Senaste nytt

Priority-bagage funkade på Arlanda idag!

Jag tycker priobagage har fungerat riktigt bra på Arlanda de senaste halvåret. Kom hem med SK946 från Chicago nu i morse och min väska låg redan på bandet när jag kommit igenom passkontrollen! Det var bara ett 10-tal priotaggade väskor som låg där och snurrade runt ensamma, inga andra väskor hade kommit än.

Kanske sent ute men känner att jag vill bidra med lite insikt då jag brukar sommarjobba på SGH. Anledningen till att priotaggade väskor inte alltid kommer först ut på bandet har att göra med främst två saker.

(1) - Om väskor inte har blivit sorterade vid avgångsflygplats (detta är särskilt vanligt från vissa flygplatser) så innebär det att prio och vanligt (ibland även transfer) ligger blandat inne i lastutrymmet. Detta resulterar i att bagage även blir blandat på vagnarna och följaktligen på ankomstbandet.

(2) - Priobagaget blir lastat i främre lastrummen vid avgångsflygplats samtidigt som bakre lastutrummen är fullastade. På grund av säkerhetsföreskrifter med risk för tail tipping (i synnerhet mindre plan såsom B737) så får det inte skilja för mycket i vikt mellan fram och bak och således är det rutin att alltid lasta de bakre lastrummen först. I och med att vi på SAS har folk som lastar av, och folk som kör in bagaget till ankomsthallen (separerade uppgifter) så körs 1-3 vagnar åt gången så fort de blir fullastade och således blir det ofta att några vagnar har hunnit komma in när lastningen väl börjar där fram.

Personligen tycker jag att det optimala är när priobagage ligger i bakre lastrummet längst ut; då bör prion vara först ut!

Det är trist när det händer då jag vet att det är resenärer med prio status som utgör stommen i SAS.

Dum fråga kanske men är det samma lastare på hela ARN T5? Eller är det olika lastare beronde på vilket handlingbolag som anlitas? Typ SAS har ju SAS och Aegean har ju Menzies.

Nej handlingsbolagen servar sina egna kunder oberoende vilken terminal de håller till. Detta gör att i dagsläget så opererar SGH, Menzies och Aviator på T5, SGH och Aviator på T4, Sweport och Aviator på T3 samt Menzies på T2!

Kanske sent ute men känner att jag vill bidra med lite insikt då jag brukar sommarjobba på SGH. Anledningen till att priotaggade väskor inte alltid kommer först ut på bandet har att göra med främst två saker.

(1) - Om väskor inte har blivit sorterade vid avgångsflygplats (detta är särskilt vanligt från vissa flygplatser) så innebär det att prio och vanligt (ibland även transfer) ligger blandat inne i lastutrymmet. Detta resulterar i att bagage även blir blandat på vagnarna och följaktligen på ankomstbandet.

(2) - Priobagaget blir lastat i främre lastrummen vid avgångsflygplats samtidigt som bakre lastutrummen är fullastade. På grund av säkerhetsföreskrifter med risk för tail tipping (i synnerhet mindre plan såsom B737) så får det inte skilja för mycket i vikt mellan fram och bak och således är det rutin att alltid lasta de bakre lastrummen först. I och med att vi på SAS har folk som lastar av, och folk som kör in bagaget till ankomsthallen (separerade uppgifter) så körs 1-3 vagnar åt gången så fort de blir fullastade och således blir det ofta att några vagnar har hunnit komma in när lastningen väl börjar där fram.

Personligen tycker jag att det optimala är när priobagage ligger i bakre lastrummet längst ut; då bör prion vara först ut!

Det är trist när det händer då jag vet att det är resenärer med prio status som utgör stommen i SAS.
Jag förstår vad du säger och det är antagligen så det fungerar på Arlanda. Men priority baggage fungerar i stort sett de flesta flygplatser i Asien, så rutinerna måste vara annorlunda än de flygplatserna i Asien.

På Landvetter (utrikesanslutning via ARN) kom idag våra Prioväskor som nummer 2,4,5. 1,3 och 6 var också priotaggade. Så skall det vara! Väntetiden var <2 min.

Kom hem från Malaga igår, och blev väldigt förvånad när priority-bagage fungerade utmärkt (Första gången det faktiskt fungerar). Ressällskapet, med sju personer, hade alla fått sina respektive väskor när den 13e väskan hade rullat ut på bandet. När alla dessa väskor var plockade så rörde vi oss mot specialbagagebandet där barnvagnen redan var redo att plockas upp. Bra SAS och Arlanda!

Inkommande från Tokyo via München (LH First samt LH Business). Vårt bagage var först på bandet på Arlanda! Dock stod det ungefär fem personer vid bandet och väntade så det kan ju ha varit ren slump såklart.

När jag åkte från FRA till ARN här om veckan, så kom min väska först ut på bandet på ARN. Jag var i chock, har aldrig varit med om det innan:eek:. Kändes fint iaf. Jag åkte SAS Plus, så den var Priotaggad.

Nej handlingsbolagen servar sina egna kunder oberoende vilken terminal de håller till. Detta gör att i dagsläget så opererar SGH, Menzies och Aviator på T5, SGH och Aviator på T4, Sweport och Aviator på T3 samt Menzies på T2!

Så Tailtipping är bara ett problem vid lossning och inte när man lastar???o_O

Lite OT i denna tråd:

Min väska kom först också till CPH från EDI i söndagskväll ........intressant att man lyckas följa sin policy på högsäsong....:rolleyes:

Toppen