Senaste nytt

Priority-bagage funkade på Arlanda idag!

Brukar ju inte spela någon roll vad man sätter fast saker med - bagagehanterarna verkar ju pilla bort dem ändå. ;)

Brukar ju inte spela någon roll vad man sätter fast saker med - bagagehanterarna verkar ju pilla bort dem ändå. ;)

Jag vet inte om det är bagagehanterarna eller själva bagagehanteringen som löser det automatiskt...

Jag har hittills aldrig blivit av med taggar. En gång blev jag däremot av med ett hjul och ett fäste till bagageremmen. Tror inte det var en bagagehanterare som skulle ha det på sin vägg...

Vi har ju sett exempel på när tag och tillhörande ring försvunnit utan att i övrigt göra åverkan på väskan. Jag har svårt att se att något skulle dra sönder ringen - det bör vara infästningen i taggen som ger sig först. Så det är nog en hel del manuellt svinn där.

När väskor skadas är det ju oftast för att de trillar, blir påkörda eller bara hanteras ovarsamt. Det är inte riktigt samma sak skulle jag säga.

Bagagehanteringen kallas ju internt för krossen...

Men visst förekommer det säkert någon med långa fingrar. Man behöver inte ha ett långt CV men gärna mycket muskler!

Vi har ju sett exempel på när tag och tillhörande ring försvunnit utan att i övrigt göra åverkan på väskan. Jag har svårt att se att något skulle dra sönder ringen - det bör vara infästningen i taggen som ger sig först. Så det är nog en hel del manuellt svinn där.

När väskor skadas är det ju oftast för att de trillar, blir påkörda eller bara hanteras ovarsamt. Det är inte riktigt samma sak skulle jag säga.

Jag med... Blev av med en av de stora originaltaggarna på TXL.... Those bastards! :)

Har blivit av med bägge mina fina metall BC taggar som var fästa med stålwire efter 2 besök i Indonesien :(
Och blev även av med en orange orginal BC tagg i Indonesien förra året.
Dom verkar populära där....

Last edited:
Idag vid incheckningen på KEF så gick det roligt nog att använda alla diskarna utom dom som var märkta med SAS, för där satt ingen. Nåja, det visade sig inte vara en nackdel.

När jag checkade in, för en gångs skull med bagage också, så började damen bakom disken fråga sina kolleger om dom hade några priotaggar, och dom började leta runt i lådor här och där. "Det är lungt, det funkar ändå inte på Arlanda, du behöver inte", sa jag. Fast på engelskat, förstås. Hon tyckte att jag skulle ha en ändå, och efter lite mer letande hittade dom en bunt. Jag tänkte inte mer på det, förrän min väska kom ut först i ensam majestät på bandet, med en HON priority tag på. (En status jag absolut inte har, så det var nog inte med flit.)

Så man undrar ju, mutar kanske Lufthansa bagagehanteringen bättre...?

Flög GOT - ARN igår söndag och specifikt om en priotag då det inte verkade som killen bakom disken gjorde en ansats att sätta dit en. Svaret jag fick då var att det kunde han göra men det spelade ändå ingen roll inrikes. Det kan ju förklara den bristande effekten av priotaggar på bagaget.

Ironiskt nog fungerade priority bagage utmärkt med Turkish Airlines på JFK. Inte något man förväntar sig från ett dysfunktionellt flygbolag på en dysfunktionell flygplats, men de har ju en tendens att överraska. Hade inga väskor själv, men snubben jag satt bredvid (och fick skjuts till Manhattan av) hade 3 väskor, som kom ut bland de första. Det är märkligt att SAS, som ett kompetent flygbolag på en undertraffikerad flygplats som Arlanda inte kan lyckas med detta.

Landade på Sturup i torsdags, rödtaggade väskor kom prydligt först på bandet, inklusive golfbag!

Toppen