Senaste nytt

Prishöjning på SAS Amex från 1 januari 2020

Kan man få innestående årsavgift överförd till ett annat amexkort som man har?
Ja, det går utmärkt - i teorin. För min del tog det över två månader för dem att flytta pengarna. Ringde minst fem gånger, då jag tyckte att det borde gå snabbare. Varje gång sade kundtjänst: Fixat, ska synas imorgon!

Tydligen är det inte så enkelt utan ganska mycket handpåläggning och kontroll som krävs.

Har brytpunkt 1 juli för EB. Vad händer om man tar ett Amex Premium nu och uppdaterar till Amex Elite efter 1 Juli? Jag vill ju få in statuspoängen på rätt sida 1 Juli. Lösbart?

Har brytpunkt 1 juli för EB. Vad händer om man tar ett Amex Premium nu och uppdaterar till Amex Elite efter 1 Juli? Jag vill ju få in statuspoängen på rätt sida 1 Juli. Lösbart?

Jag skulle nästan säga att nu är rätt tid att skaffa Elite. Det är 5 månader sedan 1/7 och det är 7 månader till 1/7 (cirka), detta betyder att det är ungefär mitt i perioden, vilket av olika anledningar kan vara det bästa tillfället att skaffa Elite.

Det finns en risk att de 20k som man får hamnar någon månad innan eller efter det datum som man skaffat kortet, och då kan det ju verkligen bli problem -- men om du skaffar kortet mitt i perioden så är du skyddad från det.

Dessutom, som en bonus så kommer du första året få en årsavgift på 4000 SEK istället för 4800 SEK som det kostar från 1/1 2020.

Och slutligen: du har Elite från dag 1 nästa år, vilket betyder att du har 366 dagar på dig att nå en spend på 150 000 (eller 300 000) SEK. Vilket är maximalt med dagar som det går att ha.

Jag skulle säga: gå in i "invite forumet", välj någon länk där, och skaffa Elite nu :)

När jag startade ett helt nytt SAS Amex Elite så kom status-poängen in på mitt EB konto relativt omgående.
Men i ditt fall hade jag nog precis som molntankar säger ändå satsat på att starta på den här sidan nyåret, för att tid till att bygga spend (300k är ju målet om man tar Elite) och för att vara skyddad mot prishöjningen.

När jag startade ett helt nytt SAS Amex Elite så kom status-poängen in på mitt EB konto relativt omgående.
Men i ditt fall hade jag nog precis som molntankar säger ändå satsat på att starta på den här sidan nyåret, för att tid till att bygga spend (300k är ju målet om man tar Elite) och för att vara skyddad mot prishöjningen.

Ja. Och så är det nog alltid år 1, men, det finns flera användare här på Businessclass som vittnar om att år 2 så kommer (ibland, med otur) poängen någon månad innan, eller någon månad efter -- varför flera rekommenderar att inte skaffa Elite precis när nytt EB-år har börjat, eller precis när EB-året ska sluta; då riskerar man att poängen hamnar fel inför år 2, vilket leder till att man helt enkelt går miste om dem för det kvalificeringsåret.

Därav kan det vara ett säkrare drag att skaffa kortet mitt i ens kvalificeringsår så det aldrig kommer att göra någon "skada" om poängen hamnar snett +/- 1 månad. Givetvis gäller detta för år 3, 4, 5 ... osv också.

Ja. Och så är det nog alltid år 1, men, det finns flera användare här på Businessclass som vittnar om att år 2 så kommer (ibland, med otur) poängen någon månad innan, eller någon månad efter -- varför flera rekommenderar att inte skaffa Elite precis när nytt EB-år har börjat, eller precis när EB-året ska sluta; då riskerar man att poängen hamnar fel inför år 2, vilket leder till att man helt enkelt går miste om dem för det kvalificeringsåret.

Därav kan det vara ett säkrare drag att skaffa kortet mitt i ens kvalificeringsår så det aldrig kommer att göra någon "skada" om poängen hamnar snett +/- 1 månad. Givetvis gäller detta för år 3, 4, 5 ... osv också.
Ja det är definitivt inte förutsägbart. Såg att mina landade igår, så nu har jag fått någon gång i varje månad från september till december...

Kan man få innestående årsavgift överförd till ett annat amexkort som man har?

Ja.
Har precis avslutat ett kort och hade en överbetalning. Kundtjänst erbjöd omedelbart 2 alternativ - uttag till bankkonto eller överföring till befintligt amex-kort-konto.
Ja, det går utmärkt - i teorin. För min del tog det över två månader för dem att flytta pengarna. Ringde minst fem gånger, då jag tyckte att det borde gå snabbare. Varje gång sade kundtjänst: Fixat, ska synas imorgon!

Tydligen är det inte så enkelt utan ganska mycket handpåläggning och kontroll som krävs.

Det kan vara en YMMV, men jag bad om en överföring hos kundtjänst i onsdags eller torsdags och i dag söndag ser jag överföringen på mitt aktiva kort. (bokföringsdag i fredags, men jag såg inte pengarna på dagen, så det kom antagligen in sent under fredagen) Så det gick relativt fort tycker jag.

Medarbetaren var noga med att påpeka att det bokförs under "Nya inbetalningar" men (om jag förstod honom rätt) att det inte räknas av mot utestående faktura. Dvs man får betala utestående faktura i full men får en lägre faktura nästa månad.

Men nu när jag kollar "Att betala" så ser det ut som att krediteringen gått rakt in mot utestående faktura eftersom den står som "Inget utestående att betala"!

Last edited:

Hmmm, varför är 300k målet? Hänger inte riktigt med där.

Toppen