Kan det inte vara så lurigt som att SAS vet att vissa aktörer (Riksdagen t.ex.) blint köper 12-månaders passet eftersom man alltid gjort så. Det är lättare att höja priset på den produkt som man ändå vet säljer. 6M passet kanske är vanligare bland köpare som utvärderar varje enskilt köp och därmed är känsligare för höjningar?
Fast frågan är hur vanligt det alls är med SAS-årskort inom staten idag? För en del år sedan jobbade jag i Stockholm tillsammans med en person som veckopendlade från Skåne, anställd på en statlig myndighet. Han hade inledningsvis årskort MMX-ARN (och fick då enbart ersättning för resor med flygbuss, men valde själv att ta Arlanda Express för att spara tid), men någon gång 2017 eller 2018 fick han istället övergå till att boka varje resa separat eftersom arbetsgivaren helt slutade med årskort.
Riksdagen skriver själva om tjänsteresor att "Alla ledamöter har rätt till ett årskort på tåg, i kortet ingår ett obegränsat antal resor. Årskortet får bara användas för tjänsteresor i riksdagsuppdraget eller för andra statliga uppdrag. Flygresor inom Sverige ska i regel bokas i ekonomiklass.
En ledamot som har lång resväg från hemorten till riksdagen eller som av olika skäl regelbundet har behov av att resa med flyg, kan ansöka om ett årskort för flyg." Jag antar att "ansökan" innebär att priset för årskortet jämförs med bokade resor av riksdagsförvaltningen snarare än att det skickas ut automatiskt.
När jag googlar lite snabbt verkar de flesta upprörda tidningsskriverier om årskort på SAS för riksdagen vara från 2013 och bakåt. Det finns nyare skriverier som i och för sig handlar om att riksdagsledamöter är dyra i drift med sina resor, eller flyger när de borde kunnat åka tåg, men utan att det nämns något om just årskort. Så endera har det blivit mindre vanligt med årskort eller så har journalisterna skaffat andra intressen, trots all flygskam.