Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Prioboarding på gate 17 i GOT var intressant. Jag visste inte att den var indelad i tre filer. Intressant reflektion var att vändkorset och generell boarding öppnades först, sedan priority. Ståendes med ca 40pers i jetbridge hördes utrop om ombordstigning kopplat till prioritet och rad 2X- någonting.

SVG-BGO i dag, SK4164
Fantastisk pri boarding! :)
Fynket som det skulle og håndhevet at gate damen! :) well done!:)

• Gilla
Reactions: El0
Måndag kl 11:39 SK1014 Stockholm - Skellefteå

Boardingmodellen "Alla på en gång". Status, barnfamilj eller plus spelar ingen roll. Tre gateändringar därtill (35 -> 33 -> 31)

Onsdag 20:45, ARN-CPH, SK1427.

Total kalabalik. Gate-personal ropar ut plus-, guld- och diamant-medlemmar ska prioboardas, men struntar fullständigt i det när folk väl ställer sig i kön. Blir knö-kaos. Försening på 35 min gjorde inte saken bättre.

Prioboarding från Longyearbyen-Oslo fungerade fantastiskt bra. Utrop och efterföljande kontroll av boardingcard. Avvisade flera som försökte smita förbi. Kunde lugnt boarda och ta ett par bra bilder i lugn och ro. Resten boardades efter ett par minuter:)

Jag var i Asien i förra veckan och observerade andra flygbolags boarding.
Många asiatiska flygbolag har flera personal vid gate än SAS har. Så det handlar inte endast om fållor.

T ex för Cathay Pacific flight från Hong Kong jobbade 4 Cathay Pacific ground personal vid gaten.
Två vid scanners och en vid First/Business/status passagerare kö och en vid Economy class passagerare kö.
Utöver de fyra, fanns det två personer till som tog hand om handikappade resenärer.

Hon vid First/Business/status passagerare kön kollade varje passagerares boardingkort så dem som inte hade status eller inte reste i First class / Business class fick flytta sig till slutet av Economy class passagerare kön.

Last edited:
Toppen