Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Jag hoppas och tror att kundtjänst hade rätt i detta fall. På (min eviga källa...) pendlarmötet pratade de också om detta och att det delvis hängde på ny programvara till gaterna.

Men jag är hoppfull för imorse var jag med om något på Landvetter. När jag gick förbi gate 17, där det pågick boarding för SAS Stockholms-flight så hörde jag något anmärkningsvärt.
Gatepersonalen stoppade boarding för att uppmana alla att prioritetskön enbart var för de som har prioritet som Plus, EBG, EBD och *G - sen kom tillägget "Om ni som inte har det: stå i den andra kön får, så jag får färre att avvisa." Och visst stod det en klunga med pesoner som hade nekats ombordstigning frame vid disken.
Kontentan är att det finns hopp, men att det hänger på gatepersonalen - och att bara band hjälper inte. Det måste även följas upp.
Nytt försök! Samma gate. Samma flight. En dag senare. Var det en tillfällighet igår?

Idag tillämpades utrop och sedan alla på en gång. Personalen gjorde utrop med hänvisning till fållorna. "Prioritet väljer vänster". En herre bredvid mig frågar sin kollega vilken sida som är vänster - och en annan frågar vems vänster. Uppenbarligen finns förmågan att lyssna, men hur var det med att förstå..?

Self-service öpnnas samtidigt som prioboarding. Efter en handfull pax öppnas även andra kön. Alla på en gång!

Hade uppdelningen i fållor börjat tidigare hade det hjälpt, för priofållan rör sig fort, men framför uppdelning känns det mer som Kiviks marknad än som en strukturerad boarding.
Tur att dagens 738a har en bra garderob i främre galleyt för bagagehyllorna var mycket välfyllda när jag hade lyckats ta mig ombord.

Men tydliggör att det finns olika boardinggrupper med olika proi, det är nog så "att den stora massan" inte riktigt tar till sig detta. Så en tydligare skyltning, indelning i fållor ("a la USA") och personal som vidmakthåller reglerna är det som krävs.

Men tydliggör att det finns olika boardinggrupper med olika proi, det är nog så "att den stora massan" inte riktigt tar till sig detta. Så en tydligare skyltning, indelning i fållor ("a la USA") och personal som vidmakthåller reglerna är det som krävs.
emoji41.png
emoji106.png
SAS lösning hade varit att den som skulle boarda de första 2 follorna läser upp meddelandet medan dennes kollega boardar resten. Så nej, det hjälper inte det minsta innan SAS fått ordning på sin personal.

Och de är just nu inte så motiverade i sina jobb..SGH är föremål för försäljning. Swedavia tog över på de regionala flygplatserna, men av konkurrensskäl kan de inte göra de på de större. Så nu väntar SAS på ett bra bud från någon annan aktör och i väntan på det, så orkar personalen inte bry sig, de är bara "oroliga" för hur det skall gå med sen...

Och de är just nu inte så motiverade i sina jobb..SGH är föremål för försäljning. Swedavia tog över på de regionala flygplatserna, men av konkurrensskäl kan de inte göra de på de större. Så nu väntar SAS på ett bra bud från någon annan aktör och i väntan på det, så orkar personalen inte bry sig, de är bara "oroliga" för hur det skall gå med sen...
Processen är ju igång med Aviator och jag vet inte vad SGH-personalen tycker om detta egentligen så... Det blir ju som det blir....

Jag tror att det som i många andra serviceyrken är upp till personalens eget "kall" att göra ett bra jobb och ge service. Sålänge det inte är företagets vision kommer det inte att ge effekt på hela linjen - men det kommer fortfarande finnas de som sticker ut.

Jag tror, baserat ex. på min upplevde idag (se osv) att fållor hjälper, men det måste till mer och de måste vara konstruerade på ett smart sätt.

Min analys är att gatepersonalen vill väldigt gärna vara duktiga. Idag sker det genom att snabbt få alla avprickade. Står paxen sedan i gatebryggan och knör är det flygbolagets problem och inte handlingbolagets. Med en annan styrning, mätning och uppföljning skulle det gå att göra något åt det. Tills det sker är det nog svårt att se någon egentlig förändring.

Jag vill nog också påstå att det är bristande struktur och organisation innan boarding som är orsaken. Senast jag lämnade CPH för PVG var det den för CPH inte helt ovanliga proceduren att man scanner boardingpasset först och sedan går man in i en väntsal där alla sitter blandade. Det innebär i princip att alla som sitter där inne i är registrerade som att de är ombord. Ingen ytterligare kontroll av Boardingpass är nödvändig. När sedan dörrarna öppnas blir det i det närmaste fritt blås. Den stackare som ska försöka hålla emot här får det inte lätt. Om alla istället hade behövt köa upp för att scanna boardingpassen ordentligt så hade det blivit annan ordning. Ett annat alternativ som jag upplevt när jag flugit med Thai från en liknande gate är att de då har delat av förrummet/väntsalen i två delar, där de med rätt till prioboarding fått gå in i ena halvan och de andra i den andra halvan. Det har funkat fint. Jag har framfört detta till SAS. Har inte fått något svar.

Jag vill nog också påstå att det är bristande struktur och organisation innan boarding som är orsaken. Senast jag lämnade CPH för PVG var det den för CPH inte helt ovanliga proceduren att man scanner boardingpasset först och sedan går man in i en väntsal där alla sitter blandade. Det innebär i princip att alla som sitter där inne i är registrerade som att de är ombord. Ingen ytterligare kontroll av Boardingpass är nödvändig. När sedan dörrarna öppnas blir det i det närmaste fritt blås. Den stackare som ska försöka hålla emot här får det inte lätt. Om alla istället hade behövt köa upp för att scanna boardingpassen ordentligt så hade det blivit annan ordning. Ett annat alternativ som jag upplevt när jag flugit med Thai från en liknande gate är att de då har delat av förrummet/väntsalen i två delar, där de med rätt till prioboarding fått gå in i ena halvan och de andra i den andra halvan. Det har funkat fint. Jag har framfört detta till SAS. Har inte fått något svar.
Bangkok flygplats och Singapore flygplats har liknande system (registrera boardingkort för att komma in i väntesalen vid gaten) men personalerna på de flygplatserna bryr sig om att Priority Boarding efterlevs. Det är där skillnaden ligger.

Ett annat alternativ som jag upplevt när jag flugit med Thai från en liknande gate är att de då har delat av förrummet/väntsalen i två delar, där de med rätt till prioboarding fått gå in i ena halvan och de andra i den andra halvan. Det har funkat fint. Jag har framfört detta till SAS. Har inte fått något svar.
Det är en bra idé! Skulle underlätta mycket. Samtidigt så är det inte så svårt att titta på ett boardingkort igen. Vid dagens avgång från ARN-EWR fungerade det. Först business och sedan Plus + *G. Personalen tittade på alla kort och stoppade de som försökte smita förbi. Så med lite organisation och läskunnighet kommer man också långt, utan att behöva bygga om.

Toppen