Senaste nytt

Priority baggage tags hos SAS på Arlanda

För min del brukar ARN (Arlanda) sköta sig exemplariskt vad gäller att sätta på priotaggarna. Vid ett tillfälle missades taggen, dock, eftersom väskan åkte iväg innan en bagagetag sätts på överhuvudtaget. Personen i fråga hade några svettiga minuter i telefonen med bagagehanterarna på markplan :) (enligt hen, första dagen på jobbet)
Mitt humör var på topp och bagaget kom faktiskt fram till min destination, med priotag.

Hmm får/ska man ha HON tagg om man ska fortsätta med resa i LH/LX First från Fra/Muc/Zrh redan på Arlanda?

Wooohoo... Det här blir mitt första inlägg på Businessclass, kanske inte i tråden jag hade tänkt mig men ändå något viktigt vi diskuterar.
Jag har rest till och från Arlanda 100+ gånger under denna kvalificeringsperiod, och alltid har jag fått taggen påsatt.
Viktigt att tillägga är att jag ofta flyger inrikes och 80% av fallen checkar in via automat.

Har fått svar i denna fråga från en vän som arbetar på Arlanda:

"Customers eligible for Priority Baggage on any of the flights in the routing, are entitled to the Star Priority Baggage Tag on all flights in the routing.
IMPORTANT: May not be used if PRIORITY is pre-printed on the kiosk printed destination tag. Do NOT attach the Prio tag".

Sen är det en annan sak att det blir synligare för lastarna men personalen gör inte fel som inte sätter dit prio-taggen när det redan är printat på baggagetaggen.

Last edited:
Har fått svar i denna fråga från en vän som arbetar på Arlanda:

"Customers eligible for Priority Baggage on any of the flights in the routing, are entitled to the Star Priority Baggage Tag on all flights in the routing.
IMPORTANT: May not be used if PRIORITY is pre-printed on the kiosk printed destination tag. Do NOT attach the Prio tag".

Sen är det en annan sak att det blir synligare för lastarna men personalen gör inte fel som inte sätter dit prio-taggen när det redan är printat på baggagetaggen.
Vad är syftet med det? Undvika pappersspill?

Därför kör jag aldrig bagage drop med incheckning från kioskerna.
Tar sällan mer än några minuter iaf att checka in på vanligt sätt i business /Gold-incheckningen

På Landvetter kan det vara lite hit and miss. Jag brukar säga till om de missar. En gång upptäckte jag det först när jag såg väskan åka iväg på bandet och berättade för dem att de missade att sätta på taggen. Jag blev lite förvånad när tjejen lovade att ringa bort till lastarna och be dem sätta på taggen. Sen blev jag ännu mer förvånad när väskan faktiskt var priotaggad väl framme på destinationen.

Sist när jag flög från ARN-FRA-BOS i plus och first så gick killen på ARN i sas disken och hämta HON taggar för hans var slut.
Imponerande, trodde jag inte.
Trodde inte jag skulle få några men när han inte hitta några på sin eller kolegornas platser så gick han för att hämta och sen bad om ursäkt för dröjsmålet. :D

Toppen