Tycker det fungerar i princip lika dåligt som tidigare. Hade 8 flygningar i januari och det stod alltid ett gäng med B/C-grupp och febrilskt försökte blippa sitt kort när det var A-gruppen som var utropade.Har noterat att infon på skärmarna och även utropen ändrats senaste tiden. Prioboardingen sker nu först för endast Grupp A. B och C får vänta, eller drabbas av en pipande maskin. Klart positivt.
Är nog svårt att få bort helt, men fållor som många andra använder tycker jag oftast fungerar bättre för att slippa de som står i vägen.Tycker det fungerar i princip lika dåligt som tidigare. Hade 8 flygningar i januari och det stod alltid ett gäng med B/C-grupp och febrilskt försökte blippa sitt kort när det var A-gruppen som var utropade.
Men det kanske är ett steg i rätt riktning för jag vet ärligt talat inte vad som skulle lösa "problemet" helt.![]()
Fållor. Proaktiv personal som sorterar folk innan boarding börjar. Konsekvent neka alla som försöker smyga ombord.Tycker det fungerar i princip lika dåligt som tidigare. Hade 8 flygningar i januari och det stod alltid ett gäng med B/C-grupp och febrilskt försökte blippa sitt kort när det var A-gruppen som var utropade.
Men det kanske är ett steg i rätt riktning för jag vet ärligt talat inte vad som skulle lösa "problemet" helt.![]()
Det är dock dåligt med folk som läser skyltarna på flygplatsen också. Men större skyltar ger ju åtminstone bättre effekt - alla andra bolag har ju traditionellt större skyltar än sas. Den där "knappt a4-stora" skylten på disken var ju uppenbarligen bara där för att man skulle kunna säga att man hade den, inte för att det skulle göra någon faktiskt skillnad.SAS kör med fållor iaf på LHR, men det är väl enligt flygplatsens beredskap som det är?
Förra veckan såg jag dock på Arlanda att de hade tydliga instruktioner på skärmarna invid en intra-Schengen gate, de tyckte jag var bra. Alla lyssnar inte så noga på utropen, så bra med text. Lite som schampoflaskan i badrummet, bra att läsa när man är uttråkad.
Jag tycker att det oftast (vid välbelagda flyg) bildas klungor redan innan några har försökt komma in men fått "rött". "Alla" är beredda att boarda, det är inga organiserade köer, det är omöjligt att veta vilka som står och hänger (utan att kliva åt sidan) i väntan på att deras grupp ska utropas och vilka som står och hänger för att de inte kommer fram utan vassa armbågar och inte heller vet vilka som står och hänger i väntan på att deras grupp ska utropas och vilka som står och hänger för att de inte kommer fram utan vassa armbågar, etc.Jag förstår inte varför SAS inte kan ha fållor, i åtminstone på sina hemmahubbar. Som det är nu med SAS går folk och blippar sina kort, får rött, och sedan står de i klunga framme vid spärrarna och täpper till prioboardingen. Efter ett tag kommer inte fler premiumpassagerare fram (för att det är tilltäppt i gate) och man släpper på generell boarding. Har fastnat så vid ett otal tillfällen.
När jag flugit BA finns det en tydlig priokö/fålla. Även om man börjat släppa på ekonomiboardingen kommer man före igenom att gå i prioritetsfållan. SkyTeam har väl motsvarande med SkyPriority?
Det var faktiskt en hel rad med ganska stora skärmar, T5 Gate 1 tror jag. Märkte när jag gick från SAS loungen till F-gates.Det är dock dåligt med folk som läser skyltarna på flygplatsen också. Men större skyltar ger ju åtminstone bättre effekt - alla andra bolag har ju traditionellt större skyltar än sas. Den där "knappt a4-stora" skylten på disken var ju uppenbarligen bara där för att man skulle kunna säga att man hade den, inte för att det skulle göra någon faktiskt skillnad.
Jag deltog just i en sequence boarding (som de tydligen kallar det) med endast grupp A först. Det gick rätt bra, förutom att det pep och lyste rött även för mig. Det visade sig dock bero på att jag stod för långt fram (eller att min väska bröt nån ljusstråle) när grinden stängdes bakom framförvarande passagerare.Har noterat att infon på skärmarna och även utropen ändrats senaste tiden. Prioboardingen sker nu först för endast Grupp A. B och C får vänta, eller drabbas av en pipande maskin. Klart positivt.