Senaste nytt

Prishöjning på SAS Amex från 1 januari 2020

Detta hänger nog ihop med kronraset som flera andra redan skrivit. T ex Apple annonserade prishöjningar i Appstore nyss på 20-25% och nu följer Amex efter. Svensken blir fattigare.

Mycket konstigt bara att inte inflationen sticker med alla prishöjningar. Den borde logiskt sett göra detta.

Oaktat inflation eller inte. Denna prisökning leder nog till ett kortbyte för egen del.

Intressant! Får jag fråga till vad du tänker byta bort, samt vad du byter till isf?

Personligen ser jag prishöjningen som något väntat och inget som triggar någon ändring hos mig - även om försämringar alltid är tråkigt. Jag tycker också att de kort jag har hos Amex utklassar allt annat på marknaden, så det finns inget likvärdigt att byta till.

Intressant! Får jag fråga till vad du tänker byta bort, samt vad du byter till isf?

Personligen ser jag prishöjningen som något väntat och inget som triggar någon ändring hos mig - även om försämringar alltid är tråkigt. Jag tycker också att de kort jag har hos Amex utklassar allt annat på marknaden, så det finns inget likvärdigt att byta till.

Jag har inte använt kortet (premium) tillräckligt iår för att det ska trigga en voucher, och det blir nog kämpigt att göra det nästa år med. Så det är lite personliga omständigheter. Jag tycker SAS MC premium slår Amex på fingrarna då det funkar överallt och ger bra rabatt, kommer nog använda det kortet mer.
Sen får vi se om jag byter till en vanligt Amex green eller skippar Amex helt. Samtidigt dubbelmoraliskt nog är jag sugen på att skaffa ett Platinum istället då jag är en sucker för bra hotell och uppgrades på hotell, men nä det blir nog att stilla sig och dra in på utgifterna.

Även om jag, som några tidigare skrivit, tror att det stämmer att Amex betalar förmånerna i annat än SEK så hade det nog varit smartare i fallen om SAS-brandade korten sköta allt i SEK. SAS hade ju med största sannolikhet kunna betalas i SEK för poäng, fakturorna ställa i SEK även för spend i andra valutor samt kortavgift.

Känns som att man inte tänkt till eller har bettat på att SEK skulle bli starkare och därmed poängen billigare.

Själv betalar jag årsavgift i nov så påverkas inte detta året iaf så får man se vad som hinner hända tills nästa år.

Toppen