Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Åkte till Vaasa i tisdags och då fungerade det. Jag stod en bit i från desken vid upprop men det var endast jag och någon till som gick fram när det var dags för priority boarding. Men sen blev det ju in i en buss så tidigt förbi desken spelade igen roll. Även på hemresan från Vaasa så var det en ordnat boarding med priority först utan att några "andra störde ordningen".

Jag måste delge en intressant sak som jag råkade ut på INN i dag. Jag hade turen att min optiontown gick igenom och därmed så kunde jag checka-in online och kunde seata mig på rad 3 (av totalt 4 rader i PLUS) på SAS direktflight till ARN. Men väl på flygplatsen i INN, så var man tvungen til gammal hederlig manuell incheckning . Då SAS enbart hade 2 diskar öppna och och EN lång, säkert jobbig kö, då många hade skidor, pjäxor etc med sig...

Då ingen av diskarna var märkt med PLUS eller Business så gick jag fram till den ena disken (utan mitt baggage) för att fråga om man hade rätt till Priority incheckning o_O om man skulle resa i PLUS.

Innan jag ens hade hunnit fram till den ena disken så rusade 4 st "rättshaverister" ut från kön och sa åt mig att ställa mig sist i kön! Jag svarade vänligt att jag enbart tänkte fråga damen i SAS disken vad som gällde om man skulle checka in i C-klass då då orden "Business" eller PLUS inte fans nämna under SAS logon. Den ena rättshaversiten, komenterade då att han minsan hade EBP och därmed också skulle ha rätt att få förtur i kön, men iom at det inte fanns business klass längre på SAS så ställde han sig frivilligt i den långa kön. Den andra rättshaveristen sade sig ha EBG och att han avstod också solidariskt från sin rätt till Prio check in och därför skulle jag minsan inte komma här och smita före honom..
Den tredje haversuten, en engelskspråk kvinna (passagerare) upplyste mig om att fågor skulle man ställa till Airport Information inte till SAS disken...

Jag upplyste dessa tre haverister att "frågan var fri" och att om jag nekase Prio skulle jag snällt och lydigt ställa mig sist, men detta borde SAS agenten bakom disken kunna ge svar på. Så trots protester så stälde jag frågan och fick till svar att "visst hade pax i C klass" Prio och om jag kom dit md mit baggage så skulle hon hjällpa oss (mig och frugan). De två manliga haversiteran blir då skogstokiga och upplyser damen om att de också skulle ha rätt till prio då de hade EBP resp. EBG status. Agenten sade då artigt "att om de bara visade upp sina kort" så skulle de också få prio. Haveristerna som tydligen försökte sig på en rövare, :oops: meddelade då att man i sann solidarisk anda med andra i kön, frivilligt avstod från sin rätt till prio.. dock så han bägge två med att kalla mig både för det ena och det andra... :( Jag har aldrig varit med om liknande.. jade det varit en SAS charter för tex. STS ALpresor hade jag förstått det hela, men en reguljärflygnig innehålande både PLUS och GO...

Nu vill jag gärna höra om vad ni andra tycker om detta? Skall man frivilligt avstå från Prio samt låta bli att fråga om detär så att ordet "business" inte står på incheckning disken .. trots att man har rätt till det? I mitt fall via en en Plus biljett. Fick intryckett av att det är mycket JANTE fort. bland svenska resenärer igemen? :confused:

Frågan är självklart fri enligt mig. Vill man avstå från sin förmån att checka in som prio är det upp till var och en men man ska inte klandra någon annan som utnyttjar det när man faktiskt har den förmånen.

Har varit med om liknande nere i Spanien vid incheckning. Där var det dock en disk som var märkt med PLUS och Star Gold, men bara en lång kö till den andra disken. Gick fram till den avsedda disken för att checka in i PLUS i och med att kön var obefintlig. Efter att jag checkat in var det två köer som var lika långa, fick dock inga kommentarer om att man inte ska tränga sig i kön eller liknande.

Inte nog med det, ena haveristen tappade ansiktet så totalt at när jag sedan passerade igenomkön föra att komma till säkerhetskontrollen så började han skrika och gasta svordomar mot mig... en riktig Monkey för Monkeyklass! Och på Arlanda där nu prio bagage fungerade så försökte han knufa kull min fru när hon skulle hämta ett baggage från bandet :mad:

Du skulle ha filmat och släppt på Youtube, lagomt pinsamt i efterhand för dessa falskmyntare ;)

Låter som att det blev en rätt trist flygning efter det där och sen händelsen på Arlanda, riktigt tråkigt... Släng iväg ett mail åt SAS och förklara situationen, det är ju inte du som person som ska bli påhoppad bara för att SAS inte kan skylta rätt så status/plus får sina förmåner.

På Landvetter i helgen fick jag en tillsägelse vid ombordstigning då gateagenten strikt körde boarding efter sittrader. Frågade om prioboarding för guld inte gällde längre men fick inte en blick tillbaka. :confused:

Hänt mig en gång i Kiruna. Glad som nybliven Diamond tänkte jag glida på ombord först, riktigt trött den dagen... "Vi boardar nu alla som har rad 15-32" typ.... Stod först i kön och ska blippa boardingkortet, hon kollar på den och säger åt mig "Du får gott vänta" eller något i den stilen.. Än idag kan jag bli arg när jag ser henne, psykiskt trauma? :D

Last edited by a moderator:
  • Gilla
Reactions: El0
Du skulle ha filmat och släppt på Youtube, lagomt pinsamt i efterhand för dessa falskmyntare ;)

Låter som att det blev en rätt trist flygning efter det där och sen händelsen på Arlanda, riktigt tråkigt... Släng iväg ett mail åt SAS och förklara situationen, det är ju inte du som person som ska bli påhoppad bara för att SAS inte kan skylta rätt så status/plus får sina förmåner.

Hänt mig en gång i Kiruna. Glad som nybliven Diamond tänkte jag glida på ombord först, riktigt trött den dagen... "Vi boardar nu alla som har rad 15-32" typ.... Stod först i kön och ska blippa boardingkortet, hon kollar på den och säger åt mig "Du får gott vänta" eller något i den stilen.. Än idag kan jag bli arg när jag ser henne, psykiskt trauma? :D
Det är inte värt att slösa psykisk energi på såna människor....

Nja flygningen i sig själv gick utan incidenter... Men förundras vad som fick fyra vuxna människor att springa ur sin egen kö för att hindra oss att checka-in givet att vi ändå hade PLUS...
Verkar som "Jante" tyvärr florerar i allra högsta drag...

Det kan ju vara så enkelt som att flera personer innan försökt tränga sig eller dylikt och sen kom du och det fick bägaren att rinna över för vissa. Fast det blir ju lite knepigt iofs att de fortsätter... Jaja, den sista idioten är inte född än brukar man ju säga.

Toppen