Island och Liechtenstein.”

T.ex. en svensk som flyger ARN-BEG får ej resa ut ur Sverige med sitt ID-kort trots att Serbien godkänner det. Däremot är ARN-CPH-BEG OK.

miamiflyer skrev:En svensk medborgare får resa ut direkt från Sverige till alla EU länder även om de inte är Schengen som bl.a. Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Cypern och Irland med sitt ID-kort. Du har rätt när det gäller post-Brexit UK, men omtrekkerförnyar passet och åker hem innan passet går ut så borde det inte vara några problem som helst.Från polisen.se“ Möjligheten att resa med nationellt id-kort utökades från 1 juli 2015 och gäller för resor mellan alla EU-länder, samt till Norge, Schweiz, Island och Liechtenstein.”T.ex. en svensk som flyger ARN-BEG får ej resa ut ur Sverige med sitt ID-kort trots att Serbien godkänner det. Däremot är ARN-CPH-BEG OK.Klicka för att utvidga...
Sant att id-kortet gäller i EU och övriga i Schengen. Intressant att det ändå kan fungera till Storbritannien via Danmark för dem som har uppehållstillstånd.

Det är ju också intressant att svenska passpolisen måste släppa igenom resenärer till non-Schengen-area med nationellt id-kort som ska flyga direkt till Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Cypern och Irland. Frågar de i så fall vart man ska resa? Om inte, så är det ju ett icke-problem även till Storbritannien.

Håkan Hansson skrev:Sant att id-kortet gäller i EU och övriga i Schengen. Intressant att det ändå kan fungera till Storbritannien via Danmark för dem som har uppehållstillstånd.Det är ju också intressant att svenska passpolisen måste släppa igenom resenärer till non-Schengen-area med nationellt id-kort som ska flyga direkt till Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Cypern och Irland. Frågar de i så fall vart man ska resa? Om inte, så är det ju ett icke-problem även till Storbritannien.Klicka för att utvidga...
De kan ju be om boardingkort.

Gränspolisen skriver uttryckligen:

"Personer som reser in ska kunna visa att de har rätt att resa in och vistas i landet, till exempel genom att visa upp pass eller nationellt id-kort. Personer som ska resa till eller från Sverige över inre gräns bör därför ha med pass eller nationellt id-kort. Resor till Storbritannien är inte längre en resa över en inre gräns, efter Brexit gäller nu samma regler som för övriga resor ut ur EU. Bland annat måste svenska medborgare resa ut med giltigt pass, oberoende av Storbritanniens inreseregler." (Polisens fetmarkering)

Gränspolisen | Polismyndigheten

Efter att jag i förrgår fick svar att passet är under tillverkning har jag idag fått sms om att passet finns att hämta hos polisen. Ansökan 30/4. Klar 3/6.

Tack för all hjälp, det blev ganska uppenbart att mitt enda alternativ är att åka över till Sverige och ansöka om passet och sen åka hem igen och få det levererat till ambassaden eller konsulatet.

Nån som vet när det är ok att ställa sig i kö för provisoriskt pass? Medveten om att man kan ansöka om pass tidigast 72 timmar innan avresa men har även hört att man inte får ställa sig i kön mer än 72 timmar innan. Nån som vet vad som gäller?

Gizmo79 skrev:Nån som vet när det är ok att ställa sig i kö för provisoriskt pass? Medveten om att man kan ansöka om pass tidigast 72 timmar innan avresa men har även hört att man inte får ställa sig i kön mer än 72 timmar innan. Nån som vet vad som gäller?Klicka för att utvidga...
Vem skulle kontrollera det tänker du?

Om du nu av någon anledning vill ha intyg på resa innan dess är det ju bara att du köper en billig Ryanair-biljett eller så, men ser inte varför det skulle behövas.

H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Vem skulle kontrollera det tänker du?Om du nu av någon anledning vill ha intyg på resa innan dess är det ju bara att du köper en billig Ryanair-biljett eller så, men ser inte varför det skulle behövas.Klicka för att utvidga...

Alltså hade jag inte läst detta på ett annat ställe så hade tanken aldrig slagit mig. Skulle väl i så fall vara i samband med att man sätter upp sig på kölistan som man skulle behöva bevisa det på samma sätt som man behöver göra när man väl är framme för att göra passet.

Håller med om att det är långsökt och ganska enkelt att komma runt. Kan ju även boka en SAS resa med 24 timmars öppet köp.

Gizmo79 skrev:Kan ju även boka en SAS resa med 24 timmars öppet köp.Klicka för att utvidga...
Det funkar inte.

Det provisoriska passet gäller för den specifika resan

Den resan man kan styrka är det det man får passet till.

jonten skrev:Det funkar inte.Det provisoriska passet gäller för den specifika resanDen resan man kan styrka är det det man får passet till.Klicka för att utvidga...
Ja, när man väl kommer fram för att ansöka ja. För övrigt tror jag knappast att någon kollar något när man ställer sig i kön, som frågan rörde.

Tror jag hade missförstått hela saken. Idag blir det att åka ut och sätta sig i kö på Landvetter. Fick svar i Torsdags att statusen på vårat pass var under tillverkning, vilket väckte hoppet om att vi skulle hinna få det. Dessvärre var statusen fortfarande samma igår förmiddag och har inte hört nått mer idag så nu vågar vi inte chansa längre.

Back