Senaste nytt

Prisjustering Travel Pass Unlimited (12 månader)

Någon annan som reagerat på att priserna på Travel Pass Unlimited (årskort) ökat med 15-20 % samtidigt som halvårskorten har samma pris som tidigare? Nu är det knappt förmånligt att köpa ett 12-månaderskort... Om jag inte minns helt fel kostade inrikeskortet 12 månader runt 170 000 SEK förra våren?

1691489187477.png
 

DRG

Medlem
Att priset går upp är kanske inte så märkligt mtp ökade flygpriser generellt, men att 12 månaderskortet har så liten skillnad mot 6 månaders kortet är ju minst sagt idiotiskt. Varför skall man köpa 6 månader och binda sig när man tjänar så lite. Dessutom så kan man ju ha en period där man reser lite mellan 6 månadersperioderna (tex vid sommarsemester) och då blir ju 12 månader inte någon besparing alls
 

apknug

Medlem
Räntan på ett helt vanligt sparkonto gör alltså att det i praktiken är billigare att köpa 6m i taget nu.
Excel Nissarna på SAS måste fått hjärnsläpp.


Hela 190 000 idag är mer än 2* 100 000, idag och om ett halvår.

Cash Flow är väl för tusan det enda de behöver ha koll på!
 

Tomas E

Medlem
Räntan på ett helt vanligt sparkonto gör alltså att det i praktiken är billigare att köpa 6m i taget nu.
Jag hänger inte med hur du kommer fram till det, har du verkligen ca 20% årsränta på ett vanligt sparkonto (eller 28% om du betalar skatt på kapitalinkomster)? Är inte tre komma någonting vad man kan räkna med idag? Hur får du i så fall 91531 kr (det som blir kvar om man köper ett 6 mån-klippkort nu istället för ett 12 mån) att växa till 100329 kr på 6 månader?
 

FilipJ

Medlem
Jag hänger inte med hur du kommer fram till det, har du verkligen ca 20% årsränta på ett vanligt sparkonto (eller 28% om du betalar skatt på kapitalinkomster)? Är inte tre komma någonting vad man kan räkna med idag? Hur får du i så fall 91531 kr (det som blir kvar om man köper ett 6 mån-klippkort nu istället för ett 12 mån) att växa till 100329 kr på 6 månader?
Woops. Jag skulle kunna säga att jag jämförde 6m mot 6m… eller så kan jag double down på dumhet och säga ”har inte alla 20% ränta på sina sparkonton?”, så jag väljer det sistnämnda B-)
 

intuition

Medlem
Kan det inte vara så lurigt som att SAS vet att vissa aktörer (Riksdagen t.ex.) blint köper 12-månaders passet eftersom man alltid gjort så. Det är lättare att höja priset på den produkt som man ändå vet säljer. 6M passet kanske är vanligare bland köpare som utvärderar varje enskilt köp och därmed är känsligare för höjningar?
 

Tomas E

Medlem
Kan det inte vara så lurigt som att SAS vet att vissa aktörer (Riksdagen t.ex.) blint köper 12-månaders passet eftersom man alltid gjort så. Det är lättare att höja priset på den produkt som man ändå vet säljer. 6M passet kanske är vanligare bland köpare som utvärderar varje enskilt köp och därmed är känsligare för höjningar?
Fast frågan är hur vanligt det alls är med SAS-årskort inom staten idag? För en del år sedan jobbade jag i Stockholm tillsammans med en person som veckopendlade från Skåne, anställd på en statlig myndighet. Han hade inledningsvis årskort MMX-ARN (och fick då enbart ersättning för resor med flygbuss, men valde själv att ta Arlanda Express för att spara tid), men någon gång 2017 eller 2018 fick han istället övergå till att boka varje resa separat eftersom arbetsgivaren helt slutade med årskort.

Riksdagen skriver själva om tjänsteresor att "Alla ledamöter har rätt till ett årskort på tåg, i kortet ingår ett obegränsat antal resor. Årskortet får bara användas för tjänsteresor i riksdagsuppdraget eller för andra statliga uppdrag. Flygresor inom Sverige ska i regel bokas i ekonomiklass. En ledamot som har lång resväg från hemorten till riksdagen eller som av olika skäl regelbundet har behov av att resa med flyg, kan ansöka om ett årskort för flyg." Jag antar att "ansökan" innebär att priset för årskortet jämförs med bokade resor av riksdagsförvaltningen snarare än att det skickas ut automatiskt.

När jag googlar lite snabbt verkar de flesta upprörda tidningsskriverier om årskort på SAS för riksdagen vara från 2013 och bakåt. Det finns nyare skriverier som i och för sig handlar om att riksdagsledamöter är dyra i drift med sina resor, eller flyger när de borde kunnat åka tåg, men utan att det nämns något om just årskort. Så endera har det blivit mindre vanligt med årskort eller så har journalisterna skaffat andra intressen, trots all flygskam.
 

intuition

Medlem
Ah, du har säkert rätt. Jag har ingen nyare info.
Jag ser då och då en viss riksdagsledamot på Sturup om jag tar tidiga SAS-kärran till Stockholm och utgick från att det var på årskort. Men klart att det kan vara bokade resor.

Sedan ska man kanske inte vara 100 på att "... kan ansöka om ett årskort..." betyder att färre kort delas ut i praktiken. Det skulle kunna vara en skrivning just för att markera att det krävs ett behov, men sedan är den behovsprövningen utifrån okända kriterier som är svårare att granska/kritisera. En ifågasatt ledamot kan ju falla tillbaka på att kortet inte delades ut fritt utan att någon komitté bedömt just mitt behov och OK:at det.
Det kan ju vara så att varje ny ledamot lärs upp i vad man måste ansöka om och hur man ska skriva sin motivering och i praktiken delas ungefär lika många årskort ut som för 20 år sedan.

En sak med riksdagens reseförmåner är iofs att det egentligen inte handlar om hemresor (även om det i praktiken används så). Tanken är ju att ledamöterna ska kunna ta ett möte närsomhelst varsomhelst på kort förvarning. Dels är de "ålagda" att upprätthålla relation med den valkrets de är valda i (inte alltid hemtrakten), dels har de ofta uppdrag i utskott och styrelser som kan kräva möten lite var som. Utifrån det kan jag då se det rimliga i att de har årskort, utan annan behovsprövning är just uppdraget. Men det är ju en annan diskussion.
(Sorry för off-topic.)
 
Toppen