Senaste nytt

Pris, SAS Business, Sverige-Östra USA?

SDL

Medlem
Som rubriken antyder skulle jag vilja diskutera prisbilden för Business-biljetter med SAS med start i Sverige och med Östra USA som destination.

Jag tänker på både SAS-destinationer som tex New York, Atlanta, Miami. Men också andra slutdestinationer som tex Fort Lauderdale, Tampa osv.

Om man blickar tillbaka ca 10 år så har vi betalat ca 18-22 tkr/pers t/r med SAS. Vi har då inte bokat under någon specifik kampanj, utan det har varit att man letat och jämfört olika datum/flygplatser och haft hyfsat bra framförhållning och till slut hittat priser som sett bra ut. Senast Januari 2025 sedan åkte vi ARN-CPH-JFK-TPA för ca 9 tkr "per väg", alltså ca 18-19 tkr totalt tur o retur.

Nu när jag söker biljetter (till framförallt Florida, men även New York o Atlanta) så så hittar jag i princip inget under 30 tkr t/r. Är detta den nya lägsta prisnivån?

Ser fram emot er input!

Som rubriken antyder skulle jag vilja diskutera prisbilden för Business-biljetter med SAS med start i Sverige och med Östra USA som destination.

Jag tänker på både SAS-destinationer som tex New York, Atlanta, Miami. Men också andra slutdestinationer som tex Fort Lauderdale, Tampa osv.

Om man blickar tillbaka ca 10 år så har vi betalat ca 18-22 tkr/pers t/r med SAS. Vi har då inte bokat under någon specifik kampanj, utan det har varit att man letat och jämfört olika datum/flygplatser och haft hyfsat bra framförhållning och till slut hittat priser som sett bra ut. Senast Januari 2025 sedan åkte vi ARN-CPH-JFK-TPA för ca 9 tkr "per väg", alltså ca 18-19 tkr totalt tur o retur.

Nu när jag söker biljetter (till framförallt Florida, men även New York o Atlanta) så så hittar jag i princip inget under 30 tkr t/r. Är detta den nya lägsta prisnivån?

Ser fram emot er input!
Dynamiskt prissättning, har du verkligen kollat alla datum under året?

Jag gjorde samma observation häromdagen när jag tittade på flygbiljetter till USA. Jag tänkte inte på om priserna i Ekonomi och Plus också har höjts, men kan det vara så att SAS vill hedga mot högre bränslepriser med tanke på osäkerheten i Hormuzsundet?

Dynamiskt prissättning, har du verkligen kollat alla datum under året?
Har stegat igenom kanske 100-200 olika datum (Nov 2026, Jan 2027, Feb 2027, Juni 2027) för ARN-EWR, ARN-CPH-ATL, ARN-CPH-MIA osv. Allt verkar ligga på 15tkr o uppåt "per väg" vid sökning av tur o retur-resa. Så alltså ca 30 tot.

Vi brukar boka/åka 1 gång/år och det har alltid gått att hitta för ca 9000 till 11000 SEK/väg. Så detta känns inte bara som dynamisk prissättning utan som en statiskt höjd lägstanivå?

Verkar stämma, enligt ExpertFlyer är billigaste fare Stockholm - NYC i business på SK nu enligt följande (oavsett datum i nuvarande sommartidtabell). Dessutom har man tidigare informerat om höjt bränsletillägg. Obs priserna i bilden är utan skatter och tillägg.

1784726180804.png

Jag sökte biljetter i början av juli, och upplevde då att det låg runt 20-25k per person för nästa år, men nu är det generellt över 30k, ja.

Toppen