Senaste nytt

priser på google flights

Nu vet jag varför.

ITA Matrix prissätter din routing som pris till New York med stopover i Toronto (6.164 DKK exkl. skatter).
Däremot både United, Lufthansa och Air Candas webbsidor prissätter den som resa mellan Köpenhamn-Toronto (12.256 DKK exkl. skatter).

Visa bifogad bild 42641

Som sagt, du behöver att kontakta flygbolaget och påpeka att din destination är New York och vill ha stopover i Toronto. Annars blir det priset till Toronto (= dyrare).

Det är den här typen av svar som gör att jag älskar den här sidan!

Ok lite osäker vilken information jag ska ge när jag ringer eller räcker det att säger, jag ska till NYC med 7 dagars stopover i Toronto? Behöver jag ge dem de flighter jag vill åka och klass.

Sen en OT fråga,Behöver man hämta och lämna sitt bagage när man åker hem också om man har som i detta fallet mellanlandning i NYC eller är det bara när man flyger till USA?

Det här var mycket intressant. Om man söker som en multisegment-resa (på t ex Momondo) istället får man det lägre priset:

Momondo.png

Result.png

Jag får dock inte fram exakt de flygen som @mattley efterfrågade och dessutom är det ju inte att rekommendera att köpa biljetter via en resebyrå. Men det är ju kolossalt intressant att man kan spara så pass mycket pengar genom att söka på en multisegment-resa istället för en tur-och-returresa.

Snor tråden...

Jag tycker att Google Flights har blivit uselt för att söka flygpriser med nu. Bara massa OTA-priser som visas. Jag vill kunna filtrera bort dem och bara se priser man kan boka direkt med flygbolagen. Det var ju grejen med GF från början. Nån workaround?

Snor tråden...

Jag tycker att Google Flights har blivit uselt för att söka flygpriser med nu. Bara massa OTA-priser som visas. Jag vill kunna filtrera bort dem och bara se priser man kan boka direkt med flygbolagen. Det var ju grejen med GF från början. Nån workaround?
Tyvärr så är nog GF likt det mesta kring google nedtyngt av SEO (search engine optimization) dessa dagar.

OTA har lärt sig algoritmerna och injicerar något lågfare pris eller med några kronor avskalat från flygbolagens officiella. Detta för att hamna som det alternativ som kommer först på söksidan när du har kalendervyn uppe.

Eftersom möjlighet saknas att filtrera på vendors så är det dessvärre inte mycket att göra för att få upp de mer rättvisande fares på första sidan.

Det jag brukar göra är att man är tillbaks på att använda ITA Matrix för en första filtrering, efter det går man på GF/skyscanner för att verifiera.

Last edited:
Snor tråden...

ingen workaround för GF men jag har börjat använda momondo en del just i det syftet du beskriver, de har riktigt vass filtrering med exvis carry-on, incheckad väska, widebody/narrowbody, maskin (filtrera bort exvis 737 max) etc.

Riktigt kass. Tex försökt kolla vilken helg det är bra priser t&r till Barcelona. Går inte ens att klicka sig vidare till olika flygbolags sidor, får sitta och gå in på varje flygbolags webb själv. Har 15 fönster öppna... Vad hände med att boka direkt hos Google som Lufthansa erbjöd?

Toppen