Senaste nytt

Privat toalett ? Det var nytt för mig

Flyg-Arn

Medlem
Märklig vecka, först Security på ARN och sen flög jag och kollegan till AMS för att ha möten. Sen skulle resan gå från AMS till Gran Canaria för möte där. Satt i business. När det var dags för att besöka toaletten sa de att den var trasig, använd de i bak. Ok, det är ovanligt tänkte jag. Sen kom en flygvärdinna och prata högt o tydligt att piloten haft en flight från LAS Palmas till Amsterdam på morgonen och nu ville hon ha toaletten för sig själv eftersom det var två långa resoro_Oo_O:confused::confused::eek::eek: De i business såg mycket fundersamma ut och vi pratade med någr att detta blir en claim direkt. Tror de flesta i business gjorde den klar innan landning. Har någon varit med om detta tidigare ? Flyger KLM så ofta så är guld och SAS där jag också har guld. Vad bör en kompensation bli ? Kollegan har högt blodtryck och måste gå ofta ”dit”, vilket blir pinsamt i längden. Vilken vecka.
 

palmen

Moderator
Märklig vecka, först Security på ARN och sen flög jag och kollegan till AMS för att ha möten. Sen skulle resan gå från AMS till Gran Canaria för möte där. Satt i business. När det var dags för att besöka toaletten sa de att den var trasig, använd de i bak. Ok, det är ovanligt tänkte jag. Sen kom en flygvärdinna och prata högt o tydligt att piloten haft en flight från LAS Palmas till Amsterdam på morgonen och nu ville hon ha toaletten för sig själv eftersom det var två långa resoro_Oo_O:confused::confused::eek::eek: De i business såg mycket fundersamma ut och vi pratade med någr att detta blir en claim direkt. Tror de flesta i business gjorde den klar innan landning. Har någon varit med om detta tidigare ? Flyger KLM så ofta så är guld och SAS där jag också har guld. Vad bör en kompensation bli ? Kollegan har högt blodtryck och måste gå ofta ”dit”, vilket blir pinsamt i längden. Vilken vecka.
Kompensation för att främre toalett reserveras för Piloterna? Nog för att det hade varit väldigt irriterande men har svårt att se vad de skulle kompensera om det inte är så att KLM skulle garantera att Business alltid ska få använda toaletter längst fram.

Ett klagomål kan ju dock vara på sin plats för att uppmärksamma KLM om problemet.
 

Hachans

Medlem
Märklig vecka, först Security på ARN och sen flög jag och kollegan till AMS för att ha möten. Sen skulle resan gå från AMS till Gran Canaria för möte där. Satt i business. När det var dags för att besöka toaletten sa de att den var trasig, använd de i bak. Ok, det är ovanligt tänkte jag. Sen kom en flygvärdinna och prata högt o tydligt att piloten haft en flight från LAS Palmas till Amsterdam på morgonen och nu ville hon ha toaletten för sig själv eftersom det var två långa resoro_Oo_O:confused::confused::eek::eek: De i business såg mycket fundersamma ut och vi pratade med någr att detta blir en claim direkt. Tror de flesta i business gjorde den klar innan landning. Har någon varit med om detta tidigare ? Flyger KLM så ofta så är guld och SAS där jag också har guld. Vad bör en kompensation bli ? Kollegan har högt blodtryck och måste gå ofta ”dit”, vilket blir pinsamt i längden. Vilken vecka.

Claim? För vadå? Du och dina medpassagerare har ingen som helst aning kring varför toaletten var stängd. Finns tusen legitima anledningar till att den reserveras.

Och sen är inte statusviftandet särskilt imponerande varken hos SAS eller KLM just nu när de strösslat med status under pandemin.

Det är inte pinsamt att gå på toaletten (vem bryr sig?), men om din kollega tyckte det var jobbigt att ta sig till toaletten kanske hen kunde fått platser där bak. jag menar, om det faktiskt var ett problem och inte bara något fel man letar så man kan skicka in och kräva kompensation.

Men visst, skicka ett mail med feedback.
 

Bankiren

Medlem
Låter ju otroligt märkligt om KLM tillåter piloter ”reservera” toaletter avsedda för kunder. Låter snarare som att besättningen har någon form av vänskapskorruption ombord.
 

Tommy

Medlem
På tex SAS long haul är väll alltid toaletten fram stängd/för personalen? Så vad är konstigt i detta? jag fattar inte alls faktiskt?
Jag tycker att det är stor skillnad på long och short haul, på long haul har SAS 2 toaletter till i C + 5 i bakre delen vilket ger 38 pax/toalett totalt eller 16-20 /toalett i C. Short haul på KLM har i detta fall 2 till hela planet vilket ger mellan 66-89 pax /tolalett på 737 modellerna.
 

LPC123

Medlem
Jag tycker att det är stor skillnad på long och short haul, på long haul har SAS 2 toaletter till i C + 5 i bakre delen vilket ger 38 pax/toalett totalt eller 16-20 /toalett i C. Short haul på KLM har i detta fall 2 till hela planet vilket ger mellan 66-89 pax /tolalett på 737 modellerna.
Jo där har du helt rätt, Men det är ju också några timmar kortare flygning? AMS - LPA ca 3:45 medans CPH - EWR ca 8:00 Hur många gånger behöver man rusa på toa på 3:45? Visst det är snålt men kom igen. Först tar det ca 10min innan bältesskylten slocknar och sen är det 20min innan landning som man inte heller får gå på muggen vilket ger ca3 tim kvar att rusa fram och tillbaka?! Ser inte problemet faktiskt
 

Berglund

Medlem
De i business såg mycket fundersamma ut och vi pratade med någr att detta blir en claim direkt. Tror de flesta i business gjorde den klar innan landning.
Konstigt, de allra flesta/alla plan KLM har på short haul saknar internetkoppling. Att ”de flesta” skulle ha gjort varsin claim klart innan landning låter väldigt ovanligt och mycket märkligt.

Flyger KLM så ofta så är guld och SAS där jag också har guld.
Det där är inte att flyga mycket eller ofta! Det där är att flyga ”någon gång”. KLM precis som SAS har fullkomligt strösslat med statuspoäng. Om man blev medlem i KLMs Flying Blue i höstas och började på noll, så krävdes det två tur- och returresor inom Europa med ett byte i vardera riktning samt en resa till och från exempelvis Amsterdam för att gå från noll till guld. Det är inte att flyga ”så ofta”.

Har någon varit med om detta tidigare ?
Om du nu flyger ”så ofta” som du påstår då skulle du ha både vetat och noterat att reservera den främre toaletten för ombordpersonalen har varit standard på KLM under större delen av coronapandemin. Olika besättningar har varit olika noga med att följa upp det men det har varit så pass standardmässigt att du omöjligen kan ha missat det - om du nu flyger ”så ofta”…

Vad bör en kompensation bli ?
Inget.
 
Toppen