Senaste nytt

Prishöjning på SAS Amex från 1 januari 2020

Nu blir det lite off-topic, men jag funderar på AmEx betalkorten och deras villkorsändring; eftersom att korten inte längre finns att skaffa, men att folk som har dem fått behålla dem -- hur fungerar det när kortet gått ut (själva kortet har ju ett utgångsdatum), förnyas kortet då med gällande villkor, eller avslutas det iom utgångsdatum?

Det förnyas, fick ett nytt kort så sent som i september

Har sedan länge Amex-Elite betalkortet. Har inte valt att ändra till kreditkortet. Har kortet enkom för att trigga en voucher som utnyttjas vartannat år på longhaul till Asien. Vartannat år "betalar" jag för resan för att få baspoäng samt att jag inte annars skulle få ihop tillräckligt med poäng för att kunna boka resa för poäng.

Tänker jag fel, eller skulle jag kunna:
1: Har i år triggat en voucher som gäller för nästa år
2: Säga upp kortet i år pga prishöjningen
3: Använda vouchern nästa år
4: Nästa år i dec (2020) ansöka om nytt kort, även om det blir kreditkortet
5: Använda kortet under 2021 för att trigga en voucher för 2022
6: Säga upp kortet december 2021 osv osv osv....

Har sedan länge Amex-Elite betalkortet. Har inte valt att ändra till kreditkortet. Har kortet enkom för att trigga en voucher som utnyttjas vartannat år på longhaul till Asien. Vartannat år "betalar" jag för resan för att få baspoäng samt att jag inte annars skulle få ihop tillräckligt med poäng för att kunna boka resa för poäng.

Jag skulle sett till att bli värvad till Premium om du bara behöver en voucher per år. Då får du 15k poäng eller så i bonus, vilket kanske motsvaras av den lägre poängintjäningen (15p / 100:- ) som Premium ger.

Det där med o.s.v. o.s.v. kan få dig att bli nekad Amex-kort i slutänden, men annars ja

Kraftig höjning av båda SAS Amex betalkorten från 1 januari 2020.

Utöver nedan info bör även hyrbilsförsäkringen finnas på Elite betalkortet.

Elite - 6000/år - Poängenintjäningen justerad från 15 till 20 poäng per 100kr (samma som ursprungliga förmånen)
Premium - 2000/år - Poängintjäningen justeras från 10 till 15 poäng per 100kr (samma som ursprungliga förmånen)

Visa bifogad bild 98869

Hur tänker ni som har Elite betalkortet kring denna kraftiga höjning?
Jag börjar få svårt att motivera fördelarna med att detta kort inte kommer på kreditupplysningen. Spec. med tanke på att man har arsenalen med Elite betal, Elite kredit och MC Premium.

Visst är det potentiellt 2st extra vouchers och gratis EBG, men använder man/kommer man inte upp i 4 vouchers och ev. reser in EBG med hjälp av endast ett Elite kort, så blir det snabbt inte så många fördelar.

Eller missar jag några aspekter här?

Hur tänker ni som har Elite betalkortet kring denna kraftiga höjning?
Jag börjar få svårt att motivera fördelarna med att detta kort inte kommer på kreditupplysningen. Spec. med tanke på att man har arsenalen med Elite betal, Elite kredit och MC Premium.

Visst är det potentiellt 2st extra vouchers och gratis EBG, men använder man/kommer man inte upp i 4 vouchers och ev. reser in EBG med hjälp av endast ett Elite kort, så blir det snabbt inte så många fördelar.

Eller missar jag några aspekter här?
Tja, om du inte utnyttjar två extra vouchers till större värde än vad du betalar eller får EBG med ett kort så skit i det. Fler fördelar finns inte om du inte har behov att dölja krediten på din UC.

Jag överväger att behålla behålla Elite betal och skaffa Elite kredit och sen säga upp Platinumkortet.... De börjar göra ont i plånboken.

Det var ett ironiskt menat inlägg men fakta är väl fortsatt att Du får ett Elite och ett Plat som Pandion samt ett Elite och ett Plat som Centurion.

Toppen