Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Själv tycker jag att boardingkort hjälper en hel del med prioboarding. Jämför SAS bp med Thai bp. Thai har ett stort F,C,U,Y mitt i bp medan SAS har allt info i samma storlek .... små och tråkig!.
 
Senast PEK- ARN via CPH hade jag plats på första raden från CPH till ARN. Totalt kaos i köpenhamn där det inte var någon begriplig ordning mellan olika köer. De började med att släppa på ekonomi en stund före prio-kön (där det var en salig blandning av status/ ej status som inte kollades). När jag kom ombord var bagagehyllorna fulla och när jag bad flygvärdinnan hjälpa till med min väska sa hon bara "om du tänker på att gå ombord lite tidigare nästa gång så får du nog plats med ditt bagage...."
Min rullväska ställdes sedan in på toaletten där den ljudligt åkte runt under både start och landning.
Kändes inte riktigt som man tyckte att en Diamond-passagerare som reser ToR Asien 1-2 gånger per månad är värd något.
 
Senast PEK- ARN via CPH hade jag plats på första raden från CPH till ARN. Totalt kaos i köpenhamn där det inte var någon begriplig ordning mellan olika köer. De började med att släppa på ekonomi en stund före prio-kön (där det var en salig blandning av status/ ej status som inte kollades). När jag kom ombord var bagagehyllorna fulla och när jag bad flygvärdinnan hjälpa till med min väska sa hon bara "om du tänker på att gå ombord lite tidigare nästa gång så får du nog plats med ditt bagage...."
Min rullväska ställdes sedan in på toaletten där den ljudligt åkte runt under både start och landning.
Kändes inte riktigt som man tyckte att en Diamond-passagerare som reser ToR Asien 1-2 gånger per månad är värd något.
Sådana där snorkiga kommentarer visar bara att de inte någonsin har boardat själva och sett kaoset. Sen är det en urbota kommentar. Då hade bara någon annan stått där med sitt bagage. Gissningsvis var väl även hyllorna fulla av deras eget bagage så det hade inte spelat någon roll när du kommit ombord.
 
Sk4719 Oslo till Milano, priority annonseras korrekt varpå alla släpps fram samtidigt! Den extremt engagerade tjejen i disken kommenterade min fråga om varför de inte kör priority med att rycka på axlarna och titta åt andra hållet! Ansvarstagande medarbetare!

Synd, ARN - OSL tidigare i morse var ett skolexempel på perfekt boarding.
 
På CPH-ARN igår kommer vi till gate med en lång rad folk som köar till self service medan en anställd just har släppt på en barnfamilj I manuella gaten. När vi kommer dit säger han "endast barnfamiljer, ni är sena så priority boarding är avslutad. Ställ er I kön till self service... Vi är bägge diamond, kommer från longhaul i business och är bokade I plus till Stockholm. Min kollega frågar om status inte ger prio men han bara pekar på slutet av den andra kön. Jag hade förstått det batter om manuella gaten varit stängd men man fortsatte släppa på familjer med barn. Märkligt.
Tack och lov var CC på flighten ovanligt trevlig och hjälpsam vilket dämpade irritationen en hel del.
 
På CPH-ARN igår kommer vi till gate med en lång rad folk som köar till self service medan en anställd just har släppt på en barnfamilj I manuella gaten. När vi kommer dit säger han "endast barnfamiljer, ni är sena så priority boarding är avslutad. Ställ er I kön till self service... Vi är bägge diamond, kommer från longhaul i business och är bokade I plus till Stockholm. Min kollega frågar om status inte ger prio men han bara pekar på slutet av den andra kön. Jag hade förstått det batter om manuella gaten varit stängd men man fortsatte släppa på familjer med barn. Märkligt.
Tack och lov var CC på flighten ovanligt trevlig och hjälpsam vilket dämpade irritationen en hel del.
Det där beror på att det inte finns någon uppföljning från uppdragsgivarens sida. Jag tror mycket väl att det gått ut instruktioner om prio-boarding, men sedan finns det ingen hos SAS som bryr sig. När dom då får läsa Eivind Roalds komiska kommentar om att man måste ha tekniska system för annars funkar inte prioboarding i Sosse-skandinavien så blir det ju som det blir.

Nästa flight samma personal hanterar kanske är en Thai-flight, och då funkar prio-boarding klockrent, med skandinaviska resenärer!!!

Nej att SAS har klara problem i sin internkommunikation och uppföljning har vi sett mycket av. Prioboarding, fri fika för Diamond, "watergate" är väl bara några exempel.
 
På Landvetter ropades det på SK140 (Stockholm) ut en ambitiös prioboarding. Först Pandion, sedan Diamond, sen Guld, *G och Plus. Om det följdes vet jag inte, eftersom jag stod i intermezzot till boarding vid gaten bredvid med destination Köpenhamn.
 
Toppen