Pprune är en stor trevlig sida med matnyttig information om allt inom aviation, sedan diverse svenska som flygtorget(?) och liknande. Palazzi sammanfattade det väl, vill man komma undan billigt och inte flyga riktiga maskiner som klarar sidvind (sorry för rant UL, hehe

) så är UL godkänt, men PPL rekommenderar jag. Finns otroligt mycket matnyttigt på nätet
Off topic:
Sidvindsproblemet finns som sagt alltid på UL, men det finns sätt att minimera problematiken. Att göra sidoträffytan så liten som möjligt, att öka hastigheten och ha stabilerande egenskaper (mekansiska o elektriska).
Lätt att tro att UL är ekvivalent med en "fyrkantig" gyrokopter som framförs i 140km/h, och i många fall är det ju också så. På senaste mässan i friedrischafen (ursäkta stavningen) presenterades t.e.x det italienska UL-planet Blacksheap prime:
270-340km/h och en range som tar dig (och medresenär) från Malmö till Alicante. Har läst mig till att egenskaperna i luft är bättre än för flertalet plan i vanlig PPL-klass.
Fortsatt kvarstår problemet med att man endast kan resa två personer.
Jag ser personligen (kanske inte i dagsläget) en reell möjlighet att pendla mellan Sverige och Italien med ett sådant plan, till rimliga kostnader. För egen del är dock vattenvägarna än mer lockande (båtfantast).
För den som flyger bara för nöjet att flyga så bör man kolla in ett brittiskt plan jag nyligen såg på BBC. Enmansflygplan med en minimal cockpit och gigantiska bärande vingar - allt i lättviktsmaterial. Den har tydligen en så bra lyftkraft att de framförs med en motor om 30hp, som egentligen används för obemannade drönare... 220km/h
E-GO heter planet iaf. 500.000 i inköpspris, och så bränslesnål att Stockholm-Visby, T/R, ska kosta 400kr...
Men för att återgå till rubriken: Lycka till med flygandet! Min granne skulle börja lite smått, men nu tycker jag knappt att jag ser honom längre... Han har ett plan med 8 platser, och verkar flyga med hela släkten ibland